Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Schuitmaker
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:21

Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Schuitmaker »

Is er nog iemand bezig met stirling engines (warmte-electra productie)?

Wij hebben aan boord van ons een schip een Whispergen verwarming/generator. Af en toe moet ik er wat aan sleutelen, maar sinds 2011 worden ze al niet gemaakt. Reserveonderdelen zijn steeds moeilijker te krijgen.

Ik twijfel een beetje of ik door blijf gaan met het (echt prachtige apparaat, met stirling engine) of hem eruit ga gooien. Zijn er anderen nog bezig met het apparaat? Om kennis en ervaring uit te wisselen?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ramon »

Ben er nog altijd naar op zoek. Zo eentje die in de HR-e ketels zit. Wat kun je over die van jou zeggen? Draait hij op diesel of op restwarmte van de motor? Wat levert hij gemiddeld? Heb je foto's?
Schuitmaker
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:21

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Schuitmaker »

Hoi, sorry voor mijn late antwoord.

Wij hebben een WHISPERGEN PPS16. Hij draait op diesel (ongeveer 1l/uur), produceert 1kw electra en ongeveer 5kw warmte voor CV.

Hij ziet er zo uit:
whispergen.jpg
whispergen.jpg (12.5 KiB) 13727 keer bekeken
(Als je WHISPERGEN PPS16 Googlet vind je zo meer.)

Is dat diegene die je zoekt?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ramon »

Nou ik ben niet echt op zoek. Hoop er altijd 1 tegen het lijf te lopen. Lijkt me leuk om er 1 om te bouwen in eel houtkachel oid. Wil je er vanaf?
Schuitmaker
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:21

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Schuitmaker »

Ik bedoelde: die van ons is niet dezelfde als die van de HR-ketels. Dat was een Spaans bedrijf geloof ik. In Nederland heeft Victron Energy de Whispergen geleverd die wij aan boord van ons schip hebben.

Tja, ik twijfel of ik ervan af wil. Het is een prachtig apparaat. Aan de andere kant, het is gedoe om hem te onderhouden (er moet af en toe stikstof bij) en we gebruiken hem niet echt sinds we walstroom hebben. Ik zou ook niet weten wat we ervoor zouden moeten vragen.

Je bent in ieder geval welkom om eens te komen kijken als het je interessant lijkt. Mocht je enthousiast worden kunnen we naar een prijs zoeken die werkt. Uiteindelijk vind ik het ook wat waard als het apparaat in gebruik blijft en niet bij ons weg staat te roesten.

Ik PM je mijn telefoonnummer.
ElienGer
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2019, 20:49

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door ElienGer »

Hallo,

Op het internet vond ik deze post terug en dan dacht ik even ook eens wat meer info te tonen over onze nieuwste investering voor productie van zowel electra als warmte. Het is namelijk een brandstofcel van het merk Viessmann. Dit is wel redelijk nieuw en wordt blijkbaar gesteund door Europa.

Hij ziet er zo uit:
Afbeelding


Lekker handig want er zit ook een ketel ingebouwd voor het warm water mocht de brandstofcel het niet halen. :)

Vriendelijke groetjes!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door jwardenier »

Nog een paar dagen is de stirling werkend te zien ,tevens nog een paar energie arme motoren , pop-up museum Steenwijkerwold ,ik meen t/m 25 juni
Dit in nagedachtenis van een plaatselijke uitvinder .
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Geertje »

"Dit in nagedachtenis van een plaatselijke uitvinder ."

... met een bekende naam ;-)
Ruudms
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2019, 23:41

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruudms »

Heb gisteren een Whispergen gekocht. Niet zeker of het apparaat helemaal goed is maar gelukkig wel een doos onderdelen (vrijwel een complete WG) erbij gekregen. Deze week begint de montage aan boord van ons schip. Al een hele tijd het electraverbruik gemonitord en een WG moet het verbruik van onze 2-persoons huishouding incl. inductiekoken gemakkelijk kunnen bijbenen. Ben benieuwd en gaarne bereid mijn ervaringen te delen.
Schuitmaker
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:21

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Schuitmaker »

Benieuwd hoe het loopt Ruud! Mocht je kennis willen uitwisselen dan hoor ik het wel.

Overigens ga ik onze WG te koop zetten. Mocht iemand er nog 1 zoeken voor een zacht prijsje dan weet je me te vinden.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door JantjeV8 »

Ehm, wat is een WG? :oops:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door kockie »

whispergen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door JantjeV8 »

Dat leek mij geen logische afkorting, vandaar mijn vraag. :?:
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Schuitmaker schreef: 10 sep 2019, 09:37
Overigens ga ik onze WG te koop zetten. Mocht iemand er nog 1 zoeken voor een zacht prijsje dan weet je me te vinden.
Is de WG nog te koop?
Ruuth
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:40

Re: Nog mensen bezig met stirling combi warmte-electra productie (Whispergen)

Bericht door Ruuth »

Ruudms schreef: 08 sep 2019, 23:53 Heb gisteren een Whispergen gekocht. Niet zeker of het apparaat helemaal goed is maar gelukkig wel een doos onderdelen (vrijwel een complete WG) erbij gekregen. Deze week begint de montage aan boord van ons schip. Al een hele tijd het electraverbruik gemonitord en een WG moet het verbruik van onze 2-persoons huishouding incl. inductiekoken gemakkelijk kunnen bijbenen. Ben benieuwd en gaarne bereid mijn ervaringen te delen.
Dag Ruud, Ook deze Ruud heeft gisteren een WG gekocht. Weet ook niet of het apparaat na jaren stilstand enigszins probleemloos aan de praat te krijgen is, maar toch. Het experiment. Daar gaat het om. Bosjes berekeningen die ons moeten doen geloven dat het een hopeloos project is . Nog veel meer meningen over voor- en nadelen. Dankzij het teloor gaan van de fabriek heeft 'nadeel' dus een dikke pre.
Ieder project heeft te maken met de tijdgeest, met kennis op het gebied van techniek, metallurgie, financiën, politieke sturing enz.enz. Rationeel gesproken behoren wij dus al lang niet meer tot de groep realisten. Rechts en links ingehaald door mensen die wellicht niet beseffen dat ook hun visie maar tijdelijk kan zijn. Prima, als je nooit tegen de stroom oproeit is het maar een saaie boel. Kort en goed. Ruud, ik zou graag mijn ervaringen vanaf het moment van aankoop en vervolgens de installatie met je delen. Er is echter één groot maar. Ik vraag mij af wie wij daar, behoudens onszelf, een plezier mee doen. Baanbrekend is het niet. Bedrijf ter ziele, onderdelen niet of nauwelijks verkrijgbaar enz.enz. Dus komt het er voor mijn gevoel een beetje op neer dat gezien door het oog van de buitenstaander een paar dino's (sorry) zich met iets bezig houden waar de rest van de goegemeente al lang afscheid van heeft genomen.
Plaats reactie