ontwerp collector in de grond voor ventilatielucht

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: ontwerp collector in de grond voor ventilatielucht

Bericht door Paide »

Een professionele warmtewisselaar is uiteraard veel beter dan iets knutselen van radiatoren e.d. Je gaat ongetwijfeld ook veel meer warmteuitwisseling krijgen dan.
Wat ik me afvroeg, als je toch al honderden meters slangen in de grond gaat leggen voor je warmtepomp, kun je daar geen gebruik van maken voor je luchtbehandeling/koeling?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: ontwerp collector in de grond voor ventilatielucht

Bericht door Pigion »

In de winter wil je de warmte van de grond benutten voor het opwarmen van de ventilatie-lucht. Met de WP onttrek je ook reeds warmte. Je krijgt dan concurentie.... en dus geen warmte in de winter. In de zomer speelt dat niet. Een beetje extra afkoeling zou zelfs welkom zijn.
Pigion
Broad
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2020, 13:49

Re: ontwerp collector in de grond voor ventilatielucht

Bericht door Broad »

Beste Pigion,

In 2018 is er een mooie topic over de ventilatiebuizen in de grond voor afvlakking van seizoensinvloeden op buitenlucht geweest.
Naar verwachting zal de installatie verschillende seizoenen hebben gedraaid. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen, zowel op comfort, efficiëntie en hygiëne (daarmee bedoel ik schimmelvorming in de buis).
Binnenkort ga ik ook een woning bouwen en het idee intrigeert me behoorlijk.

Alvast bedankt!
Theonymus
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2017, 14:56

Re: ontwerp collector in de grond voor ventilatielucht

Bericht door Theonymus »

Ik heb het idee dat ik te laat zal zijn om voor het inbrengen van mijn ervaring/kennis.
Tijdens een van mijn missies voor de PUM in Dakar werd mijn hulp gevraagd voor het koelen van een soort circustent.
Een gazonsproeier op het dak gevoed met zeewater koelde ongeveer 5 graden t.o.v. de buitenlucht.
Als aanvulling plaatse we langzaam draaiende ventilatoren die de lucht aanzogen door een smalle verticale ruimte waarin een tapijt (van kunstgras) was opgehangen een kleine waterpomp zorgde er voor dat het tapijt goed nat bleef.
Door het vacuüm die ontstond in de aanzuig kanalen verdampte een deel van dat water waardoor er een koele enigszins vochtige lucht werd geleverd.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: ontwerp collector in de grond voor ventilatielucht

Bericht door Pigion »

Ik heb het project de nek omgedraaid om verschillende redenen:
- De grond ter plaatse bevat een 1,5 M dikke leemlaag, moeilijk graven als deze droog is, ook voor een minikraan.
- Te weinig ruimte, zeker nu ik heb gekozen en ook al ingegraven een oppervlakte-collector 2 x 300 M voor een 10 kW warmtepomp. Daarnaast ook nog een sleuf voor beregening met water uit een geboorde put. Zeer noodzakelijk na 3 droge zomers, 2 dode pruimenbomen, verbrande bessenstruiken en een matige oogst van de moestuin.
- Kosten zouden hoog worden, leverancier rekende niet bepaald consumentvriendelijke prijzen voor de geribbelde PE buis en het werk.
Ik ben ervan overtuigd dat het goed zal werken. Je zult wel 1 x per jaar of per 2 jaar moeten schoonmaken met een HD spuit o.i.d. Kijk ook eens bij haustechnikforum (Duits). Daar haal ik ook veel info o.a. voor warmtepompen.
Pigion
Sorry voor het late antwoord, ben een weekje weg en erg druk met het afronden van andere klussen omdat een knie-operatie voor oktober is gepland. Daarna een stevige revalidatie om de prothese aan de praat te brengen. Werk op de knieën is er dan niet meer bij maar hopelijk ook geen pijn meer. Als je ouder wordt, krijg je dit soort mankementen. Gelukkig heb ik een hulpkracht gevonden die voor mij het werk doet. Kom niet veel verder als voorbereiden en materiaal kopen. Er blijft zo wel veel tijd over voor lezen van fora en de grijze massa in beweging te houden.
Pigion
Plaats reactie