smalle spouw opvullen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

js84
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 nov 2013, 00:02

smalle spouw opvullen

Bericht door js84 »

Hoi Allemaal,

Ik bezit een oude woning met een aanbouw daterend uit 2002. We hebben deze woning gerenoveerd, Het oude gedeelte werd geïsoleerd langs de binnenkant. De aanbouw hebben we niet langs binnen geïsoleerd. Deze bestaat uit een snelbouwsteen van 14cm, een XPS-plaat van 3cm, een luchtspouw van 2,5cm en een "gevel"-snelbouwsteen van 7cm.

De isolatie van deze aanbouw is dus niet om over naar huis te schrijven. Op termijn, wanneer we hier het geld voor hebben zou ik het gehele huis langs de buitenkant willen isoleren en pleisteren, maar dit is momenteel financieel niet haalbaar. Graag zou ik toch op korte termijn al een budgetvriendelijkere manier willen vinden om de isolatie van deze aanbouw te verbeteren.

Een oplossing zou zijn om de aanwezige luchtspouw te injecteren met pur, xps-parels of wol. Het bekende probleem is natuurlijk dat deze spouw te smal is om een goede plaatsing te garanderen. Bijgevolg ben ik blijven verder zoeken naar middelen die dit toch mogelijk maken.

Er bestaat een mogelijkheid om isolatiekorrels langs boven in de spouw te storten. Deze korrels mogen niet te hoekig zijn omdat ze dan kunnen opstroppen en openingen veroorzaken. Ook moeten de korrels zwaar genoeg zijn om mits een beetje weerstand toch tot beneden te kunnen vallen. XPS-parels zijn dus ook uitgesloten.

Ik vond een product met de naam SLS20. Dit zijn geëxpandeerde glaskorrels met een grootten tussen 0.5mm en 2mm. Deze korrels zouden kunnen doordringen tot in de kleinste hoekjes. Onder de ramen kan ik eveneens opvullen door aan de binnenkant de vensterplank weg te nemen. Deze moeten toch nog vervangen worden.

SLS20 is een product dat steeds zonder bindmiddel wordt ingeblazen of gestort. Een mogelijk alternatief zijn geëxpandeerde kurkkorrels. Kennen jullie eventueel nog alternatieven? Ik zou eigenlijke iets willen vinden met een iets grotere korrel dan de SLS20 omdat ik dan zeker ben dat het niet langs kiertjes naar buiten kan komen.

Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt ;)
grts
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: smalle spouw opvullen

Bericht door JantjeV8 »

Welk doel streef je na om met die 2,5cm vulling te bereiken? Is dat een beter comfort, of wil je er een energiebesparing mee bereiken? Met name dat laatste is verloren moeite en geld. Pak dan door en isoleer goed.

Kun je die snelbouwsteen niet wegnemen, spouwankertjes zetten, een goed isolatiepakket en diezelfde steen er weer, maar dan iets verder er vandaan, voor metselen? Qua materiaalkosten heb je dan enkel de isolatie en wat bevestigingsmaterialen. Misschien wel eenzelfde kostenplaatje als die glaskorrels waar je over schrijft. Mogelijk dat je de tijd ook af moet rekenen, of dat je het zelf kunt doen. Dan wordt het plaatje anders.
js84
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 nov 2013, 00:02

Re: smalle spouw opvullen

Bericht door js84 »

De snelbouwsteen verwijderen zal niet gaan zonder de stenen te beschadigen, dus dien ik ook nog nieuwe steen te kopen. Dat is nog eens een grote kost. Metsen kan ik niet zelf, dus zal ik eveneens iemand een uurloon moeten gaan betalen. Ik vind het niet erg als het volume van het huis een klein beetje toeneemt, dus de steen wil ik liever laten staan.

Die geëxpandeerde glaskorrels worden ook gemaakt in korrels van 2 tot 4mm. Ik heb een fabrikant in Duitsland gevonden met een vestiging in Nederland. Ik heb eens prijs gevraagd voor 6m³ van die korrels, ik hoop dat ik antwoord krijg. Indien de kost niet TE hoog oploopt lijkt het mij wel verantwoord om deze eventueel geringe kost te maken.

Wat wil ik hiermee bereiken?? Natuurlijk meer comfort en eveneens energiebesparing. De raad is mij al gegeven om de spouw langs boven toe te maken om het warmteverlies op die manier te beperken. Het probleem is echter dat deze spouw doorloopt langs verwarmde en niet verwarmde gedeelten van het huis. Op deze manier zal er toch altijd een vorm van convectie ontstaan.

Om het isolerende effect van stilstaande lucht te bereiken zal ik dus op een of andere manier moeten gaan opvullen. Verder isoleert lucht enkel optimaal indien deze kurkdroog is en volledig stil staat. In praktijk lijkt me dit niet haalbaar.

Het zou natuurlijk kunnen dat ik grandioos fout zit in mijn redenering. Alle reacties zijn welkom.

grts ;)
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: smalle spouw opvullen

Bericht door JantjeV8 »

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik denk dat het effect zo verschrikkelijk weinig is. Ook qua comfort denk ik niet dat je veel gaat merken. Ik denk dat met die droge harde korrels ook dat je geen kierdichting gaat krijgen. Tochtverschijnselen werk je daar niet mee weg.

Kun je met de kitspuit rond? Alle kieren dichtzetten?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: smalle spouw opvullen

Bericht door Wouter Gillis »

Sluit me aan bij Jan, 2,5 cm is echt weinig

ik kan je wel zeggen dat EPS korrels overal "tussenvloeien", ook al is er een obstakel. Heb hier een spouw volgestort (10cm). Via het kleinste gaatje kwamen de krengen naar buiten (bijvoorbeeld wandcontactdoos). Nu is alles dicht en zitten ze mooi opgesloten in de spouw.

Je kan het proberen maar verwacht niet teveel. Beter één keer goed.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: smalle spouw opvullen

Bericht door swake »

Van 3cm naar 5.5cm isolatie gaan lijkt me toch wel de moeite. Zat er al 15cm isolatie tussen dan was het een ander verhaal geweest.

Eén en ander moet wel in het licht van de kosten bekeken worden. Als je het allemaal zelf kan/wil doen dan zal het zeker lonen. Uitbesteden lijkt me geen optie, opstartkosten alleen voor zoiets zijn buitensporig.

Wat technische info over het spul: http://www.innodaemm.de/daemmstoffe/sls20.html

En dat SLS20 spul zou nog redelijk ecologisch zijn ook, het is namelijk een restproduct. Wat is de prijs? Als je die krijgt hoor ik het graag.
Ventoux
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jun 2014, 16:21

Re: smalle spouw opvullen

Bericht door Ventoux »

MH, zijn jullie niet bang dat zo,n muur op de regenkant door gaat slaan?.
Zit er ook aan te denken, heb 13 cm spouw met 10 cm rockwool maar heb last van een koudebrug.
Ik kan dit oplossen door korrels te storten maar ben huiverig van een eventuele doorslag.
js84
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 nov 2013, 00:02

Re: smalle spouw opvullen

Bericht door js84 »

Al de naden van vensters en deuren zijn mooi opgespoten met pur en naderhand degelijk afgekit. We hebben geen last van kieren en tocht. Inderdaad, 2.5cm is niet veel. Ik heb echter het totale plaatje bekeken. Zie hieronder:

huidige situatie: 1cm pleister + 14cm snelbouw + 3cm XPS tand-groef (+ 2,5cm lucht + 9cm snelbouw)
Het gedeelte tussen de haakjes kan ik weg laten aangezien de warmte hier onmiddelijk verloren gaat door het schoorsteeneffect in de spouw.
R: 0.02 + 0.31 + 0.86 = 1,19

Situatie met geëxpandeerde glaskorrels:
1cm pleister + 14cm snelbouw + 3cm XPS tand-groef + 2,5cm geëxpandeerde glaskorrels + 9cm snelbouw
R: 0.02 + 0.31 + 0.86 + 0.49 + 0.2 = 1,88

In theorie zou dit een verbeterde isolatiewaarde van meer dan 50% betekenen. Dit lijkt me zeker niet slecht, maar nogmaals, ik ben geen deskundige...

Ik heb ondertussen van 2 firma's reactie gehad over de glaskorrels, ze vroegen me telkens naar de gewenste wijze van verpakking. Een prijs zou ik dus nog moeten krijgen. Ik heb echter geen contact gehad met de fabrikant van SLS20 omdat deze geen verdeelpunten heeft in België of Nederland. Ik heb contact gehad met 2 andere fabrikanten die hetzelfde product maken. Zij claimen echter wel maar een isolatiewaarde van 0.07W/mK. Ook is het gewicht van het product groter per m³.

@swake, heb je de EPS korrels los gestort zonder lijm? Hetgene waar ik schrik van heb is dat als ik deze korrels zou gebruiken deze te licht zouden zijn om mits een obstakel volledig tot beneden te vallen. Daarom zocht ik naar een zwaarder alternatief.

Aan eventuele doorslag heb ik ook gedacht, daarom kan ik best 2 keer nadenken alvorens eraan te beginnen... Het product zou wel waterafstotend zijn, maar dat zegt nog niet zo veel...
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: smalle spouw opvullen

Bericht door JantjeV8 »

js84 schreef: huidige situatie: 1cm pleister + 14cm snelbouw + 3cm XPS tand-groef (+ 2,5cm lucht + 9cm snelbouw)
Het gedeelte tussen de haakjes kan ik weg laten aangezien de warmte hier onmiddelijk verloren gaat door het schoorsteeneffect in de spouw.
R: 0.02 + 0.31 + 0.86 = 1,19

Situatie met geëxpandeerde glaskorrels:
1cm pleister + 14cm snelbouw + 3cm XPS tand-groef + 2,5cm geëxpandeerde glaskorrels + 9cm snelbouw
R: 0.02 + 0.31 + 0.86 + 0.49 + 0.2 = 1,88
Je vergeet, althans dat denk ik dan, de koudebruggen van de spouwankers er in mee te tellen, die hebben een negatieve invloed.
Een zwak geventileerde spouw mag je 0,1 R-punt mee tellen, en dan heeft je buitenblad ook nog een (kleine) R bijdrage.

Dat sls20 heeft geloof ik een Labda van 0,035. Op 2,5cm isoleer je met een vermogen van: Rd=0,71. Dat moet je dan op de plaats invullen waar je nu 0,49 hebt staan.

Die eigenschap is nagenoeg gelijk aan glaswol/steenwol of eps.

Qua vochtdoorslag is zo'n korrel product prima. De korrels laten voldoende openingen vrij tussen de korrellaag en het buitenblad, waardoor doorgeslagen vocht makkelijk naar beneden kan. Wel zorgen dat je onderin nog een paar stoorvoegen open maakt.

Maar begrijp me niet verkeerd, je kunt dit uitleggen als een verdubbeling, maar een Rc van 2,2 is anno 2016 zo goed als niks. Op je energieverbruik ga je er niet veel aan over houden.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: smalle spouw opvullen

Bericht door swake »

js84 schreef:@swake, heb je de EPS korrels los gestort zonder lijm? Hetgene waar ik schrik van heb is dat als ik deze korrels zou gebruiken deze te licht zouden zijn om mits een obstakel volledig tot beneden te vallen. Daarom zocht ik naar een zwaarder alternatief.
Het was eerder Wouter Gillis die korrels aan het storten was.
Moest je het mij vragen dan zou ik dat toch ook eens eerst een keer willen proberen want, toch zeker met de witte versie die in de DHZ te vinden is, door statische elektriciteit blijft dat overal aankleven. Weet niet of dat ook het geval is mijn de grijzen variëteit. In ieder geval zal er een hulpmiddel nodig zijn om het over in te krijgen.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: smalle spouw opvullen

Bericht door Wouter Gillis »

Ik heb een vijftal kuub in de spouw gestort. Ging perfect. Wel een spouw van 10 cm maar zeker ook obstakels.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: smalle spouw opvullen

Bericht door JantjeV8 »

Als je dat doet zou je van bovenaf in de spouw moeten, een bigbag van dat spul in een kraantje omhoog houden, en aan de onderzijde sla je een buisje door die zak heen, wat uitmond boven je spouw. Zo loopt die bigbag mooi leeg.

(Witte) eps lijkt mij geen doen, de statische eigenschap en de wind zullen voor een sneeuwdekje elders zorgen.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: smalle spouw opvullen

Bericht door Wouter Gillis »

Ik heb nochtans witte EPS gebruikt. Spouwmuren lijken me niet of weinig statisch geladen. Ik heb er alleszins geen last van ondervonden. Ik weet niet hoe het zit met de aanwezige isolatie van de TS. Ik had zakken van 333lt. Aan de bovenkant stofzuiger op blaasfunctie, aan de onderkant darm erin, aftapen en blazen maar. Op een uurtje zat de 5m³ erin.

groet
Wouter
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: smalle spouw opvullen

Bericht door Krelis »

js84
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 nov 2013, 00:02

Re: smalle spouw opvullen

Bericht door js84 »

Met losse EPS-parels ga ik het niet proberen. Die lijken me echt te licht, ik verkies een product dat echt naar beneden valt en kan blijven vallen door de kracht van zijn eigen gewicht.

Die chips zijn voor mij eveneens onbruikbaar. Het volume hiervan is te groot.

Ik heb ondertussen prijzen binnen van de glaskorrels:
Echte SLS20 kost een 300 euro per m³ exclusief levering.
Vanuit Duitsland vragen ze 180 euro per m³ maar de leverkost bedraagt al 350 euro..
In totaliteit wordt het toch een redelijk kostenplaatje.

Eveneens interessant:
http://www.fermacell.be/nl/docs/Product ... els(s).pdf
Fermacell heeft een gelijkaardig product. Dit is misschien toegankelijker in België. Hier ga ik ook eens een verdeler voor zoeken.

grts ;)
Plaats reactie