Vloerverwarming blijft koud

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Raymonvdb
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2018, 20:38

Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Raymonvdb »

Beste allemaal,

Onlangs hebben wij een nieuwe woning gekocht. In onze nieuwe woning ligt in de woonkamer als bij verwarming vloerverwarming.

Nu het kouder begint te worden merk ik dat de vloerverwarming niet warm wordt.

Ik heb al meerdere keren de cv installatie ontvlucht, maar helaas zonder resultaat.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen de boel aan de praat te krijgen.

Zelf ben ik een leek op dit gebied en heb zelfs geen idee of er een aan/uit knop op het systeem zit :roll:

Hier een foto van het systeem:
Afbeelding

Alvast bedankt.

Raymon van den Berg
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door hanskraayeveld »

Hallo Raymon. Welkom.

Als het goed is zouden de leidingen van lauw en koud, 40 graden moeten zijn. Net zo warm als de tempmeter aangeeft. Tot zover is er niks mis. Voel aan alle leidingen van het onderste blok. (Ook die er rechts naast de thermometer uitkomt) Welke het koudste is ga je opendraaien bij het blokje. Daar zit een dopje op, en die kun je met een inbus sleutel opendraaien. Staan ze helemaal open, dan ga je de warmste dichter draaien, of de pomp harder laten draaien.

Let op! De leidingen kunnen bij jou ook nog bij de retour geknepen zijn als ik zo op de foto ziet.

Tip: gebruik een infrarood thermometer om er achter te komen hoe warm ze precies zijn. Zo kun je het finetunen.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door LeaD »

Na een tijd van stilstand kan de circulatiepomp vast zitten. De as zit achter de koperkleurige vijs vooraan de pomp, te openen met een grote schroevendraaier.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Erikvr »

Ik ken iemand die hetzelfde had met en nieuwbouwwoning, er bleek een kraantje op het verdeelblok dicht te staan. Even de aannemer bellen?
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Paul Joosten »

LeaD schreef: 25 okt 2018, 08:04 Na een tijd van stilstand kan de circulatiepomp vast zitten. De as zit achter de koperkleurige vijs vooraan de pomp, te openen met een grote schroevendraaier.
Je kunt dat horen door een schroevendraaier tegen de pomp aan te drukken en de andere kant tegen te oor. Hoor je niets maar staat hij wel aan(!) dan zit hij vast. Doet hij het wel dan hoor je een zacht gebrom.

Draai wanneer je niets hoort die dop midden voor los, daarachter zit de as van de pomp. Die kan je dan met een schroevendraaier of een inbussleutel handmatig verdraaien waardoor hij weer los komt. Vastzitten kan je voorkomen door buiten het stookseizoen regelmatig (bijvoorbeeld eens in de maand) de pomp even te laten draaien. Daarvoor zijn ook speciale pompschakelaars te koop.

Draait de pomp wel maar wordt je vloer nog steeds niet warm dan is er sprake van te weinig doorstroming. Met de lichte draaischijf op het donkere kastje rechts aan de pomp kan je het vermogen instellen. Hij lijkt nu tussen 2 en 3 in te staan? Zet hem eens op 3 en check nogmaals. Wordt nu in ieder geval een van de groepen wel warm? Je kunt de flow naar de verschillende groepen apart knijpen of openen met de koperen knoppen onder de bovenste verdeler. Controleer even of de voetventielen onder de onderste verdeler helemaal open staan. Dat doe je door de dopjes er af te draaien en dan met een inbussleutel de vrijkomende afsluiter helemaal te openen en daarna weer een kwartslag dicht te zetten om vastzitten te helpen voorkomen. De voetventielen dienen om de slangen helemaal af te sluiten in geval je bijvoorbeeld lekkage zou hebben. Hierdoor hoeft dan niet je hele systeem drukloos te worden. Werkt alles naar behoren kan je proberen de pomp wat minder hard te laten draaien, dat bespaart stroom.

De thermometer geeft aan dat de retourbalk (ruim) voldoende warm is. Je CV werkt dus goed en de thermostaat rechts boven ook. Een laatste mogelijke oorzaak zou nog kunnen zijn dat de shunt (de witte buis tussen beide balken) te ver open staat. Deze is nodig om wat doorstroming te houden in de CV-leidingen ook wanneer de pomp van de VV niet aan staat. Als laatste redmiddel voor je een monteur laat komen zou je kunnen proberen die wat te knijpen maar onthoud wel wat de beginstand was en zet hem daarop terug als het niet de gewenste verbetering te zien geeft.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Raymonvdb
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2018, 20:38

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Raymonvdb »

Bedankt voor de snelle reacties, ik ga er vanavond even mee aan de gang.

De pomp maakt een licht zoemend geluid en staat 24/7 aan. Dat was ook het advies van dr makelaar omdat de pomp anders zou kunnen vastlopen?!

Wordt vervolgd.

Raymon
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door dormos »

Slecht advies van de makelaar. Pomp verbruikt op stand 2 continue 60 Watt = 120 Euro per jaar.
Een pompschakelaar zorgt er voor dat de pomp alleen draait als er warmtevraag is, en zorgt er voor dat de pomp minimaal 1x per 24 uur even draait om vastzitten te voorkomen. Ik schat dat de pomp meer dan de helft van de tijd uit zal staan, dus de besparing is ruim 60 Euro. Aangezien een pompschakelaar dat ook ongeveer kost is 'ie binnen een jaar terugverdiend.

Hoogstwaarschijnlijk zit de pomp met een stekker in een stopcontact. Stekker er uit, pomschakelaar in het stopcontact en stekker van pomp in de pomschakelaar. Temperatuursensor op de cv leiding klemmen volgens gebruiksaanwijzing en klaar ben je!

Er bestaan trouwens ook modernere pompen waar deze functie inzit, en die bij draaien de helft gebruiken van wat deze pomp gebruikt.

Groet,

Hans
Raymonvdb
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2018, 20:38

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Raymonvdb »

Bedankt Hans voor de tip.

Zodra het systeem weer goed werkt, ga ik hier zeker naar kijken.
Zit er nog kwaliteitsverschil in deze schakelaars en moet ik nog ergens op letten bij aanschaf?

B.v.d.

Raymon
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door dormos »

Ik verwacht niet dat er veel verschil in zal zitten. Heb zelf deze: https://www.thermostaat.eu/product/1133 ... 5sEALw_wcB
en die doet het al jaren prima. Geen aandelen of belang bij overigens..

Groet,

Hans
Raymonvdb
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2018, 20:38

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Raymonvdb »

Tot hoever kan ik de onderste ventielen opendraaien? Ik kan naar links of rechts draaien maar er lijkt geen eind aan te komen....
Ik heb de pomp nu op stand 3 gezet en ik hoor duidelijk een verschil.

Moet ik verder nog ergens op letten? Kunnen bijvoorbeeld de ventielen te ver open waardoor er water uit spuit, of is dat geen mogelijkheid?

Raymon.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door hanskraayeveld »

Tja.

Voor iemand die niks van deze materie afweet, moet je overal op letten. Dat is teveel om op te noemen.

Je moet gewoon stapsgewijs controleren wat het wel doet en wat niet.

Allereerst moet je cv ketel draaien (voor warm water naar je verdeler zorgen)
Ten 2e kun je controleren of de aanvoer temp in het blok zakt, als je de pomp harder zet. Hij mixt het met meer koud water.
Ten 3e controleer je of alle leidingen je vloer in warm worden.
Ten vierde controleer je of all leidingen je vloer uit lauw worden.
Ten 5e ga je ze afstellen dat ze je vloer UIT even warm worden (of naar de gewenste ruimtetemp)
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door hanskraayeveld »

Kunnen bijvoorbeeld de ventielen te ver open waardoor er water uit spuit
Dat merk je vanzelf... Als je nat wordt kunnen de ventielen te ver open
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door hanskraayeveld »

Je kan de draaiknop, die op 4 staat, tijdelijk in zn hoogste stand 5 zetten. Let wel op dat je temp in je blok dan niet te hoog wordt. Anders gaat er te heet water je vloer in. Dat mag eigenlijk niet boven de 40 graden zijn.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door remco d »

Misschien ligt het simpeler, dit hadden mijn ouders ook. U zegt dat het dient als bijverwarming, er zijn dus ook radiatoren?

Vloerverwarming is traag, het duurt een tijd voordat de vloer warm wordt. Radiatoren hebben de ruimte snel op temperatuur. Vaak sneller dan de vloer warm is en dan stopt de verwarming.

Mocht dit zo zijn, draai eens alle radiatoren dicht en kijk of de vloer dan wel warm wordt.

Mvg remco
Raymonvdb
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2018, 20:38

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Raymonvdb »

Ik heb inmiddels de thermostaatknop een paar tandjes hoger gezet, de pomp op stand 3 gezet, maar er gebeurt nog vrij weinig.

Ik heb geprobeerd de voetventielen aan de onderkant open te draaien (naar links) maar ik heb het idee dat er niets gebeurt. Kunnen deze lam zijn misschien?

Ik ga gewoon nog even verder vechten met dit systeem.

Tips zijn meer dan welkom natuurlijk

Wordt vervolgd....

M.v.g.

Raymon
Plaats reactie