Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

Bericht door Brutus Groenus »

Toen wij afgelopen zomer onze woning kochten zat hierin een Nefit Ecomline HR Excellent CW4 uit 2002 , hij is elk jaar netjes onderhouden dus ik verwacht (en hoop) dat hij nog wel een tijdje mee gaat.

Al snel is er een houtkachel geïnstalleerd, welke nu onze hoofdverwarming is, hij brand van vroeg in de ochtend tot laat in de avond. De CV installatie springt zo af en toe nog even aan om de woonkamer 'snachts op 15Gr te houden. Verder word de ketel alleen maar gebruikt voor de douche.

Als wij naar bed gaan is het meestal 22Gr in de woonkamer, hier hangt ook de thermostaat. De verwarming zal dus niet aanslaan, toch hoor ik vaak (vrijwel elke avond) de CV-ketel het leidingwater rondpompen. Ik heb gevoeld, en de leidingen blijven koud.
Is dit normaal? En zo ja, is dit nodig? Het lijkt mij namelijk nogal zonde van de energie (en dat steek mij enorm :roll: ), volgens mij heeft onze ketel geen A-label pomp dus het energiegebruik zal relatief hoog zijn toch?

Ook heeft deze ketel een ingebouwde boiler voor warm water, zouden we deze ook uit kunnen schakelen? Of is dat niet gunstig i.v.m. douchen? in onze vorige woning zat een Vaillant ketel uit 2015 zonder ingebouwde boiler en dat werkte prima voor de douche.

Hopelijk kan iemand ons hier verder helpen.

Alvast bedankt!
- Word geen slaaf van je bezit -
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Vraag(en) over CV-Ketel i.c.m. houtkachel

Bericht door WernerDeJong »

Ha Bertus,

Veel cv pompen en instalalties hebben een schakelklok. Die zet de pomp aan voor xx minuten om te voorkomen dat de zaak vast gaat zitten. Vaak kan je wel het toerental van de pomp instellen. Standaard staat die meestal op zo hoog mogelijk. :)
Plaats reactie