Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door alefarendsen »

peterberg schreef:
Jimmeuh schreef:Knap werk weer van je Peter!
Ik blijf je werk op de voet volgen.
Dank je wel. Zonder positieve reacties is het erg lastig om dit soort strapatsen in je eentje vol te houden.
Peter,

voor wat het waard is: zodra de kids iets ouder zijn en ze iets minder vatbaar zijn voor gedoe met rook en we daarom weer wat vuur op het erf gaan toestaan zullen we het knothout weer gaan gebruiken om te gaan stoken. Voornamelijk om te koken denk ik en dit lijkt echt de ideale optie voor iets wat niet al te veer inspanning vergt om op gang te krijgen.

Mooi werk!!

Alef
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door WillemLimmen »

Peter, dank voor de resultaten.

Bij mijn batchrocket-bijna-klaar (diameter riser 75mm) meet ik ter hoogte van de rocket-schoorsteenaansluiting 230C.

Op welke afstand van de schoenendoos-afvoer meet jij (bij enkelwandige pijp neem ik aan)?

Groeten Willem
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door peterberg »

De meting is gedaan in mijn werkplaats. De schoenendoos is ingebouwd in twee olievaten op elkaar, de afvoer zit dicht bij de vloer. Daarvandaan gaat een enkelwandige pijp omhoog, ik meet op ongeveer 1,5 m vanaf de vloer.
Als jouw 75 mm systeem 230º C meet bij de uitgang dan is je warmte absorberend oppervlak te klein denk ik.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door WillemLimmen »

Peter, gelukkig wel. Het ding is getest geheel voorzien van vermiculiet plaat (20mm) rondom. Er komt een stalen kook/bakplaat (0,11m2) op en, als de afgastemperatuur dan nog zo hoog is, een oventje in vuurvast beton.

Is er een specifieke reden waarom je op 1,5 meter hoogte meet?

Groeten Willem
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door peterberg »

WillemLimmen schreef:Is er een specifieke reden waarom je op 1,5 meter hoogte meet?
Ik kan er dan gemakkelijk bij, dat is alles. De filters van de Testo kunnen vol raken met condenswater en dan is het nodig ze tijdens de test te vervangen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
Wat een perfecte aanvulling! Ook ideaal voor een tafelkachel, mijn tekeningen waren net klaar maar ik ga deze opzet gebruiken. Ik heb je grafiek vergeleken met de metingen van de 177 maar dan heeft hij bijna vergelijkbare prestaties. En het gaat uiteindelijk om het rendement in de kamer.

Super!
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door Dutch John »

Peter,

Gefeliciteerd met je nieuwe vinding! Blijf jong door gretig te zijn.....

Mag ik de voorzichtige conclusie trekken dat turbulentie -veroorzaakt door een restrictie, in welke vorm ook- belangrijker is voor een volledige verbranding, dan de hitte-opslag en -reflectie van een compacte heat riser? Anders gesteld: van de drie T's lijkt turbulentie de belangrijkste factor te zijn? Vooropgesteld natuurlijk dat temperatuur en tijd enigszins mee in proportie zijn.

Wat betreft fornuistoepassingen: ik ben eens bij de importeur van Esse Cookers geweest. Zij hadden een model met een cirkelvormige doorlaat tussen de vuurkamer en de ruimte onder de linker kookplaat. Helemaal staat het me helaas niet meer bij en op internet laat zich vooralsnog geen plaatje vinden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door peterberg »

Dutch John schreef:Mag ik de voorzichtige conclusie trekken dat turbulentie -veroorzaakt door een restrictie, in welke vorm ook- belangrijker is voor een volledige verbranding, dan de hitte-opslag en -reflectie van een compacte heat riser? Anders gesteld: van de drie T's lijkt turbulentie de belangrijkste factor te zijn? Vooropgesteld natuurlijk dat temperatuur en tijd enigszins mee in proportie zijn.
Iets dergelijks heb ik al een tijd geleden gedacht. Als het ding koud wordt gestart is er natuurlijk geen hoge temperatuur maar zodra de vlammen door de poort komen verdwijnt de rook. Dat suggereert dat goed mengende turbulentie veel belangrijker is om de (vlam) temperatuur omhoog te krijgen. Als ook de tijd om te oxideren in voldoende mate aanwezig is dan lijkt het er op dat omgeving temperatuur een ondergeschikte rol speelt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:Wat een perfecte aanvulling! Ook ideaal voor een tafelkachel, mijn tekeningen waren net klaar maar ik ga deze opzet gebruiken. Ik heb je grafiek vergeleken met de metingen van de 177 maar dan heeft hij bijna vergelijkbare prestaties. En het gaat uiteindelijk om het rendement in de kamer.
Hou er wel rekening mee dat het ding nog heel vers is, de inkt van het ontwerp is nog nat.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
het nieuwe model zal zich natuurlijk nog uit ontwikkelen. Maar als je een lage uitmonding nodig hebt dan is een RBB heel lastig en dat is dit al snel beter. Tsja en een beetje experimenteren blijft altijd leuk!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door peterberg »

Het heeft even geduurd, maar ik ben er eindelijk aan toe gekomen om de tekening aan te passen. Ik ben niet zover gegaan dat ik ook alles omgezet heb naar Nederlandse steenformaten, dat is veel te veel werk. Het is een concept hoe het gebouwd zou kunnen worden.

Er is ook in een bypass voorzien, die is ook echt wel nodig tenzij de schoorsteen sterk trekt en de kachel zelf volledig droog is. Persoonlijk vind ik het ruitje in de fire tunnel een zwak punt, de glazen kookplaat wordt daar niet ondersteund. Dat is op te lossen met een stalen frame, ik laat het aan anderen over om dat te bedenken. Een deur is echt wel nodig, inlaat ongeveer 35 cm², laag in de deur.

De tekening is in SketchUp formaat, omdat niet iedereen de laatste versie heeft heb ik gekozen voor de oudere versie 8.
Het bestand is te downloaden via deze link.

AA kitchen2.jpg
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door Dutch John »

We gaan deze winter een nieuwe kachel bouwen. Een combinatie tussen een erotisch beeld en een kachel. De ingewikkelde deurtjes zijn inmiddels klaar. De maten zijn gebaseerd op de 177. Superschoon stoken is meegenomen, maar esthetiek gaat dit keer voor. Het is nog een hele puzzel om een stookkamer in een beeld te werken...... Niettemin gaan we ons best doen om een schone kachel te bouwen. Een paar vragen aan Peter.
peterberg schreef: 27 okt 2017, 21:58
martijn1984 schreef:En het vierkante gat , de uitgang voor de schoorsteen , of in jouw geval de bell in , welke maat gebruikte je hier voor?
150 mm vierkant, gelijk aan de schoorsteen die ik gebruik.

Ik lees dat de poort dezelfde doorsnede heeft als bij de standaard batchrocket de riser en schoorsteen hebben. Waarom deze maat en niet de gebruikelijke 72%? Is de turbulentie toch voldoende bij 100%? Verder lijkt het me dat de lengte van de poort gering moet blijven, omdat anders de stroom laminair kan worden en turbulentie vermindert? Anderzijds helpt dit het venturi-effect om de secundair lucht aan te voeren. De Albicore lijkt me wel een lange poort te hebben.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door peterberg »

Dutch John schreef: 16 okt 2019, 09:22Ik lees dat de poort dezelfde doorsnede heeft als bij de standaard batchrocket de riser en schoorsteen hebben. Waarom deze maat en niet de gebruikelijke 72%? Is de turbulentie toch voldoende bij 100%? Verder lijkt het me dat de lengte van de poort gering moet blijven, omdat anders de stroom laminair kan worden en turbulentie vermindert? Anderzijds helpt dit het venturi-effect om de secundair lucht aan te voeren. De Albicore lijkt me wel een lange poort te hebben.
Dit gaat over het ontwerp van een riserless fornuis dat ik in Montana gebouwd heb. De poort in de bovenkant van de vuurkamer is hier 60% van de schoorsteen doorsnede. Dan gaan de gassen onder een kookplaat door naar een naar beneden gerichte uitgang ter grootte van de schoorsteen. Ik denk dat je die laatste verward hebt met het formaat van de poort.

Overigens moet ik je dit ontwerp afraden, het is veel te instabiel voor een goed werkende kachel. Wil je een lage kern bouwen dan is het beter om de double shoebox mark II als ontwerp te gebruiken. Zie http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=7102
En hier het hele ontwerp proces http://donkey32.proboards.com/thread/35 ... et-mark-ii waar op pagina 21 en verder een paar volledig uitgewerkte tekeningen zijn te vinden. In open en gesloten versies, de open versie presteert bijna net zo goed als die met een deur.
Kant en klaar, getest en goed bevonden, en ook nog in het formaat van een 150 mm systeem. Of 177 cm² als dat de term is die je prefereert.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door peterberg »

Alle voltooide tekeningen van de double shoebox mark II zijn vandaag gepubliceerd op http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=7102.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Een zeer afwijkende batch core, helemaal geen riser

Bericht door Dutch John »

Dankje, Peter, voor de snelle reactie en de duidelijke uitleg.
peterberg schreef: 16 okt 2019, 16:34 Overigens moet ik je dit ontwerp afraden, het is veel te instabiel voor een goed werkende kachel.
Da's jammer. Nu is het zo dat ik van plan ben om een kunstwerk te maken, dat tevens te stoken is. De esthetiek gaat daarmee voor, hetgeen betekent dat op twee plekken boven elkaar vuur te zien moet zijn. Het nadeel van een riser is dat het mooiste vuurspel uit het zicht blijft.
Hoe verhouden de uitstootcijfers van jouw riserloos ontwerp tot die van bijvoorbeeld een Albicore?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie