Kleine serre of HR++?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Kleine serre of HR++?

Bericht door Brutus Groenus »

De voorgevel van onze woonkamer en hal ligt 60cm dieper dan de rest van de gevel. De woonkamer heeft een raam tot aan het plafond over de gehele breedte van (oud) dubbel glas.

Wat zal beter isoleren? Bestaand glas vervangen door HR++ óf het oude glas laten zitten en de gevel in lijn met de rest van de gevel dicht maken d.m.v. een kozijn met dubbel glas? Dat word dan een soort van mini serre.

De gevel staat richting het westen.
- Word geen slaaf van je bezit -
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kleine serre of HR++?

Bericht door Lieve »

Stuk fundering maken om een nieuw raam te plaatsen. 60 cm voor het bestaande raam? krijg je een soort gangetje waarbij je niet te dik mag worden of je komt er niet meer door.
Dit gaat erg veel licht wegnemen uit de kamer, de investering hiervoor zal ook veel hoger zijn dan, indien je een nieuw kozijn met superglas laat plaatsen. Eleganter ook.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kleine serre of HR++?

Bericht door JantjeV8 »

Het kijkt ook niet prettig weg door 2 ruiten die zo ver van elkaar staan. Stof, vliegetjes, spinnewebjes e.d. in die serre maken het al snel ook niet fraaier.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kleine serre of HR++?

Bericht door jwardenier »

Bertus , wij hebben een serre op zuid west ,enkel glas ,3 x 9 m .op 1 plek in de woonkamer hebben we ook nog oud dubbel glas naar de serre toe ,glas 2,5 x 2 m .
Als de zon er niet is ,b v mistige koude periode voelen we een koude val langs het glas .
als de zon wel me doet ,voelen we dit niet ,dit gaat om de koudste periode van het jaar .
De serre is onverwarmd ,wat veder het voorjaar in verwarmt de serre grotendeels de woonkamer .
We hebben een schuifdeur tussen beide ,in de zomer is de serre over verhit en werken we met schaduw doeken .
Mijn advies zou zijn doe het ineens goed ,of een redelijk grote serre ,isolatieglas in de gevel ,schuifdeur ,of zet er direct isolatieglas in .
Het voordeel van een serre op west is dat je in de avond de zon er op hebt ,helaas wil je s, morgens er een kop koffie drinken is het er koud .
Ik denk er nog over om een dicht dak op de serre te zetten ,bij zomerdag loopt de temperatuur zo hoog op dat alleen de cactus het uithoud. We zitten in de serre zo gouw de zon meedoet, in het najaar tot aan de eerste nachtvorst .
Winterdagen met zon en een extra houtje op het vuur van de kachel in de woonkamer , is het in de serre ook prima toeven .
Laatst gewijzigd door jwardenier op 26 jan 2017, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Kleine serre of HR++?

Bericht door Brutus Groenus »

Bedankt voor het meedenken.

Ik heb verkeerd geschat, het is 80 cm diep, nog steeds erg smal.

Ik weet in de stad een bungalow met een zelfde oplossing, dit leek mij (geschat) ongeveer een meter diep. Er stond een stoeltje in met wat plantjes, het lijkt daar best leuk.
De kosten (buiten het glas om) ben ik niet zo bang voor.

Beetje slecht zichtbaar maar goed. Zoiets dus, maar dan breder.
Screenshot_2017-01-26-17-20-18-1.png
Screenshot_2017-01-26-17-20-02-1.png

@jwardenier: een enkel glas serre aan de achterzijde van de woonkamer is hier ook een wens voor de toekomst. De komt dan op O-ZO
- Word geen slaaf van je bezit -
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kleine serre of HR++?

Bericht door Lieve »

Misschien zou je een bow-window kunnen bouwen?
Om bruikbaar te zijn heb je echt wel 150cm nodig.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kleine serre of HR++?

Bericht door jwardenier »

Bertus , ik bedoelde te zeggen dat wanneer je een onverwarmde serre hebt, nog steeds een koude val hebt bij oud dubbel glas .
Vooral dagen zonder zon ,en de avonden .
Een enkelglas serre is snel warm ,helaas ook snel koud .misschien is er wat aan te doen met een zwarte vloer en tussenmuur zodat er warmte opgeslagen wordt .
Bij ons was het doel om in het voor en na seizoen niet te hoeven stoken , dit is prima gelukt .
80 cm is inderdaad niet de afmeting om een feestje te geven , als je de ruimte hebt zou ik hem wat uitbouwen gedeeltelijk schuin dak of een halve kas er voor zetten , m pl. staat soms we eens wat.
Onze serre is gemaakt van gebruikt materiaal ,wat nieuw plaatmateriaal en isolatie dekens om de holle ruimtes te vullen .
Heb wel een fundering gemetseld ,met de bedoeling om grond vorst buiten te houden ,helpt ook tegen ongewenst bezoek ,ratten, muizen enz.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Kleine serre of HR++?

Bericht door mro »

Ik zit met hetzelfde idee, wel wat meer ruimte beschikbaar op het terras.

Zal een uitbouw van een 2m op 6m tussen de muren van de buren. Vooral omdat nu het schuifraam in de achtergevel de enige afscheiding is tussen binnen en buiten. Ik wil graag een sasfunctie.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kleine serre of HR++?

Bericht door JantjeV8 »

Mag ik vragen wat een sasfunctie is?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kleine serre of HR++?

Bericht door jwardenier »

wat is een sasfunktie ? Een plek waas je in je sas bent ?
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Kleine serre of HR++?

Bericht door mro »

https://www.google.be/#q=een+sas

Een sas = sluis, het huidige schuifraam blijft gewoon staan.

Met een beetje geluk werkt het ook nog wat als passieve huisverwarming, koude lucht komt onderaan binnen in de veranda en komt verwarmd uit de ventilatieroosters bovenaan het huidige schuifraam.
Plaats reactie