Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door pelletpower »

Ja, dan gaat ie wel effe staan te bulderen als een rocket. Voor mij ook nog een leercurve. Ik ben er inmiddels achter dat de fijne takjes die uit de Rebaki komen met de stammetjes ook niet fijn stookt, erg veel rook. Daar moet ik ook nog een wat op verzinnen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Ramon »

Stan1979 schreef: 06 dec 2020, 00:54 Ik denk dat ik er ben.

Instellingen zijn onveranderd, behalve de rookgastemp heb ik op 200 gr gezet, andere instellingen niets aan veranderd.

Vandaag gestookt met veel meer klein hout, veel meer dan dat ik normaal deed, op jullie aanraden wat ik terug lees.

En nu blijft de klep op 65% staan, zoals origineel en pas veel later de ketel vol gevuld en de deur gesloten, rookgas op 150 en pas als de ketel op bedrijfstemperatuur 80+ dan pas de ketel volladen en deur dicht.
Wat ik wel merkte dat hij dan erg gaat aanwakkeren. Hij gaat dan echt een stoomtrein nadoen maar dan heel overdreven hebben jullie dat ook?

Voor vandaag werkt het, kijken hoe het is met andere omstandigheden en andere sessies.
http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... &start=165

"Als hij lekker brandt, hoor je m zacht, irritant dof klapperen"

Dit is bij mij, dan brand hij goed.

https://youtu.be/aa24ezGBiyQ
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door LeaD »

Ziet er nogal donker uit !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door kockie »

"Video is privé"
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Ramon »

kockie schreef: 06 dec 2020, 13:14 "Video is privé"
Nu niet meer!
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door jgroot »

Lijkt wel een trein :D . Dat doet de mijne ook niet in ieder geval.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Dat deed de mijne ook maar na een paar minuten vlakte dit af.

Bedankt voor je filmpje Ramon, altijd leerzaam.

@Pelletpower

Dan heb je inderdaad teveel klein hout, dan kan hij niet alles verbranden.
Wat je kan doen is de primaire lucht wat dempen, zodat hij minder vergast, 80% primaire lucht.
Of wat ik ook doe als ik teveel fijn hout heb, dan gooi ik dat boven de dikkeren stammen/balken zodat het als laatste vergast, dan heb ik geen rook hiervan.
Hij is dan heet genoeg om alles te kunnen verwerken.

Ik ga kijken of dit stoken zo blijft en of de rookgas wat omlaag kan want tegen de 200 graden is veel natuurlijk, want op 160-180 gr is hij ook al rookvrij en komt er meer dan voldoende heet water uit, 200 graden geeft geen meerwaarde.

Ik vind het leuk om te kijken wat de grenzen zijn en wat het beste rendement geeft.
Gisteren had ik met 1 lading van 3/4 houtvulling in de ketel energie genoeg om mijn boiler van 500 liter op 85 graden te vullen en mijn buffer van 1000 liter bijna geheel te vullen met 85 graden, onderste deel, dus 200 liter stond op 60 graden. Veel meer dan anders maar dat komt ook doordat ik meer klein hout gebruikt hebt en de ketel al op 80 graden had voor hij vol was geladen.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door wbe »

Hallo,
wij hebben hier inmiddels meerdere jaren met een 55 kw attack houtvergasser gestookt. door de aankoop van een warmtepomp en het verplaatsen van de houtvergasser hebben we deze winter nog niet gestookt. inmiddels is hij bijna weer aangesloten en kan hij weer mee draien in het systeem. voiral voor het tapwater verwarmen is de bedoeling maar dit ter zijde.
ik stook eigenlijk alleen Wilg, populier en els. meestal onder in onderin els van reddelijk formaat en daarboven wilg of populier van zo groot mogelijke stukken (wel bijna altijd 1 keer gekloofd).

ik gebruik geen aanmaakhoutjes of dergelijke en vul de kachel meteen helemaal waarna de deur dicht komt en hij zich mag redden.
mijn manier is als volgt:
ik leg twee goed aansluitende stukken van minimaal 10 cm dik over de hele lengte van de sleuf. tussen deze blokken op de uiteinden een snipper van ongeveer 4 mm. daardoor krijg je een spleet van ongeveer 4 mm. op deze spleet leg ik twee aanmaakblokjes (van die bruine) deze steek ik aan en als ze een beetje branden start ik de rookgasventilator hier door trekt de vlam door de spleet naar beneden. meteen daarna vul ik de kachel helemaal (wel opletten dat de aanmaak blokjes een beetje ruimte houden). tijdens het stapelen is het van belang dat de blokken niet klem liggen zidat het tijdens het proces kan zakken. hierna gaat de deur dicht en kijk ik er niet weer naar om.

ik heb meerdere manieren geprobeerd maar kreeg vaak het idee dat bij het bijvullen (na een opwarm sessie met aanmaak houjes). plotseling meer hout vergast wordt dan dat er zo snel verbrand kan worden en daardoor juist rook ontstaat. op de manier die ik nu gebruik heb ik alleen rookvorming als de blokken klem blijven zitten en dus niet op de sleuf vallen. zoals in een eerder bericht beschreven lost porren dat probleem op.

bovenstaande is hoe het hier goed werkt maar het kan best zijn dat, dat bij een ander heel anders is. misschien kun je er wat mee. zoniet gewoon je eigen ding weer doen.

Groet Watze
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Ramon »

Interessant. Dat lijkt aardig op de attack manier in het boekje beschreven. Ik heb dat een paar x geprobeerd, maar bij mij was het aanmaakblokje dan opgebrand, en de blokken amper aangetast. Hoe lang duurt het op deze manier voor je kachel op bedrijfstemp is? Gaat bij jou nooit je fan al uit voor hij op bedrijfstemp is? Want toen ik het weleens geprobeerd heb, duurde het langer als een uur voor hij op temp was, en dan gooit attack de fan uit. Kun je een foto maken van je bouwsel onderin je kachel? Ben wel benieuwd, sta altijd open voor betere manieren!
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door wbe »

het duurt wel iets langer voor hij op temperatuur is. ik heb ook wel eens gehad dat het te lang duurde maar dat kwam dan doordat het aanmaakblokje onvoldoende ruimte had. ook de speet breedte is erg van belang als deze te breed is werkt het niet. met de juiste breedte raakt de vlam aanbeide zijden het hout en zuigt hij van boven naar beneden. het is moeilijk uit te leggen en meer een kwestie van proberen en gevoel.

ook moet je niet te snel de rookgas ventilator aanzetten het aanmaak blokje moet echt goed branden. ik leg ze altijd behoorlijk ver uit elkaar zodat er twee startplekken ontstaan. je kan ook meerdere blokjes bij elkaar leggen zodat ze elkaar versterken.

ik zal eens kijken of ik nog een foto of video kan vinden.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Hoe krijgen jullie de ketel open als echt brandt?

Ik krijg alleen maar een walm van rook naar buiten, maakt niet uit hoe rustig ik de deur op.
Eerst op kiertje, even wachten, iets verder open, even wachten maar zelf dan krijg ik een mooie rookpluim in de garage (blij dat hij daar staat :) )

Ik heb het een paar keer geprobeerd maar helaas, ik kan hem tijdens het stoken niet openen.

Als de rookgastemperatuur daalt dan zet ik de secundaire klep wat dichter en pakt hij het weer goed op.

Bedankt voor je verhaal WBE, ik ga het volgende stook proberen, ik stook wel alleen palletbalken dus ik ben benieuwd oh het werkt, zou een hoop tijd schelen, dat sowieso.
Nu ben altijd wel een 45 min bezig voor ik weg kan zeg maar.
Ik heb ook weleens een video gezien die eigenlijk hetzelfde deed met de stukjes houtskool die overblijven en die met een gasbrander aansteken op een blok hout met minimale luchtspleet boven de secundaire verbrandingskamer.
Ook hij laadde de kachel daarna volledig vol, klinkt ideaal!

Mijn rookgastemperatuur heb ik terug gezet naar 180 graden en werkt heel goed.
Boiler en buffer waren verder gevuld dan op 200 graden rookgas.
Ik gebruik altijd bijna exact dezelfde balken dus kan per lading van 14 blokken exact zien wat het rendement is.
Start temperatuur in de boiler is meestal gelijk dus ik krijg wel een goed beeld wat het rendement is.
Verbranding is hetzelfde alleen de rookgasventilator toert wat terug als hij bij de 180 graden komt, geen rook of iets gemerkt verder.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door wbe »

Stan1979 schreef: 16 dec 2020, 17:05 Hoe krijgen jullie de ketel open als echt brandt?

Ik krijg alleen maar een walm van rook naar buiten, maakt niet uit hoe rustig ik de deur op.
Eerst op kiertje, even wachten, iets verder open, even wachten maar zelf dan krijg ik een mooie rookpluim in de garage (blij dat hij daar staat :) )

Ik heb het een paar keer geprobeerd maar helaas, ik kan hem tijdens het stoken niet openen.
als hij echt brand mag je hem volgens mij niet eens openen. die rookpluim is houtgas en erg brandbaar.
met alle gevaren van dien.
ik kijk altijd naar de rookgas temeperatuur voor dat ik hem bij zou willen vullen. bij stellen onder het stoken mag niet nodig zijn lijkt mij. heb ooit wel eens met de instellingen geexperimenteerd maar daarna weer terug gezet. ik zag geen verbeteringen.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Hoe porren jullie dan als je hem niet mag openen?
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door wbe »

als alles goed gaat por ik er niet aan.
als het niet goed gaat por ik wel eens vanuit de onderste kamer door de spleet met een stuk stalen as.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door kockie »

Ik vul wel eens bij en por ook wel eens als ie goed brandt. Ik kijk wel eerst naar de hoeveelheid rest-zuurstof in de schoorsteengassen. <5% is het een minder goed idee om de stookdeur open te trekken, dan moet je vaak bukken :mrgreen: Voor de rook heb ik een stalventilator die er al hing van de vorige toepassing van de stookruimte (varkensschuur).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie