Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door LeaD »

Alles draadloos, kan je ineens alles bedienen vanop je smartfoon. Vertrek je 's morgens, sta je nog buiten, kun je ineens zien dat je gisteren de vloerverwarming wat hoger moest zetten om vanavond als je thuiskomt het lekker warm zou zijn, want gisteren wist je nog niet dat het vandaag buiten iets kouder zal zijn. :lol: Dat is dan vloerverwaming met buitenvoeler en met een digitale bediening.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij doet er geen een thermostaat stapjes van 1/10 schakelen. Dat is altijd aan of uit. Ook de weersafhankelijke regelingen, die schakelen enkel korter, of later in. Die proberen een cv zo kort mogelijk te laten draaien, niet harder of zachter.

Wat misschien zou kunnen: servokranen, die worden aan of uit gestuurd, maar op een waxpatroon kan hij z'n open stand bepalen.

En anders zul je richting een (plc) besturing moeten. Die kun je door middel van een hoop sensoren, weerstandsafhankelijk iets laten bedienen.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door LeaD »

In stapjes regelen van de driewegskraan wordt dan een proportionele regeling . Met een Arduino , servo en een paar sensoren eenvoudig zelf te maken . Maar je blijft met de traagheid van de vloerverwarming worstelen. De fout zit in de toevoer : uit 1 vat twee soorten verwarmingen voeden. De ketel is een vergassingsketel en daar is niets aan te moduleren. Enkel de cirkulatiepomp tussen de twee vaten zou je proportioneel kunnen laten draaien, maar dan heb je het tweede vat eigenlijk niet meer nodig.
Voor wat de draaitijd van de pomp betreft. De pomp heeft X tijd nodig om Y energie (hoeveelheid warm water) te verpompen, om tweemaal zoveel Y energie te verpompen zal de pomp twee maal langer moeten draaien , of in de zelfde tijd dubbel zo snel. Daar doet om het even welke regeling niets aan. Het enigste waar je kan op besparen is de binnentemperatuur , maar dan had je niet voor vloerverwarming mogen opteren.

En nu dacht ik ineens, vloerverwarming , is dat dan stralingswamte zonder dat je de kamer dient te verwarmen. Zo een beetje het infrarode licht dat wij niet kunnen zien maar wel ervaren.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door bertocello »

IK denk dat jullie gezamelijk dit veel te ingewikkeld zien.
Er dient zich trouwens een oplossing aan. Ik bericht hier over van zodra ik dat werkend heb.
Bedankt alvast.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door hanskraayeveld »

IK denk dat jullie gezamelijk dit veel te ingewikkeld zien.
Ik denk wat anders...
Er dient zich trouwens een oplossing aan.
Heeel benieuwd...
HarvdLaan
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 nov 2018, 15:46

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door HarvdLaan »

VAG4000 plaatsen!
Plaats reactie