fundering voor massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stijnsuy
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2017, 21:01

fundering voor massakachel

Bericht door stijnsuy »

Dag iedereen.

Ik ben Stijn, 23 jaar en begonnen met de renovatie van een huis.
deze wordt gestript en enkel de constructie behouden.

Door een aangeboren fascinatie voor kachels, zal ik er natuurlijk nu ook zelf een plaatsen.
Gaandeweg heb ik de massakachels leren kennen, en zo ook hier bij de rocket/bell kachels.

Bedoeling zou zijn om er uiteindelijk zelf een te plaatsen, dus heb nog een hele hoop te lezen en leren hier :)
momenteel ben ik erg geneigd naar een RBB 177 vuurkamer met single bell en bankje.
Ben erg geïntresseerd in de techniek en heb veel respect voor de testen en ontwikkelingen door Peter van den Berg!


Zal alvast beginnen te te tekenen voor mijn ontwerp, maar ondertussen rijst volgende vraag:

Nu hebben we in mijn huis de vloer uitgebroken, om opnieuw beton, isolatie etc te steken.
Zoals ik al heb gelezen is door het gewicht een extra fundering gewenst. iemand richtlijnen hiervoor?
Heb er nog niet veel over terug gevonden.

alvast bedankt!
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: fundering voor massakachel

Bericht door Lieve »

Hallo Stijn, proficiat met je aankoop.
Leuk idee een huis met massakachel.
Fundering is natuurlijk afhankelijk van het gewicht, en daarvoor moet je eerst weten welke materialen je wil gebruiken.
Wij hebben een RBB gebouwd met een binnenzijde in lichtgewicht hoogisolatie steen. Dan is extra fundering niet echt nodig.
Wat wel leuk zou zijn is een extra aanvoer van lucht, liefst lucht uit een niet verwarmde ruimte of buitenlucht.
Veel plezier met de plannen en dan ook met de uitvoering.
stijnsuy
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2017, 21:01

Re: fundering voor massakachel

Bericht door stijnsuy »

Dankjewel Lieve, zal inderdaad een heel avontuur worden!

Materialen ben ik al uit, de binnenmantel ( gedeeltelijk) uit chamottesteen, de buitenmantel uit gewone baksteen.
De luchtaanvoer daarintegen is ben ik nog niet uit hoe ik dit in mijn ontwerp zal brengen.
Ik ga hoogstwaarschijnlijk werken met een ventilatiesysteem D, waardoor het inderdaad bijna een must is om buitenlucht aan te zuigen.
Heb al eens gehoord over een schoorsteen die zowel rook afvoert als lucht binnen trekt, maar kan hier niet direct iets over vinden en betwijfel of dat in dit geval wel toepasbaar zou zijn...
Kan eventueel wel een buis naar buiten leggen.

Hoe heb jij je luchttoevoer geregeld?
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: fundering voor massakachel

Bericht door SanderL »

Ik heb een betonnen plaatje gestort in de kruipruimte op zand. Daarop komen B2 blokken die ik opmetsel tot strak onder de betonnen draagbalken. Nu weegt de kachel 400kg, maar bij meer massa moet eerst de fundering aangepast worden.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: fundering voor massakachel

Bericht door JantjeV8 »

stijnsuy schreef: Heb al eens gehoord over een schoorsteen die zowel rook afvoert als lucht binnen trekt, maar kan hier niet direct iets over vinden
Ik denk niet dat je die voor een houtkachel gevonden krijgt. Dat zijn aluminium dunwandige buizen die voor de gas-cv's wel gebruikt worden. Dan heb je maar 1 dakdoorvoer nodig. Het is dubbelwandig, binnendoor de uitlaat, in de mantel de aanzuig.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: fundering voor massakachel

Bericht door Wouter Gillis »

Kan eventueel wel een buis naar buiten leggen.
Dat is goed maar moet je ermee opletten. Als je buis bijvoorbeeld in het oosten naar buiten gaat, heb je kans dat de buis bij westenwind net lucht naar buiten gaat zuigen ipv lucht naar de kachel brengen. Dit komt omdat er bij stevige westenwind onderdruk ontstaat aan de oostkant en overdruk aan de westkant van het huis.

Omv deze reden heb ik besloten om mijn kachel uit de kelder lucht te laten aanzuigen.

In het geval je de kelder meeneemt in de balansventilatie (of indien je geen kelder hebt) zou je ook een buis onder de vloer kunnen leggen (van de ene naar de andere kant van het huis) en daarop de luchtaanvoer naar de kachel aansluiten met een T.

groet
Wouter
stijnsuy
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2017, 21:01

Re: fundering voor massakachel

Bericht door stijnsuy »

Iedereen bedankt om mee te denken!

luchtaanvoer via de kelder of kruipruimte is niet mogenlijk, aangezien het huis geen een van de twee heeft.
De bestaande vloer is reeds uitgebroken tot op het zand, en zal van daaruit weer opgebouwd worden.

De twee overgebleven opties zijn dus een C systeem ventilatie of buis naar buiten.

Goed dat je me dit bijleert, want was niet op de hoogte van het belang vd windrichting etc.
Gelukkig zou die aanvoer op het westen gericht zijn dus dit is een mogenlijkheid.

nu nog verder researchen en proberen een schets te maken!
Plaats reactie