Houtklover

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtklover

Bericht door JantjeV8 »

Ik gebruik ook beide, mechanisch en handkracht.

Kort hout voor de woonkamerkachel, dus ca. 30cm, met de Fiskars X11.
Als het hout nog op de aanhanger ligt, dan zorg ik dat een hakblok direct naast de aanhanger staat, dan hoef je niet steeds te bukken. Sleept het hout vanaf de aanhanger op die hakblok en slaat een stuk in taartpuntjes. Je weet en voelt best hoe je dat het fijnst kunt doen. Soms eerst door de helft, de andere helft even terug op de aanhanger en dan kluif je dat stuk netjes in mootjes af. Soms zorg je dat je het stuk net niet helemaal doorslaat, stukje draaien en weer een klap. Pas bij de laatste valt het uit elkaar en kun je het van het hakblok laten vallen.

Ligt de stapelhout al op de grond, dan ga ik om m'n knieën er bij zitten. 1 stuk hout wordt dan m'n hakblok, en zo werk je je door de stapel heen. Soms even gaan staan als de knoken niet meer zo willen, maar het werkt prima en snel.

Voor deze kachel kloof ik redelijk klein, dat brandt (veel) beter.

Aan bukken heb ik een hekel, daar wordt je moe van.

Het 60cm hout gaat toch wel standaard over de kloofmachine. Ben ik in m'n eentje, ongeveer 3 uur op een aanhanger van ca. 4 schone kuubs. Staat er iemand bij aan de hendels, 1,5 tot 2 uur voor dezelfde hoeveelheid.
Niet dat de klover zo snel gaat, maar hout van 30cm doorsnede gaan er 2 stammen tegelijk op. Bovenste stam wordt direct in 4en gespleten over het kruis, de onderste moet soms nog een keer, maar dan leg je daar ook al weer een nieuwe bovenop. Dus per kloofbeweging komen er 6 stukken hout uit.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Houtklover

Bericht door willem »

Nou GTV6, je hoort het (je leest het), de voorkeur gaat uit naar de Fiskars,
en daar heb je dan ook weer onder soorten in. Financieel wel aantrekkelijk maar niet
helemaal je bedoeling. Snap best dat je op jouw leeftijd wil automatiseren dus
suc6 met je zoektocht.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Houtklover

Bericht door Wouter Gillis »

Jantje,

Probeer toch ook eens een motoband, ik zou het niet meer zonder willen. Ik hoef niet meer te bukken, rechtstreeks van de aanhanger op het blok, dan vervolgens van blok naar stapel

groet
Wouter
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Houtklover

Bericht door GTV6 »

Nou ik heb nu een 25 kuub eiken weg te werken en dat gaat voor mij niet met de hand.
Daarbij gaat het om 70 a 75 cm, ik heb wat met de hand gedaan, weliswaar niet met zo'n luxe bijl maar toch. (voor mij niet te doen)
Die kinetische klovers komen er wel goed uit alleen wat ik zo vind haalt de 70 cm niet.
Of dubbel zoveel zagen op 35 cm dat kan ook, lichter maar meer werk in alles. Ik heb wel 230V en 400V en op de aftakas zou ook nog kunnen. 400V heeft dan wel weer beperkingen qua overal beschikbaar.
Jobplas, werkt die kegelklover echt goed, filmpje op youtube wat ik vond was niet erg overtuigend.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtklover

Bericht door JantjeV8 »

Op vezelig hout werkt dat niet fijn. Je trekt je ongans om de laatste vezels van elkaar te krijgen. Op hout wat kortdradig is en compleet open klapt werken die dingen prima.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Houtklover

Bericht door jobplas »

GTV6 schreef: 26 feb 2019, 16:03 Nou ik heb nu een 25 kuub eiken weg te werken en dat gaat voor mij niet met de hand.
Daarbij gaat het om 70 a 75 cm, ik heb wat met de hand gedaan, weliswaar niet met zo'n luxe bijl maar toch. (voor mij niet te doen)
Die kinetische klovers komen er wel goed uit alleen wat ik zo vind haalt de 70 cm niet.
Of dubbel zoveel zagen op 35 cm dat kan ook, lichter maar meer werk in alles. Ik heb wel 230V en 400V en op de aftakas zou ook nog kunnen. 400V heeft dan wel weer beperkingen qua overal beschikbaar.
Jobplas, werkt die kegelklover echt goed, filmpje op youtube wat ik vond was niet erg overtuigend.
Knoestig hout, of taai hout (eiken), lange stukken, die gaan mooi met de kegelklover. Je moet wel zelf je ergonomie verzorgen: Aftak as recht (blijft langer heel) of aftakas krom/hoog (kan je meer recht op staan). Als de punt van de kegel scherp is vreet hij zich in het hout, bij een stompere punt moet je het blok iets aanduwen. Snelheid is afhankelijk van toerental en spoed van de kegel draad. Ik vindt het super mooi werken, met name op de blokken die je echt niet met de hand wil kloven.

Het oogt gevaarlijk, maar de kegel draait rustig en voorspelbaar, daar kan je geen hand aan bezeren en die vreet ook geen kleding op. De aftakas kan gevaarlijker zijn. Je moet er ook voor zorgen dat er niets tussen de kegel en het blad komt, want dan verniel je de lagers die de kegel op zn plek houden.

Hier een linkje naar de werking van mijn kegelklover (slechte kwaliteit):
https://www.youtube.com/watch?v=_Ko0U5VYTE4
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Houtklover

Bericht door guus »

En als je heel lomp knoestig hout hebt heb je ook een kegelsplijter op de minigraver :mrgreen:

Hij was ook op de kloofdag [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=AqDIrIGFyw8[/youtube]
Ondertussen is de minigraver aangepast en draait hij iets sneller.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Houtklover

Bericht door Broekhoest »

Heb zelf jaren vele kubus gekloofd met de Fiskers x27. Maar het laatste jaar de Lumag 5 tons 230V klover van de buurman gebruikt. Klooft heel veel op knoestige blokken na. Sinds kort hoor ik piepend/snerpend geluid wanneer het duwblok weerstand krijgt. Vrees voor de elektromotor…..? Deze klover is ca 8-10 jr oud.
Wil wel iets vergelijkbaars voor terug. Bij voorkeur een liggende klover, 7 tons. Kom ik oa uit bij Gude of weer Lumag.
Vind een Gude van 6.5 ton met 2600 W elektromotor en 7 ton met 2300 W.
Meer vermogen, maar minder zwaar drukken?
Is het eenvoudig om deze klovers werkend te krijgen zonder die beschermkap?
Mvg Broekhoest
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Houtklover

Bericht door 1980 »

Kun je dan niet beter de oude repareren?
Kan nooit moeilijk zijn namelijk
Plaats reactie