Temperatuur sonde in dubbelwandige rvs pijp steken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Temperatuur sonde in dubbelwandige rvs pijp steken

Bericht door Orbiter »

Goede dag iedereen,

Heb hier een lang thermokoppel liggen. Lijkt me ideaal voor in een dubbelwandige rvs schoorsteenpijp.
Hoe moet ik die sonde nu correct installeren zodat er geen gassen lekken? Ik denk vooral aan de afdichting tussen sonde en de binnenste buis. Op de buitenste buis kan ik wel wat aluminium tape voorzien om het af te dichten zodat die sonde er ook weer eenvoudig uit kan ivm vegen bvb.

Of mag ik denken in de trend van: gewoon een gepast gaatje boren en sonde erin steken en niks aantrekken van dat minuscuul beetje lucht welk door kan, het gaat toch alleen maar trekken.
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Temperatuur sonde in dubbelwandige rvs pijp steken

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Ik denk dat de waterdamp uit de rookgassen via de spleet in de binnenpijp lekt en tegen de koude buitenpijp aan gaat condenseren.
Gevolg: de isolatie wordt nat.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Temperatuur sonde in dubbelwandige rvs pijp steken

Bericht door JantjeV8 »

Hittebestendige kit
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Temperatuur sonde in dubbelwandige rvs pijp steken

Bericht door Orbiter »

ik zie niet in hoe ik dat gaatje aan de binnenste buis praktisch kan afkitten. Het wordt een gaatje van pakwet 4mm diameter en zit zo'n 40mm diep.
Ofwel moet er een veel groter gat gemaakt worden in de buitenste buis; dan een stuk isolatie er uithalen. Achteraf uiteraard alles er terug inproppen en een nieuw plaatje voor de afdichting. Kan wel maar zeker niet mooi.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Temperatuur sonde in dubbelwandige rvs pijp steken

Bericht door Ramon »

Of mag ik denken in de trend van: gewoon een gepast gaatje boren en sonde erin steken en niks aantrekken van dat minuscuul beetje lucht welk door kan, het gaat toch alleen maar trekken.
Zo zou ik denken...
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Temperatuur sonde in dubbelwandige rvs pijp steken

Bericht door JantjeV8 »

Boor hem wat schuin naar beneden, eventueel condens loopt dan langs de dompelbuis de schoorsteen in, i.p.v. de isolatie in.
Plaats reactie