rokende houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: rokende houtvergasser

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad, ding brandt prima. De opstart moet je wat leren kennen, het hangt ook van de houtsoort, grofheid van het hout e.d. af. Maar na een opstart van een kwartier verdwijnt de rookpluim en is niet zichtbaar dat het ding volle gas staat water te koken.
Kofi
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 08:20

Re: rokende houtvergasser

Bericht door Kofi »

en het water wordt niet warmer dan 25 graden

Als de retour temperatuur onder de 50- 60 graden C blijft, rookt de ketel.
De warmte wisselaar moet regelmatig zuiver gemaakt worden anders produceert de ketel "geen" warm water. (iedere 72 uur?)
Als de schoorsteen krap aan de eisen voldoet 150 mm rond 6 meter lang en het ding heeft enkele dagen 35Kw roet staan produceren dan moet die geveegd worden.
Soms lijken de primaire en of secundaire lucht inlaat kleppen verstop te zitten. => merken waar ze staan en dan en paar keer helemaal dicht en open doen en weer op de juiste stand zetten.
Bij hol brand brandt de ketel ook niet goed. Het hout blijft dan boven hangen waardoor er zich een ruimte gaat vormen boven de brandersteen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: rokende houtvergasser

Bericht door JantjeV8 »

Kofi schreef: 02 mar 2018, 08:09 De warmte wisselaar moet regelmatig zuiver gemaakt worden anders produceert de ketel "geen" warm water. (iedere 72 uur?)
Dan ben ik daar misschien een varken in, maar ik heb de deksels bij de wisselaar er sinds oktober 2017 niet meer af gehad, merk er niets aan. Warmwateropbrengst blijft goed, ook de temperatuurmeters blijven keurig op nivo. En zou ik nu die deksels openen, zit er een dun laagje stof-as op de wisselaar. Dat kan ik er af vegen, maar zie daar niets van terug in stookgedrag. Ik vind de Attack daar zelfs erg vergevingsgezind in.
Kofi schreef: 02 mar 2018, 08:09 Als de schoorsteen krap aan de eisen voldoet 150 mm rond 6 meter lang en het ding heeft enkele dagen 35Kw roet staan produceren dan moet die geveegd worden.
Ik veeg 1x per jaar, rvs schoorsteen, 2 bochten er in, meter of 8 lang--> half emmertje met kurkdroog as, meeste ook nog uit het onderste deel van het T-stuk/veegdeksel).
Kofi schreef: 02 mar 2018, 08:09 Soms lijken de primaire en of secundaire lucht inlaat kleppen verstop te zitten. => merken waar ze staan en dan en paar keer helemaal dicht en open doen en weer op de juiste stand zetten.
Dat heb ik in alle jaren nog nooit ervaren. Een enkele keer dat je merkt dat de stook wat stroef gaat, was de oorzaak in het hout terug te vinden. Te grof stuk, of per ongeluk een nat stuk er tussen.
Kofi schreef: 02 mar 2018, 08:09 Bij hol brand brandt de ketel ook niet goed. Het hout blijft dan boven hangen waardoor er zich een ruimte gaat vormen boven de brandersteen.
Dat kan inderdaad wel eens voorkomen. Je leert met kloven daar rekening mee te houden door er voor te zorgen dat jet houtstukken geen uitsteeksel e.d. meer hebben. Dat geeft stookcomfort zal ik maar zeggen. Maar al gebeurt dit, dan nog stook t de Atatck makkelijk richting de 70grC en blijft niet op 25grC hangen.

Na een jaar of 8 stoken heb ik de venturisteen vervangen. Dat gat was te ver afgekalfd en gaf destijds wel meer/langer rook. De vergassing werkt niet goed meer, feitelijk ging er inwendig valse lucht rond. Een nieuwe steen, een paar stukken koord en het was opgelost. Verder heb ik nog ooit de condensator van de aanjager vervangen. Meer niet. Ding stookt prima.

In mijn 10 jaar ervaring zijn de hierboven als probleem omschreven ongemakken eigenlijk altijd terug te herleiden naar het stookhout of de instelling van het apparaat. Maar eenmaal goed ingesteld, heb ik er nooit meer iets aan verdraaid.
eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

Re: rokende houtvergasser

Bericht door eelcovanheerde »

Hallo,

Ik heb ook een Attack 35profi.

Ik had veel problemen, vaak ging hij niet goed aan het bleef hij roken.

Ongevraagd kreeg ik een pakketje van de leverancier. Een nieuwe waaier op de ventilator met grotere bladen. En het dringende advies om de schoorsteenkap eraf te halen. Dit vanwege de weerstand die dit oplevert.

Resultaat is dat het nu altijd goed gaat. Wel rook met opstarten (behoorlijk wit) maar na een paar minuten ongeveer geen rook meer. Misschien is hij minder efficient geworden en heeft het de afvoergassen temperatuur verhoogd. Maar ik ben dik tevreden.

Groeten,

Eelco
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: rokende houtvergasser

Bericht door Boudewijn »

is dat het zwarte motortje achterop de ketel,de waaier daarvan stelt inderdaad niet veel voor,zou ik eventueel die schoepjes van de waaier voorzien van grotere bladen
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: rokende houtvergasser

Bericht door JantjeV8 »

Ja, dat ding is het, zit met 4 boutjes achter tegen geschroefd. Voorzichtig met de pakking, die is breekbaar.
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: rokende houtvergasser

Bericht door Boudewijn »

Gisterenmiddag ben ik bij de attack houtketel geweest,het hout brandt alleen in het bovenste vak onderin is geen vlam te zien.de schoorsteen zit vol met teer tot bovenaan.Hij had een reserveventilator waarop zo,n klein waaiertje zit.de stenen in de kachel zijn goed.ik heb bij hem op de comp ook zijn email en naam,tonnie gezet zodat hij ook op dit forum kan.Het gestookte hout is dennenhout paaltjes 8x8x 60 lang hetzelfde hout wat ik al jaren stook van wegwerppalletten.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: rokende houtvergasser

Bericht door hanskraayeveld »

Ik heb een nieuwe attack slx20, ik denk dat het bijna dezelfde als dpx is, alleen wat meer electronica.

Waaier bij mij is perfect, zelfs te goed. Stook nu bijna 3 weken. Heb rookgas op 160 graden staan. Ventilator staat dan heel zacht te draaien. Ketel levert dan tussen de 12 en 14 kW. Alleen tijdens de opstartfase kan hij wit roken. Maar als je de tijd neemt voor de opstartfase, niet teveel hout, en dun hout, kan de meeste rook al voorkomen worden. Hij rookt bij mij alleen eventjes als hij te warm wordt en de ventilator uitschakelt.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: rokende houtvergasser

Bericht door dormos »

het hout brandt alleen in het bovenste vak onderin is geen vlam te zien
Dit kan verroorzaakt worden doordat er teveel zuurstof in de bovenste kamer komt. Dit is af te stellen als het goed is. Er moet voldoende zuurstof zijn om het gloeibed onderin in stand te houden en zo het hout zodanig te verhitten dat er houtgas ontstaat. Is er teveelzzusrtof dan gaat het hout gewoon verbranden, en dat is niet de bedoeling. Het houtgas dient dan in de onderste kamer te ontbranden. Ook daar kan de zuurstof toevoer bijgesteld worden als het goed is. Wellicht staat in de handleiding hoe dit afgesteld kan worden.

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: rokende houtvergasser

Bericht door JantjeV8 »

Wat is de vochtigheid van dat hout?
Zijn het 4-kantige paaltjes? De kachel moet wel kunnen ademen. Als je de stookruimte zo strak vol stapelt dat de luchtstroom niet meer naar beneden door die venturi kan komt het ook niet goed.
Dat gebeurt ook als je de kachel te vol legt met te klein hout OF met te groot hout.

Ik heb er al lang niet meer naar omgekeken, maar volgens mij kun je aan die Attack maar 1 klepje afstellen, dat is de luchttoevoerklep die met dat stengeltje en kettinkje bediend wordt.
Kofi
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 08:20

Re: rokende houtvergasser

Bericht door Kofi »

Die klep is een oververhittings rem en moet bij normaal bedrijf voldoende geopend zijn.
Aan de achterkant steken twee +/- 5 cm lange staafjes door een stukje buis uit. In de buis zit een verankerings boutje. Eentje is voor primaire beluchting (ik meen de bovenste) de ander voor secundaire lucht.
onderin is geen vlam te zien
Als je de onderste deur open doet stop de vlam vrijwel direct.

Is de bypass klep wel dicht tijdens de stook? Die zit verbonden met de pin met het bolletje dat voor, rechts( als je ervoor staat) boven uitsteekt. Die moet tijdens de stook terug naar achteren geduwd worden.
de schoorsteen zit vol met teer tot bovenaan
Die krijg je er niet zomaar uit met vegen. Als de ketel wel goed brandt en er komt 180 graden C rookgas door bladert die helemaal op en er blijft stof aan plakken. Dat betekent dus regelmatig vegen.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: rokende houtvergasser

Bericht door dormos »

Lijkt er inderdaad op dat de Attack net zo afgesteld word als mijn Burnit/Pyroburn.
De bovenste is inderdaad voor de primaire lucht. Als die te ver open staat dan vindt er alleen verbranding in de voorraad kamer plaats. Bij helemaal inschuiven is de klep volledig dicht. Ik zou eens beginnen met 10 mm terugtrekken vanaf dicht, en dan kijken of de kachel vergast. Dit kun je duidelijk horen omdat de kachel dan gaat "bulderen". Vanaf dat punt kun je nog wat verder gaan knijpen om de rookgastemperatuur naar beneden te krijgen, maar het gebulder moet blijven.
Het klopt inderdaad dat de vlam in de onderste kamer uitgaat op het moment dat je de deur opendoet. Je kunt voorzichtig door een kier kijken, dan blijft de vlam wel aan. Niet te vaak doen, want de stenen in de onderste kame kunnen niet zo goed tegen de tempertuurschok.

Groet,

Hans
Kofi
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 08:20

Re: rokende houtvergasser

Bericht door Kofi »

Ik lees net in de handleiding (van een nieuwere uitvoering) dat de primaire helemaal dicht moet en de secundaire 2 mm terug van helemaal dicht, voor de 35 Kw ketel.
Setting of the boiler combustion
Setting of the boiler combustion is executing through the regulations flaps of the primary and secondary air. Boilers are from the production
set for the most optimal burning conditions in term of the emissions and the tempertature of exhaust gas.Setting can be executed only by producer
or by trained serviceman.The most optimal setting of the regulation flaps:
flap of the secondary air::
DP25 backstop + 2 mm
DP35 backstop+2 mm
DP45 backstop +4 mm
DP75 backstop +4 mm
DP95 closed position MAX
:
flap of the primary air:
DP25totally closed /backstop/
DP35 totally closed /bacstop/
DP45 totally closed /backstop/
DP75 backstop +5 mm
DP95 MIN closed position + shift of 1/3 of the range

Prescribed fuel Specified fuel is dried cut wood and logs of 80-150mm
diameter, with min. 12% and max. 20% moisture content and calorific value of 15 - 17MJkg. It is also possible to burn big pieces of wooden waste
with thick logs.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rokende houtvergasser

Bericht door kockie »

Mijn ervaring (pyroburn) is dat de ideale opening van de secundaire luchtklep varieert tijdens de verbrandingscyclus. Die is weer totaal afhankelijk van het soort hout dat gestookt wordt. Ik merk dat mijn lambdacheck daar veel informatie over geeft en ook bijregelt. Je kunt bijvoorbeeld ook zien wanneer je de deuren van de ketel echt niet open moet trekken (flashback naar film Backdraft... Been there, done that, got no t-shirt anymore). @Boudewijn, waar staat die ketel? Misschien een combi-bezoekje aan wagen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: rokende houtvergasser

Bericht door Boudewijn »

Hallo,kockie,die ketel staat 3 km van mij,tussen winterswijk en meddo.Onze eigen remschijvenketel heb ik gisteravond na 3 weken aaneen gedraaid te hebben stopgezet en vanmorgen alles schoongemaakt ook de schoorsteen geveegd,alles met elkaar een emmer vol.ook in de brander gekeken de remschijven zijn nog steeds goed na 25 jaar.
Plaats reactie