Houtkachel met cv aansluiting, eventueel met zonnecollector?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Houtkachel met cv aansluiting, eventueel met zonnecollector?

Bericht door houtwerker »

Hallo,
Ik had me net al voorgesteld op dit forum en hoop via dit forum toch nog enkele (laatste) vragen beantwoord te krijgen.
We wonen sinds een paar maanden in mijn ouderhuis. Dit is een huis buitenaf, de wind staat er op alle kanten op.
Het is een huis uit 1941. Spouwmuur. Dubbel glas.
Het dak is 20 jaar geleden helemaal vervangen en goed geïsoleerd. (voor die tijd in ieder geval)
Het schuine dak staat precies op het zuiden, dus daar gaan we sowieso zonnepanelen op leggen...
Mijn ouders verbruikten per jaar zo'n 2000m3 gas. (ze hadden ook veel b&B gasten).
In het huis is 1 ringleiding en daarop zijn alle radiatoren aangesloten. Geen vloerverwarming.

De woonkamer heeft twee grote ramen aan de oostkant, en twee aan de zuidkant. Dus als de zon een beetje schijnt is het er heerlijk warm. Ook de badkamer heeft een groot raam op de zuidkant. dus ook daar halen we al veel warmte van de zon.

Plus, ik werk zelf in de bosbouw, heb thuis een kuub of 70 aan brandhout liggen. Dus dat is geen probleem.

Nu stoken we altijd al met hout. In onze vorige woning, een hele oude boerderij, niet geïsoleerd, was dat de enige manier om het gasverbruik laag te houden. Daar stookten we dan in de woonkamer met een grote houtkachel, en daar was het dan altijd wel lekker warm. In de keuken was het daarentegen een graadje of 5...

Dat willen wij nu dus niet meer. Het hele huis hoeft niet verwarmd te worden, de radiatoren op de bovenste verdieping hebben we nooit aan, we slapen altijd met de ramen open...
Het gaat dus vooral om de beneden verdieping, dus de keuken, badkamer, studeerkamer en speelkamer. Plus nog een hal die iets verwarmd moet worden.
In de woonkamer staat nu onze houtkachel uit de boerderij, maar die is voor dit (redelijk) geïsoleerde huis te groot. Plus, we hebben het in de woonkamer 23 graden en de rest van het huis is het koud. (of de gas cv gaat aan, en dat wil ik liever niet).

Mijn eerste idee was om een grote houtvergasser met een 1500 liter vat in het fietsenhok te zetten en daar het hele huis mee te verwarmen. En dus ook het water voor de douche.
Op die manier zou ik dus mezelf van het gas af kunnen sluiten. Dat scheelt me dan per jaar ongeveer 1200 euro aan de gasrekening.
Nu heb ik dat idee al bijna laten varen, omdat ik dan afhankelijk ben van de houttoevoer. Nu zit ik wel in de bosbouw, maar ik werk ook maar in opdracht. Kan af en toe wel iets regelen zodat ik het hout voor niks mee kan krijgen. Of ik heb zelf klussen waar ik hout aan over hou. Maar als die toevoer staakt en ik zou hout moeten gaan kopen dan zie ik er geen voordeel meer in. Ben bang dat ik teveel hout ga verstoken.
(Ik ben daar uitgegaan van een kuub of 12 (hardhout(eiken/beuken) per jaar om het hele huis te verwarmen, inclusief warm gebruikswater, klopt dat?)

Toen ik dit idee een beetje aan de kant heb geschoven kwam optie twee, en dat is een vrijstaande houtkachel met cv aansluiting.
Ben op aanraden van een boswachter bij een bedrijf in duitsland geweest die heel veel houtinstallaties heeft gemaakt. En dan van die grote houtvergassers met grote buffervaten tot kleinere houtkachels met cv aansluiting)
Ik ben er heengegaan met het idee; ik koop een houtkachel met cv, sluit die aansluiting aan op de ringleiding van de cv en ik kan die paar radiatoren op de benedenverdieping met de 'overwaarde' van de houtkachel verwarmen.

Nu is een adviseur van dat bedrijf bij ons geweest en heeft me het volgende verteld.
Een houtkachel met cv was zeer zeker een goed systeem. Maar, niet gelijk op de cv-ringleiding maar naar een buffervat. Dat buffervat zou zo'n 500 liter groot moeten zijn.
Als houtkachel zou ik dan een houtkachel moeten nemen die zo'n 3kW luchtzijdig geeft (dus 3kW gaat naar de woonkamer).
De rest gaat dan naar het buffervat.
Hij heeft uitgezocht welke houtkachel zo'n beetje konden en dat waren kachels die zo'n 10kW kunnen leveren. Dus dan zou er 7kW naar het buffervat gaan.
Met die 3kW luchtzijdig zou het in de woonkamer behaaglijk worden, en er zou ook voldoende warmte afgegeven worden om het buffervat op te warmen. Vooral omdat, als het vat eenmaal op temperatuur is, en er warmte gevraagd word uit het buffervat, het buffervat nooit helemaal weer tot 20 graden zal afkoelen, maar een temperatuur houd van 45/50 graden.
Dus na een paar uur stoken, misschien wel een hele avond, is het buffervat weer voldoende op temperatuur om de volgende ochtend zonder gas warmte te krijgen in huis. (vooral als we beide naar werk gaan is het maar twee uurtjes dat het warm moet zijn, daarna mag het wel weer afkoelen) Eenmaal weer thuis kan de houtkachel weer aan en kan ik weer warmte opladen...

De retourleiding van de ringleiding van de cv loopt dan door het buffervat voordat het naar de gas cv gaat. Zolang die dus warm genoeg blijft hoeft dat water alleen maar rondgepompt te worden, en niet verwarmd door het gas.

Ook zou door het buffervat een spiraal lopen waar het koude water doorheen loopt, vandaar gaat die leiding verder naar de koudwater aanvoer van de cv. Dus met warmwater vraag voor bv douchen word het koude water eerst al voorverwarmd door het buffervat.
Dus ipv koud water van 8 graad dat verwarmd moet worden naar 60 graden heb ik nu water van 25 graden? dat verwarmd moet worden. Dat zou ook al weer wat schelen in gasverbruik..

En, nu was mijn gedachte...
Als ik dan toch al een buffervat heb, inclusief de hele aansluiting naar radiatoren en gas cv, dan is de aanschaf van wat zonnecollectoren toch ook niet meer zo'n grote stap. Op die manier heb ik de gratis zon die vanaf het voorjaar tot aan het najaar ook meehelpt om het buffervat te verwarmen, en dus ook het warme gebruikswater...

Het dak is groot genoeg om er zonnecollectoren EN zonnepanelen op te leggen.

De adviseur zei dat ik aan 3 collectoren genoeg had, 7,5m2.

Nu heb ik wel een paar vragen over het zin/onzin van zo'n installatie.


Ten eerste;
Is mijn eerste optie misschien toch niet de beste keuze? Ik kan dan altijd nog een kleine houtkachel in de woonkamer houden, zal dan de houtvergasser alleen gebruiken voor het warme gebruikswater en de rest van het huis verwarmen.
(Nadeel, ik Moet altijd zorgen dat er voldoende hout is.) (Heb zelf nog steeds hobby aan houtkloven/houtstoken)
(Voordeel, ik kan van het gas af.) (Nadeel, stook je paar dagen niet dan heb je geen warm water)
(Van een duitse boswachter hoorde ik dat hij in de winter elke dag 1 keer moet stoken, in de zomer 2 keer per week(voor warm douchewater) Maar hij heeft een huis van 10 jaar oud, zeer degelijk gebouwd)

Ten tweede;
Ga ik toch voor optie twee, klopt dan het verhaal van die adviseur.? Is het beter om een buffervat te gebruiken?

En ook hoe de leidingen lopen, heb op dit forum al veel schema's bekeken, klopt allemaal wel beetje met wat hij zei.
Nu las ik op dit forum ook dat je wel een speciaal vat moet hebben waar dus het gebruikswater door loopt.
Hij heeft het over een hygiene vat met edelstahl wisselaar.

Is die 500 liter groot genoeg, of misschien juist wel Te groot, voor wat ik wil?
(ik geloof graag de adviseur, maar enkele gebruikerstips/ervaringen zijn altijd welkom)

Dan ook nog over de zonnecollectoren. Is mijn idee wel zo rendabel (of slim) om ze te nemen.
Ik lees steeds op dit forum dat zonnecollectoren niet rendabel zijn (of je moet ze zelf maken, iets wat ik eigenlijk niet van plan was)
Is het niet zo dat het buffervat plus aansluiting/samenwerking met cv het duurste is aan die installatie?

We hebben nu een HR ketel hangen van 15 jaar oud die af en toe kuren begint te vertonen. Mijn idee is om gelijk met het 500 liter buffervat ook een nieuwe HR ketel te nemen. Dan heb ik een systeem dat goed op elkaar kan worden ingespeeld, en ik heb dan ook een HR ketel nodig Zonder buffervat, omdat het 500 liter vat als buffervat word gebruikt.

Dit zijn mijn ideeën van wat ik er mee wil gaan doen. nu hoop ik dat er mensen zijn die me wat tips/gebruikerservaringen kunnen geven, het is een heel verhaal, er staat veel op het internet te lezen, ook op dit forum. Heb ook al veel ingelezen, maar zou toch enkele feedback wel fijn vinden.

Oh, voordat er mensen komen met dat ik misschien wel een finse oven/massa kachel of zo kan gaan metselen... Dat kan dus in dit huis niet, de indeling is jaren 50, dus niet echt logisch. Anders was dat ook een optie geweest, maar nu helaas niet..

ik hoop wat te horen, vriendelijke groet
Roel
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtkachel met cv aansluiting, eventueel met zonnecollec

Bericht door Paul Joosten »

Hoi Roel,

Zag dit topic pas nadat ik al op je voorsteltopic had gereageerd. Twee jaar geleden heb ik een houtgestookt fornuis via een platenwisselaar op een buffervat aangesloten. De besturing kijkt bij warmtevraag in huis eerst of er warmte in het buffer zit en stuurt dan de bufferpomp aan. Pas als dat 'leeg' is mag de gas-CV aan de slag. Gevolg: ik gebruik vrijwel geen gas meer voor verwarming, alleen nog maar voor SWW. Uitzondering is bij langdurigere afwezigheid aangezien het hout niet vanzelf in het fornuis loopt. Het buffer is DE manier om bijvoorbeeld de nacht gasloos door te komen. Zonder buffer kan je alleen actuele warmtevraag bedienen. 12 kuub hout komt overeen met mijn gebruikservaring: 12 m3 los gestort ofwel 8 m3 strak gestapeld. Het meeste moet ik kopen à €65/m3 los gestort dus financieel heb ik er t.o.v. gas niet veel voordeel van.

Hier nog even de link naar mijn installatie en het denk- en leerproces dat daaraan vooraf ging.

Paul
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtkachel met cv aansluiting, eventueel met zonnecollec

Bericht door JantjeV8 »

Dag Roel,
Ik heb de indruk dat je je goed hebt laten informeren. De getallen van vermogens en verbruikshoeveelheden lijken redelijk te kloppen. Ik geloof niet dat ze je gebakken lucht verkocht hebben.

Maar waarom zou je geen houtaanvoer meer hebben? Het is al even geleden dat ik dat berekend heb, maar al zou ik gedroogd en gekloofd hout moeten aankopen, zat ik nog altijd lager dan de kosten van gasstook. Of ondertussen de houtprijs is gestegen weet ik niet, het gas in elk geval wel.

Houdt er wel rekening mee dat zo'n kachel het liefst voluit gestookt wordt, niet temperen. Een houtvergasser in de schuur doet niet anders, altijd voluit. Dat stookt schoner. Je kunt dan alsnog een sfeerkachel in de woonkamer zetten voor de gezellige avonden.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Houtkachel met cv aansluiting, eventueel met zonnecollec

Bericht door Albert van WdJ »

Als je buitenaf woont, zou ik kiezen voor een houtvergasser. Met een stevige buffer, zo rond 100 liter per kW aan vergasser.
Zo'n vergasser kan een behoorlijke pluim stoom geven uit de schoorsteen. Dan moet dus je niet strak op je buren wonen.

Maar ook belangrijk is wel dat je een beetje gemakkelijk bij je vergasser kunt komen. Na een uur of 2-2,5 stoken moet je hem toch weer bijvullen. Als je dan via buiten moet naar een stookhok, gaat je dat toch een keer een beetje vervelen. Niet in het begin, maar na een jaar of twee wel.
Staat zo'n vergasser in een aangebouwde schuur, die je via je woning inwendig kunt bereiken, dan is dat wel zo prettig.

Je moet ook niet zonder buffer stoken. Zowel een vergasser als een hout-cv kachel moet je liefst op vol vermogen stoken. Dat is beter voor je rendement en voor je kachel of vergasser.

Wat betreft een houtcv-kachel. Zo'n kachel in huis is aangenaam. Ik heb er zelf ook ééntje staan. Maar realiseer je wel dat dan die 12 kuub hout via de woonkamer gestookt wordt en dus het huis ingebracht wordt. Zelf vind ik een houtcv in huis prettiger, omdat je toch in de woonkamer bent. Het stoken enz gaat automatisch mee, terwijl je lekker in huis bent. Een houtvergasser moet je steeds speciaal naar toe. Persoonlijk vond ik dat tenslotte onprettig worden. Maar er zijn genoeg forumleden die dat heel anders ervaren.

Prijstechnisch kan houtstoken nog steeds voordelig zijn. Je gas kost €1200,-, 12 kuub hout kan je gemakkelijk zat krijgen voor €50,- per kuub (mits je in de zomer zoekt, niet in het stookseizoen). En vaak nog goedkoper. Je hebt nog 70 kuub liggen, dus de komende 6 jaar hoef je je daar niet druk om te maken toch?
Change, before you have to.
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: Houtkachel met cv aansluiting, eventueel met zonnecollec

Bericht door houtwerker »

Bedankt voor al jullie antwoorden.
@ Paul, jou topic had ik ook al gevonden en gelezen :wink:

Nu kom ik toch weer beetje aan het twijfelen tussen toch een houtvergasser...
Op zich heb ik er wel plek voor, we hebben een aangrenzende schuur die we via ons huis kunnen bereiken. Dus we hoeven niet eerst naar buiten.
Ook wonen de buren op zo'n afstand dat ze er niet echt last van kunnen hebben. De enigen die er last van kunnen hebben zijn wijzelf, omdat de schuur pal naast de woning staat, en dus de schoorsteen ook zo'n beetje naast de slaapkamer ramen.
Dus dat is allemaal geen probleem.

Dan het hout verhaal... Ik werk dus in de bosbouw (Zit op een harvester, machine om bomen te zagen en af te korten), ken ook aardig wat boseigenaren en bosbouwbedrijven. Dus aan hout komen zal geen probleem worden. Het is vooral het feit dat je MOET. Als ik een houtkachel met cv neem, en ik heb een keer een jaar weinig hout, dan is er geen probleem, want dan neem de gaskraan het wel weer over. Heb ik dat met een houtvergasser dan heb ik geen warm huis, EN geen warm douchewater....

Zal hieronder even de voor en nadelen benoemen die ik zo kan bedenken....
Houtvergasser;
voordeel;
Je kan van het gas af, zou me nu dan zo'n 1240 euro per jaar schelen.
(Gas word steeds duurder)
Heb er wel hobby aan, stoken op hout.
Kan huidige stookkanaal in de woonkamer voor een klein houtkacheltje, voor de sfeer

Nadeel;
Je Moet altijd voldoende hout hebben.
Heb twee vuren aan het branden (woonkamer en in de schuur)
Loop tegen een beste investering aan
Hapert het systeem is er geen warmte en warm water
Ook in de zomer zou ik moeten stoken (sprak iemand die in de zomer twee keer per week stookt, alleen voor warm water)

Houtkachel met cv
Voordeel;
Heb in de woonkamer een mooi vuur, plus de rest van het huis word ook meeverwarmd (incl. het gebruikswater)
Heb er nog steeds hobby aan, stoken op hout...


Nadeel;
Heb nog steeds een gasmeter, als ik ook met zonnecollectoren ga werken zou ik zo tussen de 70 to 80% minder gas gaan verbruiken...(aldus de adviseur)
Nog steeds een beste investering.
Onze ketel is 15 jaar oud, zal niet lang duren voordat die ook aan vervanging toe is, dus weer een 1000 euro extra.
(waarschijnlijk ga ik gelijk een nieuwe ketel aanschaffen als ik voor de houtkachel met cv ga, dan kan alles in 1 keer worden aangesloten)


Dit zijn zo kort even wat punten die me te binnen schieten.
Qua kosten, ik heb dus nog geen prijsopgaaf gedaan voor wat nu een houtvergasser zo'n beetje gaan kosten.
Heb al wel een beetje op t internet gekeken, en zie daar prijzen die zo rond de 10000euro zitten. Dat is dan voor een compleet systeem. Ik zal dat duitse bedrijf ook nog eens vragen voor een offerte/richtprijs van zo'n systeem.
Hebben jullie zo een paar prijzen waar ik aan moet denken?

Voor een houtkachel op cv, met een 500 liter buffervat, waar dus ook zonnecollectoren op komen (7,5 m2) en inclusief alle regelingen(3 weg klep, monitor voor in de woonkamer om buffervat temp. af te lezen) , zou ik aan materiaal alleen een 8000 euro kwijt zijn.
Van die 8000 euro krijg ik nog een 1400 euro terug van het RVO als subsidie.
(heb de lijst met zonnecollectoren van het RVO doorgestuurd naar het duitse bedrijf. Aan de hand daarvan hebben ze de juiste collectoren uitgezocht ) (heb met het RVO contact gehad, die subsidie geld ook als je iets bij een buitenlands bedrijf koopt.)

Als ik daar dan ook nog een nieuwe hr ketel bij ga tellen dan kom ik op een 9000 euro, installeren komt daar dan nog bij.
Veel kan ik wel zelf, maar het systeem werkend maken laat ik graag aan een vakman over.
Dan heb ik een systeem dat altijd werkt, mocht ik geen hout hebben is er niks aan de hand..
Houd wel mijn gasmeter, zal per jaar nog maar een 450 euro gaan betalen.
(als ik uitga van 70% minder gasverbruik. houd nog steeds de netbeheerskosten (137 euro))


Als ik dit dan zo onder elkaar zet dan schrik ik wel een beetje wat je maar bespaard. Nog steeds wel veel, maar het word dan wel een besparing die je over een lange tijd moet gaan zien.

Mocht ik dus per jaar nog 450 euro moeten betalen dan ben ik over 10 jaar met houtkachel op cv totaal 9000 euro + (10*450 euro) =
13500 kwijt. (Bij gelijkblijvende gaskosten)
Hier gaat nog wel de subsidie vanaf van 1400 euro...
Dus totaal 12100 euro ben ik kwijt na 10 jaar aan gas en de installatie.
Dan ga ik er voor het gemak maar van uit dat er niks aan kapot gaat, slijtage plus normaal onderhoud zal ik bij beide systemen hebben.


Ga ik voor een houtvergasser dan ben ik na 10 jaar .... Euhm, dat ligt er dus een beetje aan, maar in feite alleen de kosten van een houtvergasser.
Plus de kosten van het hout.
Plus de kosten van de machines (kettingzaag (heb ik er wel wat van), smeerolie en mengsmering. (tja. een kleine 50 euro?)
Plus al het werk dat ik er mee zal hebben...

Nu kan ik nog geen harde conclusies trekken, omdat ik nog niet weet wat een houtvergasser zou gaan kosten voor mijn situatie. Maar ik zie op het web prijzen die schommelen tussen de 6000 en de 14000 euro, compleet. Daar komt dan nog wel een schoorsteen bij, zal een 300 tot 400 euro zijn.
Dan slaat de weegschaal toch over naar een houtvergasser.

Kunnen jullie misschien even meekijken in mijn berekeningen / redeneringen of ik iets over het hoofd zie?

Zal dus ook een prijsopgaaf gaan vragen voor een houtvergasser, word er wel steeds enthousiaster over.

Ik ga er eens even verder induiken,
alle tips en adviezen zijn welkom..
Roel
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtkachel met cv aansluiting, eventueel met zonnecollec

Bericht door Ruuben »

Splits je vragen beetje op. Dat maakt antwoorden eenvoudiger.
Ik zou gezien je absolute keuze voor hout een grotere buffer nemen, weinig meer duurder maar wel zinvol en waarschijnlijk minimaal nodig bij een vergasser.

Als backup zou ik je CV ketel aan een propaanfles zetten. En ook op gasflas gaan koken. Scheelt je vastrecht.
Ik begrijp de keuze voor een nieuwe CV ketel niet. Ik vind het zonde in jouw opzet. Een tweede hands voldoet ook prima.
Je schoorsteen lijkt me wat laag geprijsd.

Ga eens rustig zoeken op eBay.de
Grote kans dat je zonder subsidie veel goedkoper uit bent.
Kies voor meer zonnecollector oppervlak. Kijk naar goedkopere vacuumbuizen zonder subsidie.
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: Houtkachel met cv aansluiting, eventueel met zonnecollec

Bericht door houtwerker »

@Ruuben,
sorry inderdaad voor t wat warrige verhaal.
Was gisteren alles wat me te binnen schoot aan t opschrijven. Daardoor zal t misschien een iets warrig verhaal zijn geworden.
Ga vanavond eens uitzoeken wat een houtvergasser voor mijn situatie gaat kosten.
Aan de hand van die prijs kan ik dan een betere vergelijking maken.

Ik kwam er dus gisteren achter, sinds ik zo'n berekening heb gemaakt, dat een houtkachel met cv aansluiting nog helemaal niet zo rendabel is. De verkoper had het over een rendement van 80%, daar heb ik dan maar 70% van gemaakt.
Maar omdat ik, zoals jij ook al aangaf, nog steeds het vast recht moet betalen...

De huidige Gasketel op flessengas laten lopen als back-up is misschien ook wel een goed idee.
Koken doen we nou op keramisch, maar die word vervangen door inductie.
Wil namelijk ook zonnepanelen op ons dak leggen.

(omdat ik zonnepanelen op het dak ga leggen, moet ik ook wel weten of ik wel of niet zonnecollectoren ga nemen. Want dan moet ik daar plaats voor vrij houden)

De prijs van de schoorsteen heb ik gauw even van internet gehaald, zag meter dubbelwandige buis (rond 150) voor een 60 euro per m1
Zal ook dit nog eens goed uitrekenen.

Wat ik nog wel vergeten ben te melden..
In de woonkamer zit een rookgasafvoer van 130. Die is te klein voor de meeste houtkachels met cv aansluiting ( die zijn ook meestal 150). Omdat de uitgaande temperatuur van die efficiente kachel zeer laag is bestaat de kans dat er te weinig trek in de schoorsteen komt. Dus veel creosoot in de pijp.
Dus mocht ik voor houtkachel met cv gaan dan bestaat er de kans dat ik ook die nog moet vervangen...

zal ook eens op ebay.de kijken.

Ik ga nu naar t werk, ik zal als ik meer info heb nogmaals wat laten zien hier. Ben allang blij dat er met mij word meegedacht.

vriendelijke groet,
Roel
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtkachel met cv aansluiting, eventueel met zonnecollec

Bericht door JantjeV8 »

Een cv-ketel is denk ik storingsgevoeliger dan de gemiddelde vergasser. De techniek is heel eenvoudig. Voordeel van houtstook is dat je doorgaans met een buffer en/of boilervat werkt. Die is niet direct afgekoeld als je kachel een storing heeft. Je hebt dus iets meer tijd om een onverhoopte reparatie te plannen. Een cv-ketel sta je direct onder koud water.

Als je voor een houtvoorraad zorgt van 2 a 3 jaar vooruit, is dat 'moeten' veel beter te dragen. Je hebt het over 12m³ per jaar. Dat is in een paar weekendjes toch wel voor elkaar te krijgen en hoeft niet als een rode draad door het hele jaar te lopen.

De 'zomerstook' heb ik voorkomen door collectoren en een naverwarmer (met tijdklokje) in de boiler te zetten.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Houtkachel met cv aansluiting, eventueel met zonnecollec

Bericht door dormos »

Ik snap niet helemaal waarom je bij een CV kachel er vanuit gaat dat je een gas CV als back up kunt hebben, en bij een houtvergasser niet.

Ik heb zelf een houtvergasser + 4000 liter buffer in combinatie met een CV ketel, en dat werkt prima. Ik wwon trouwens gewoon in de bebouwde kom, en durf te stellen dat mijn vergasser minder rookt en stinkt dan de gemiddelde houtkachel.

Ik speel nog met de gedachte om op termijn een ketel op flessengas op te hangen als back up, maar ik kook nu nog op gas en ook de wasdroger werkt op gas. Vooral dat laatste bevalt prima (snel en goedkoop) maar als die droger nog eens de geest geeft dan gaat hier waarschijnlijk de gasaansluiting eruit.

Mijn vergasser staat in huis, maar direct achter een buitendeur. Ik moet dus naar buiten om te vullen. In de praktijk betekent dat hartje winter dat ik uit min werk de kachel volgooi en aansteek, en dan voor het naar bed gaan er nog een lading ingooi. In deze tijd volstaat meestal 1 keer een lading stoken om de paar dagen. Het naar buiten moeten vind ik wel meevallen, m'n hout hoeft niet naar binnen en eventueel ontsnappende rook bij het vullen heb ik niet in huis.

Groet,

Hans
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: Houtkachel met cv aansluiting, eventueel met zonnecollec

Bericht door houtwerker »

Okay,
Ik heb net in mijn beste duits al mijn nieuwe vragen aan die adviseur voorgelegd.
Begin nu toch steeds meer de voordelen van zo'n stukhout vergasser in te zien.
Welk maat ik moet hebben moet ik dan nog wel uitzoeken,ook de grote van het buffervat.
Zal op dit forum ook wel genoeg over te vinden zijn.
Ook maar eens afwachten wat die duitse installateur zegt.

verder ga ik eerdaags nog eens bij een duitse boswachter kijken die ook het hele huis verwarmd op hout. Hij was er zeer over te spreken.
Dus ga me nu daar een beetje in verdiepen..

Nu had ik nog wel een vraagje. Er word veel genoemd dat ik 12 kuub hout nodig heb. Wat voor een hout praten jullie dan over?
Ik heb hier dus nog een beste bult liggen, denk 70 kuub gestapeld. (nu even niet, heb laatst al mijn hout moeten verhuizen,alles met grote kraan in kiepers gegooid en bij de buurvrouw in de weide laten storten. Moet nu dus alles weer netjes opstapelen..)
Het overgrote deel is eiken, er zit misschien een 5 kuub beuken, 5 kuub berken en dan nog kuub of 3 ander hout tussen (den, conifeer, wilg, robinia etc.)
Eiken brand veel langer als bv wilgen. of als bv pallets, die ook vaak in zulke vergassers worden gegooid.

anyway, ik ga me eens meer verdiepen in de houtvergasser, scheitholzkessel op z'n duits, en alles op een rijtje zetten. (kosten aankoop, kosten van het stoken en kosten gezien over 10 en 15 jaar) (want ben er wel achter dat het een investering word gezien over de langere tijd.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtkachel met cv aansluiting, eventueel met zonnecollec

Bericht door JantjeV8 »

We blijven inderdaad in de m³'s hangen. Eigenlijk moet je over gewicht praten. Jet af te geven vermogen zit in de kilo's van het hout. 1kg wilg doet net zoveel als 1 kg eik.

Vergassers: van eenvoudig tot hypermoderne labda-gestuurde computerbesturingen. Prijzen gaan in dezelfde volgorde van laag naar hoog. Ik stook met een Attack dp35 Profi van 9 jaar oud. Vorig jaar een condensatortje vervangen en de venturi steen in de bodem van het stookgat. Bij elkaar minder dan € 200,00. Voor de rest al die jaren 0 onkosten gehad. Iedere zaterdag even het as er uit schuiven.
Kofi
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 08:20

Re: Houtkachel met cv aansluiting, eventueel met zonnecollec

Bericht door Kofi »

Heizkraft der einzelnen Holzarten:
Einheiten
Holz Kcal/kg MJ/kg kWh/kg
Fichte 3 900 16,25 4,5
Kiefer 3 800 15,80 4,4
Birke 3 750 15,50 4,3
Eiche 3 600 15,10 4,2
Buche 3 450 14,40 4,0

tabel volgens Attack.

In Nederland wordt fors gestooid met subsidies als je een ketel "uit de lijst" koopt http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/ ... assaketels
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: Houtkachel met cv aansluiting, eventueel met zonnecollec

Bericht door houtwerker »

Ja, die lijst had ik al gezien.
Heb hem ook doorgestuurd naar dat duitse bedrijf.

Sprak laatst nog iemand die stookt alleen maar op kiefer (den).
Is het goedkoopst en is snel heet.
Heeft per jaar zo'n 20 kuub nodig.

Ga daar binnenkort ook eens kijken
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: Houtkachel met cv aansluiting, eventueel met zonnecollec

Bericht door houtwerker »

Ik heb me een beetje in het hele systeem van houtvergasser verdiept. Word er steeds enthousiaster over..
Nu ben ik ook een beetje aan het zoeken gegaan op wat houtvergassers en kwam op de site 123-kaminofen.de.
Dat bedrijf zit een uurtje rijden van ons, dus misschien daar eens naar toe gaan om een bezoek te brengen plus wat info te verkrijgen.
Maar om voor mezelf alvast een beetje een idee te krijgen..
Ze hebben daar de atmos houtvergasser te koop. Nu zijn die er in verschillende formaten.
Hoe kan ik nu bepalen welk formaat ik nodig heb?
Had op dit forum ook al gelezen dat je beter iets groter kunt kopen, (dus ook groter buffervat) dan te klein.
Denk dat 25 of 30 kW wel een goed formaat is. Bij beide systemen hoort een buffervat van 2000 liter.
Die kan ik wel mooi kwijt, we hebben nog een inpandige ruimte, dicht bij de ringleiding van de cv, plus ook dicht bij de badkamer en keukenkraan.
De houtvergasser zou ik dan aan de andere kant van de muur zetten in een aangrenzend fietsenhok. Die is groot genoeg voor zo'n houtvergasser en een voorraad hout.

Heb hier wat vragen, als jullie me beetje op weg kunnen helpen..

1. Hoe bepaal ik hoe groot de kachel moet zijn. heb nu gasverbruik van 2000 m3.
2. Ik denk wel dat ik voor 1 van dit soort kachel moet gaan, er passen namelijk stukken hout in tot 53cm. En al die 70 kuub die er ligt is gezaagd op 50 cm.. plus, over de atmos lees ik veel goede verhalen op deze site..
3. Ik zie op die site bij buffervaten heel veel verschillende vaten staan. http://www.123-kaminofen.de/buffervat-cv.html
Als ik het goed heb dan heb ik een hygienevat nodig (dat is bedoeld voor warm water uit de kraan). Maar wat is nu het verschil tussen gelaagd of gewoon.
4. mocht ik in de toekomst ook nog zonnecollectoren op het systeem willen aansluiten, dan moet ik buffervat met 2 warmtewisselaars hebben.
5. moet ik nu ook nog een expansievat gebruiken voor de cv?

Ik wil zien dat ik gauw eens bij wat mensen die al zo'n systeem hebben ga kijken. Het lijkt me wel een lucratief systeem, en nu al helemaal vanwege de subsidie die er op zit.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtkachel met cv aansluiting, eventueel met zonnecollec

Bericht door Paul Joosten »

1. Voor het vermogen kan je verschillende benaderingen gebruiken. Als er verder (bijvoorbeeld door isolatiemaatregelen) niets aan je huis verandert en je CV kan het allemaal goed aan, zou je houtvergasser hetzelfde vermogen moeten hebben. Bij groot buffervermogen mag iets meer ook nog maar overdrijf het niet, de vergasser moet zijn vermogen wel nuttig kwijt kunnen. Een nauwkeurigere bepaling is een warmteverliesberekening van je huis laten uitvoeren. Er zijn mensen die daar helemaal op kicken maar het is maar de vraag of je de kosten daarvan kunt terugverdienen.

2. Die 70 m3 moeten niet bepalend zijn. Er komt een eind aan en het spaart je weer wat sportschooluren uit wanneer je ze doormidden zou moeten zagen.

3. Geen idee, laat je goed voorlichten door de leverancier maar gebruik je gezonde verstand om door reclameklets heen te prikken. Ze hebben meer belang bij verkopen van duurdere spullen. CV-water hoeft niet in een hygiënevat, drinkwater wel.

4. Achteraf heb ik spijt dat ik geen vat met spiralen heb aangeschaft. Een externe platenwarmtewisselaar doet echter vrijwel hetzelfde en kost niet de hoofdprijs.

5. Vuistregel is dat je expansievaten 12% van het systeemvolume moeten hebben. Voeg je buffervaten toe dan moet je expansievolume naar rato mee omhoog. Zelf haal ik die 12% net niet (10 à 11 vermoed ik) met als gevolg dat ik 0,6 Bar drukverschil heb tussen koud resp. geheel opgewarmd buffer. Dan komt het instellen van je systeemdruk toch wat kritischer uit dan nodig.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie