In oktober vorig jaar, 2018, heb ik een ander idee opgepikt, voorgesteld door Travis Armstrong, een Amerikaan die in Mongolië dichtbij de Russische grens woont. Hij had een lomp kookfornuis staan dat hij wilde ombouwen en hij vroeg zich af met wat voor minimum riser hoogte de verbranding nog kon blijven werken. Of bijvoorbeeld zo'n lange riser alleen maar bedoeld was om verblijftijd van de gassen te verschaffen en of dat ook zou lukken met een wijdere opzet zoals een trechter. Om kort te gaan, dat heeft hij geprobeerd met voor zover hij kon beoordelen goed resultaat. Wijder maken had overigens wel effect maar niet genoeg. De echte verandering kwam door aan het wijde eind van de trechter weer een restrictie te maken die ongeveer net zo groot was als de riser van normale omvang direct achter de poort.
Het concept leek zo interessant dat ik besloot er een experiment aan te wagen. Een 120 mm (riser diameter) systeem gemaakt van keramische vezel plaat, hittebestendig tot 1200 ºC. Het geheel onder gebracht in twee olievaten op elkaar.
De platen zijn gezaagd met een cirkelzaag voor hout en in elkaar geschroefd met gewone kruiskop schroeven. Hier en daar afgedicht met hittebestendige kachelkit. Dat zagen is niet aan te raden want het spul stoft verschrikkelijk, dagen later had ik nog jeuk op mijn hoofd.
Aanvankelijk is het ding opgebouwd zonder secundaire beluchting en zonder deur of iets wat daar voor door kon gaan. Het resultaat was best aardig maar het rendement laag, het zuurstof gehalte in de rookgassen ging heftig op en neer zonder duidelijk aanwijsbare reden.

Een floor channel aanbrengen hielp niet veel, het meeste van de lucht ging toch over het vuur heen. Met als gevolg dat de channel niet voldoende werd gekoeld en mooi licht kersrood werd. Met de montage van een ruitje doemde het volgende probleem op: de exacte locatie en maten van de primaire lucht opening. Kortom: het werkte wel maar het leek niet ideaal om nog maar te zwijgen van de grotere complexiteit om te bouwen met die scheve hoeken.
Om een vergelijking met een bekend systeem te kunnen maken heb ik na een tijdje die trechter riser vervangen door een rechte van isolerende vuurvaste stenen. Leuk spul, te zagen met een gewone houtzaag maar zeer kwetsbaar omdat ik de lichtste (en goedkoopste) kwaliteit had gekozen.
Met gelijke lucht toevoer enzovoorts leverde dat een beetje betrouwbaarder resultaten op vergeleken met de trechter configuratie. Het idee van een lager te bouwen systeem was gebleven, dus ben ik verder gegaan met de riser plat op de vuurkamer te leggen. Analoog aan het idee in de DSR1 maar nu met een normale poort en riser direct achter de vuurkamer. Het horizontale deel even breed als de riser en wat hoger om ruimte te bieden aan de gassen die 90 graden van richting moeten veranderen.
De uitgang in de vorm van een spleet, zover mogelijk weg van de riser. Resultaten over het geheel waren niet erg bemoedigend, af en toe ging het heel goed maar daar heb je niets aan tijdens een zoektocht naar een betrouwbare configuratie. De volgende stap was de top box even breed maken als de vuurkamer, nog meer ruimte verschaffen. Dat hielp al aardig wat, nu kwam er zelfs vaker een hele goeie run uit. Ik heb ook met verschillende maten van de secundaire channel getest, eentje die groter was deed het gemiddeld beter. De duur van de meeste test runs bleven te kort, voor de nieuwe EU normen in 2022 moet dat tenminste 40 minuten duren. En in de tussentijd is het niet toegestaan om aan het te testen object iets te veranderen dus lucht inlaten openen of sluiten is niet aan de orde, bij-regelen mag niet.
Begin februari van dit jaar vond ik het tijd worden om zichtbaar te maken wat er in de top box gebeurde. De hele boel uit elkaar gehaald, stukken uit beide vaten geslepen en nieuwe flenzen er aan geslagen, de top box opnieuw opgebouwd. Rond die tijd ben ik begonnen om verschillende formaten van de afvoer opening te proberen. Een van de zeer slimme mensen die ik af een toe een vraag mag stellen (voorop gesteld dat het een exacte vraag is) bevestigde dat de tweede opening invloed heeft op de gas snelheid in de eerste (de poort). Dat bleek achteraf cruciaal voor de werking van het ding te zijn.
Later meer.