Warmtepomp of heatpipes

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Martin
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 okt 2012, 22:02

Warmtepomp of heatpipes

Bericht door Martin »

Hallo ervaringsdeskundigen.

Nu per 1 jan. a.s. de mogelijkheid bestaat investeringssubsidie te verkrijgen krab ik me een beetje achter de oren.
Onze situatie is aldus:
Hebben sinds 5 jr een 5010 Wp op het zuiddak liggen en hebben per jaar
ca. 1000 kWh "over".
(mocht je geïntersseerd zijn in ons systeem zie:
http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm# ... tin_Hijink)

Daar onze vloerverwarming snakt naar een externe warmtebron ben ik een beetje aan het filosoferen geslagen.

Greenchoice saldeert deze volledig doch kreeg een brief dat men deze faciliteit wil "aanpassen".
Heb 2 mogelijkheden, t.w.: de 20 m2 zuiddak welke nog maagdelijk is van 100 heatpipes te voorzien met een 1200 liter buffervat of de 1000 kWh overtollig te gebruiken door een L/W warmtepomp te installeren met b.v. een 300 liter buffervat.
Investering van 100 pipes zal rond € 10.000,- bedragen.
100 pipes genereren rond 22 Gj/jaar (725 m3 gas) doch het nadeel is dat dit over het gehele jaar gebeurt en niet als je de warmte in de winter het meest nodig hebt!
Hoewel pipes in de koude periode meer genereren dan vlakkeplaatcollectoren.
Theoretisch kun je met een COP van 4 van een warmtepomp 14,4 Gj opwekken.
Omgerekend naar gas rond 475 m3/jaar.
Practijk zal ca. 400 m3 bedragen.

Zelf ben ik nogal gecharmeerd (met heatpipes) van een z.g. drainbacksysteem.
Geen expansievat, geen overdrukventiel, geen ontluchter, geen verouderend glycol en als je een kunststof buffervat inzet heb je geen anode nodig.
Kunststof "Pufferspeicher" zijn in Duitsland op de markt.
Concluderend: een onderhoudsvrij en zeer eenvoudig systeem.
Dit even terzijde.

Bij een warmtepomp denk ik eveneens aan een drukloos systeem met een kunststof vat van ca. 300 liter met 1 spiraal voor de warmtepomp pomp en 1 bovenin voor aansluiting naar de HR-combiketel welke reeds is voorbereid voor externe invoeding.
(2 aansluitingen heb ik al op voorhand reeds gemaakt)

Zowel bij een warmtepomp als collectoren kun je in aanmerking komen voor ISDE.

Concluderend: gebruik ik de overtollige kWh via warmtepomp of investeer ik in een collector?

Je zou ook nog kunnen denken aan een batterij van b.v. Nedap, Tesla, o.i.d.
Punt is dan echter dat je evengoed overschot blijft houden.
Dan liever "opstoken" om duur gas te vermijden?

Wat is wijs?
Wie heeft hierover een mening?
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Warmtepomp of heatpipes

Bericht door swake »

Martin schreef:Investering van 100 pipes zal rond € 10.000,- bedragen.
Afschrijving op 20 jaar tijd betekend 500,- per jaar. Denk je er zoveel terug uit te halen? En dan heb je nog steeds die 1000kWh van je PV niet gebruikt.

Die COP van 4 op eender welke lucht warmtepomp kan je in de winterperiode wel vergeten. Het ding zal eerder 1.2 tot 1.5 draaien al naargelang de buitentemperatuur. Dankzij de vloerverwarming moet de temperatuur van het water niet zo hoog worden, misschien gaat het dan toch nog iets beter zijn, maar je geraakt niet aan COP 2. Plus het ding kost een hoop geld en maakt lawaai dat je het niet wil horen. Het gaat ook nooit 20 jaar mee zonder dat er op één of andere manier kosten vallen.

1000kWh is aan 23cent dan 230€ waard. Per jaar.
Een elektrisch kacheltje kost rond de 50Euro. Uitpakken en in de stekker steken en klaar. Veel onderhoudskosten riskeer je ook niet. Zo'n ding verbruikt gemiddeld iets van 2000W. Kan je dus al 500uur mee bijverwarmen.
En je kan mooi na 1000kWh de stekker uittrekken. Of na eender welk verbruik moest de volgende jaren de productie of het ander verbruik eens anders komen te liggen. Reken zelf eens uit wanneer met jouw limiet van 1000kWh het break-even wordt tussen warmtepomp en kacheltje. Vergelijk dan ook eens het ecologisch aspect van de fabricage.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Warmtepomp of heatpipes

Bericht door MaartenB »

@Martin
100 pipes voor 10.000 euro is wel extreem duur, dat moet voor 5 of 6k ook wel lukken, incl buffer.
Staar je niet blind op pipes, kijk ook naar vlakke plaat, als je het voor verwarming gaat gebruiken is de deltaT laag, en scoren vlakke plaat collectoren (over het algemeen, niet altijd) beter.
Dit draadje is wellicht ook interessant voor je:
viewtopic.php?f=3&t=3467&start=10

Zelf twijfel ik ook tussen de 2, ik wacht nog even de lijst met zonneboilers af, wat er nu op staat is ook extreem duur. Houd er ook rekening mee dat de salderingsregeling er in de toekomst of uit gaat, of minder voordelig wordt.

@swake:
COP van 1.2-1.5 is wel erg laag, bij -15 misschien? Het grootste deel van de winter is het boven 0, tot een graad of 5 zitten de meest wel boven de 3. Hier genoeg ervaringsverhalen:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... /1560938/0
Veel gebruikers hebben een ELGA, die de CV ketel inschakelt onder de 4 graden.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Warmtepomp of heatpipes

Bericht door Ruuben »

Wat is je uitgangspunt?
Ecologie? Financieel rendement? Minder afhankelijk van gas? Leuk technisch bezig zijn? Dus hoe je naar dit issue kijkt bepaald al voor een groot deel je komende waarheid.
Welke aanname doe je over gas en electra prijzen voor de toekomst?

Er is al aardig wat geschreven over warmtepompen of zonnepanelen versus collectoren en het is niet een zwart/wit uitkomst. Tweakers is ook een goede bron. Ken je Martin kleinnmans blog?

Is de verplichting met de subsidie het te laten installeren? Want zonder subsidie is het nog steeds voordeliger het zelf te installeren. En een zelfbouw zonnecollector of via marktplaats is ecologisch en financieel het meest effectief.

Ik heb een erg grote zonneboiler geinstalleerd en door de grote sneller rendabel in de zin dat je minder gas koopt tegenover e installatiekosten. Een groot deel van je installatie is hetzelfde; alleen de collectoren varieeren was mijn idee. Ook verbruiken we best veel warmte wat pleit voor de boiler.
Ik heb toch nog steeds houtstook en cv nodig. De winterzon doet veel te weinig. Maar ook niet voor zonnepanelen.

De cop van een zonneboiler is boven de 10.

Persoonlijk zou ik het liefst ook mijn zonnecollector laten draaien op wat zonnepanelen, dat is echt onafhankelijk.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Warmtepomp of heatpipes

Bericht door Ingir »

Wat dacht je van een lucht/lucht-warmtepomp, ook wel split-unit airco genoemd... kun je zowel mee verwarmen als koelen. Ideaal in combinatie met PV-overcapaciteit, voor het affakkelen van overtollige zonnestroom en dan met name in de zomer. Deze toepassing wordt nog interessanter als de salderingsregeling op de schop gaat in 2020.

Maar waarschijnlijk ben je vooral geïnteresseerd in die ISDE-subsidie, in dat geval neem je beter de warmtepomp én de heatpipes, dubbel subsidie!
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ventoux
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jun 2014, 16:21

Re: Warmtepomp of heatpipes

Bericht door Ventoux »

Ingir schreef:Wat dacht je van een lucht/lucht-warmtepomp, ook wel split-unit airco genoemd... kun je zowel mee verwarmen als koelen. Ideaal in combinatie met PV-overcapaciteit, voor het affakkelen van overtollige zonnestroom en dan met name in de zomer. Deze toepassing wordt nog interessanter als de salderingsregeling op de schop gaat in 2020.

Maar waarschijnlijk ben je vooral geïnteresseerd in die ISDE-subsidie, in dat geval neem je beter de warmtepomp én de heatpipes, dubbel subsidie!
Toen ik dit draadje doorlas moest ik aan precies de zelfde oplossing denken, desnoods met een extra pv veld erbij.
Martin
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 okt 2012, 22:02

Re: Warmtepomp of heatpipes

Bericht door Martin »

Dacht ook aan IR-panelen doch dan verwacht ik "problemen" met m'n lief.
@ MaartenB 15/1:
Inderdaad € 10.000 is erg hoog; 'k heb maar een rond bedrag geprikt.
'k Zou ook een paar panelen kunnen verhuren aan m'n buurman. 8)
Een dc-kabel naar een inverter bij hem thuis!
AC is te gevaarlijk vanwege eventuele storing bij hem thuis.
Jammer echter dat dan wel zo'n 100 meter dc-kabel moet worden gelegd!
Geeft veel te veel weerstandsverlies.

En zo blijf ik in dubio!
Plaats reactie