electrische auto bruikbaar als accu?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

electrische auto bruikbaar als accu?

Bericht door fireblade »

Kan je elektrische auto dienen als accu voor overtollige zonnestroom? Mits aangesloten op het net uiteraard. Op het moment dat er geen stroom beschikbaar (stroomstoring) is zou je dan de stroom uit de autoaccu weer kunnen gebruiken in huis voor bv verlichting en internetmodem. Of zit er in het laadstation een soort terugslagklep dat de stroom maar een kant op kan?
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: electrische auto bruikbaar als accu?

Bericht door WilfredT2 »

Verkeerde afdeling.

Maar ja, ik denk dat dit wel kan want in bijna alle energiemodellen worden accu's van elektrische auto en vrachtwagens meegenomen als onderdeel van de energievoorziening om inderdaad pieken en dalen op te vangen.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: electrische auto bruikbaar als accu?

Bericht door alefarendsen »

fireblade schreef:Kan je elektrische auto dienen als accu voor overtollige zonnestroom? Mits aangesloten op het net uiteraard. Op het moment dat er geen stroom beschikbaar (stroomstoring) is zou je dan de stroom uit de autoaccu weer kunnen gebruiken in huis voor bv verlichting en internetmodem. Of zit er in het laadstation een soort terugslagklep dat de stroom maar een kant op kan?
In 2010 organiseerde we met m'n toenmalige cluppie een rally in de buurt van Amsterdam met elektrische auto's. Halverwege was een stop bij een boerderij in de Beemster. Daar kon geladen worden. De elektrisch omgebouwde Lotus zat in het zelfde stekkerblokje als een Tesla Roadster (allebei Amperage omlaag gedraaid zodat de stop er niet uitvloog). De Tesla trok daarbij de Lotus leeg. Dus dat ding kon het destijds al prima :-).

Nu zijn het de battery management systemen van de huidige generatie elektrische auto's die dit verbieden. Het kan technisch prima, maar het BMS moet het toelaten. Er lopen pilots met bijvoorbeeld Mitsubishi Outlanders om de buffers waar WilfredT2 het over heeft te realiseren. Volgens mij is er op dit moment nog voor de consument beschikbaar waar mee kan wij je wil. Maar komen gaat dat zeker. Het is wachten op hoe de autofabrikanten dat gaan aanbieden.

Alef
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: electrische auto bruikbaar als accu?

Bericht door Pigion »

Nee en nog eens nee. Het telkens opladenen leegtrekken gaat ten koste van de levensduur. De capaciteit van de accu wordt steeds geringer. Bij 50% is hij redelijk onbruikbaar. Ik het nieuwste vervoersconcept, zullen accu-auto's nimmer voor langere afstanden worden gebruikt. Dat segment blijft voorlopig voorbehouden voor de verbrandingsmotor (zwaar transport) en de brandstofcel (op waterstof) voor licht transport. Recent las ik een artikel in de Frankfurter Algemeine Zeitung, waarbij een universiteit/hogeschool in samenwerking met Bosch en Siemens nu een stads en urban auto'tje hebben ontwikkeld. De auto komt in eerste instantie op de markt voor puur stedelijk vervoer, max. snelheid 60 km/h en actieradius 60 km.
In 2e instantie komt hij me een dubbel accupakket, max. snelheid 100 km/h en actieradius ca. 100 km. Als 3e stap komt de auto met een 3 voudig accupakket. Max. snelheid 160 km/h (kortstondig) en actieradius 130 -160 km. De accu's zijn na 4-8 jaar terug gelopen in capaciteit tot 50%. Het pakket gaat er dan uit en krijgt een nieuw pakket. De "gebruikte" accu's zullen hun weg vinden in stationaire toepassingen (buffers bij huizen) waar gewicht en teruggelopen capaciteit een te overkomen nadeel is. Je plaatst gewoon enkele pakketten meer. Binnen 2 jaar verwacht men het opde markt te brengen voor € 16.000 tot 19.000 . De auto bestaat uit een chassis uit gezet aluminium plaat. Chassis en aandrijving woorden aan de autofabrikanten geleverd. Deze zetten er een carrosserie op. Beoogde levensduur 20 jaar. Als je in het archief van FAZ kunt komen, vind je het zeker.
Dus weinig meer te doen voor de autofabrikanten. Zij komen echetr volledig aan hun trekken bij de grotere en zwaardere auto's met verbrandingsmotoren, deelbelasting en cilinder-afschakeling.
Pigion
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: electrische auto bruikbaar als accu?

Bericht door SanderL »

fireblade schreef: 19 okt 2017, 14:53 Op het moment dat er geen stroom beschikbaar (stroomstoring) is zou je dan de stroom uit de autoaccu weer kunnen gebruiken in huis voor bv verlichting en internetmodem.
Als je geen netspanning van de centrale hebt, dan verwacht ik dat net zoals bij zonnepanelen, je geen spanning van de auto op het huisnet krijgt.
Stel het lukt om de auto een 230V sinus op te laten wekken en op een bepaald moment schakelt de netspanning weer in. Afhankelijk van de faseverschuiving van de 2 bronnen zal er een stroom gaan lopen. Bij tegenfase is deze stroom theoretisch het grootst. Deze situatie dient dus altijd voorkomen te worden.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: electrische auto bruikbaar als accu?

Bericht door Joepie »

SanderL schreef: 03 dec 2017, 22:56
fireblade schreef: 19 okt 2017, 14:53 Op het moment dat er geen stroom beschikbaar (stroomstoring) is zou je dan de stroom uit de autoaccu weer kunnen gebruiken in huis voor bv verlichting en internetmodem.
Als je geen netspanning van de centrale hebt, dan verwacht ik dat net zoals bij zonnepanelen, je geen spanning van de auto op het huisnet krijgt.
Stel het lukt om de auto een 230V sinus op te laten wekken en op een bepaald moment schakelt de netspanning weer in. Afhankelijk van de faseverschuiving van de 2 bronnen zal er een stroom gaan lopen. Bij tegenfase is deze stroom theoretisch het grootst. Deze situatie dient dus altijd voorkomen te worden.
Ik heb geen flauw idee of de auto-accu in de toekomst wel of niet als backup voor stroomuitval kan fungeren. Ook geen flauw benul van risico's met tegenfase enzo. Ik weet wel uit de praktijk dat talloze IT-gerelateerde bedrijven en bedrijven wiens data beschermd moeten worden beschikken over een accupack die de IT omgeving draaiende houdt als de stroom uitvalt. De techniek lijkt het dus wel te kunnen. Dat omvormers van zonnepanelen zich uitschakelen lijkt mij uit veiligheidsoogpunt logisch omdat een omvormer geen verschil kan zien tussen stroomuitval op het net of het uitschakelen van de spanning op een groep in de meterkast.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: electrische auto bruikbaar als accu?

Bericht door dormos »

Ik betwijfel of electrische auto's gaan dienen als backup bij stroomuitval, maar ik zie al wel ontwikkelingen waarbij ze gaan dienen om piekvraag op te vangen.
Je kunt dan denken aan een auto waarmee iemand naar zijn werk rijdt, en die de hele dag aan de laadpaal staat. Het enige dat de gebruiker wil is dat wanneer hij/zij om 5 uur naar huis wil de accu voldoende geladen is. In de tussentijd kunnen al deze accu's bijvoorbeeld variatie in wind (windmolens) of zon (PV) opvangen zonder dat centrales bij hoeven te springen.
Of bijvoorbeeld thuiskomen met redelijk gevulde accu die overdag opgeladen is met PV/wind, thuisgekomen opgeven hoeveel je de volgende dag moet rijden voordat je weer op kunt laden en de rest gebruiken om met je warmtepomp je huis te verwarmen.
Ik kan me voorstellen dat er een scenario mogelijk is waarbij je je accu op deze manier beschikbaar stelt, en daarvooor in ruil je auto gratis of met korting opgeladen wordt. Dit vergt wel in hoge mate een smart grid en heel veel elektrische auto's, maar ik zie dit wel binnen 10-15 jaar gebeuren.

De UPS'en die in de IT gebruikt worden zijn over het algemeen bedoeld om korte stroomuitval op te vangen. Duurt de storing langer dan nemen of aggregaten het over of systemen worden gecontroleerd afgesloten in plaats van dat ze crashen.

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: electrische auto bruikbaar als accu?

Bericht door JantjeV8 »

Van 't weekend zag ik een directrice van Shell op het journaal. Zij reed een auto op waterstof. Merk was onbekend, misschien wel een studiemodel waar een universiteit bij betrokken is o.i.d. Maar de techniek begint steeds haalbaarder te worden.

Nog een paar jaar. Zo'n auto kopen, water er in, kabel met krokodillenbekken van onder de motorkap naar m'n meterkast en klaar ..... toch??
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: electrische auto bruikbaar als accu?

Bericht door SanderL »

Auto als noodstroom aggregaat: Technisch kan het in ieder geval allemaal, de vraag is wie het wil betalen, je hebt extra elektronica nodig. Misschien een extra optie als je een laadstation aan schaft.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: electrische auto bruikbaar als accu?

Bericht door benthuis »

Dit soort piek systemen zijn er ook voor in huis. Echter idd zo duur dat dit bij een economische afweging vervalt.
De systemen van Nedap zijn nu trouwens op Marktplaats wel te vinden....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: electrische auto bruikbaar als accu?

Bericht door Joepie »

JantjeV8 schreef: 04 dec 2017, 13:14 Merk was onbekend, misschien wel een studiemodel waar een universiteit bij betrokken is o.i.d. Maar de techniek begint steeds haalbaarder te worden.
Het zou zo maar deze auto geweest kunnen zijn.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: electrische auto bruikbaar als accu?

Bericht door JantjeV8 »

Of deze:
https://www.youtube.com/watch?v=8LlM2T_ejEw

Maar die is te oud, daar mag je nergens mee de binnenstad in...
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: electrische auto bruikbaar als accu?

Bericht door Joepie »

JantjeV8 schreef: 05 dec 2017, 07:35 Of deze:
https://www.youtube.com/watch?v=8LlM2T_ejEw

Maar die is te oud, daar mag je nergens mee de binnenstad in...
Mooi he, 1984 al.....

Alleen oude diesels mogen de binnenstand niet in...... Als je in deze H2-Mercedes de Erasmusbrug overkomt dan wordt je met gejuich en luid applaus ontvangen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: electrische auto bruikbaar als accu?

Bericht door alefarendsen »

dormos schreef: 04 dec 2017, 11:34 Ik kan me voorstellen dat er een scenario mogelijk is waarbij je je accu op deze manier beschikbaar stelt, en daarvooor in ruil je auto gratis of met korting opgeladen wordt. Dit vergt wel in hoge mate een smart grid en heel veel elektrische auto's, maar ik zie dit wel binnen 10-15 jaar gebeuren.
Het zal inderdaad nog wel even duren voor het scenario wat jij schetst realiteit zal worden, inclusief apps waarmee je aan kan geven wanneer je weg wil enzo. Er wordt inmiddels wel al veel mee geëxperimenteerd, en dan niet alleen maar in het lab, maar daadwerkelijk in het veld, in bijvoorbeeld het laadpunt van NewMotion. Zie: https://newmotion.com/en/about-us/press ... tch-market. Op zich is alle infrastructuur hier al voor aanwezig, dus het kan nu al. Voor zover ik het kan overzien is het puur de grootte van het netwerk van auto's waar het aan ontbreekt om het meer te maken dan een druppel op de spreekwoordelijke plaat.

Disclaimer: ik was totdat Shell NewMotion overnam betrokken bij het bedrijf.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: electrische auto bruikbaar als accu?

Bericht door Krelis »

https://www.hyundai.com/nl/modellen/IONIQ-5.html

hiermee wordt bij de buren de warmtepomp gevoed. Laadpaal 50 meter verderop. Wonen wel offgrid hoor.
Plaats reactie