opbrengst zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ramon »

Ik heb zonnecollectoren gehad, nooit meer.
En ze deden het super! Maar wat moet je nu met 1000 liter water van 90 graden in de zomer?!

Smachtend naar verkoeling, schaduw en ijs...

Lekker lang douchen op 45 graden? Zwembad vullen/warm houden?

Lekker (eco)logisch.

Nee, eens, maar nooit weer... geef mij maar zonnepanelen...
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door benthuis »

Ramon schreef: 14 feb 2021, 21:19 Ik heb zonnecollectoren gehad, nooit meer.
En ze deden het super! Maar wat moet je nu met 1000 liter water van 90 graden in de zomer?!

Smachtend naar verkoeling, schaduw en ijs...

Lekker lang douchen op 45 graden? Zwembad vullen/warm houden?

Lekker (eco)logisch.

Nee, eens, maar nooit weer... geef mij maar zonnepanelen...
Even advocaat van de duivel: wat moet je met al die kilowatten stroom? Het is nog maar een kwestie van tijd tot het niet meer afgenomen wordt.... Zelf opslaan heeft geen zin als de accu een keer vol is... Denk dat we "hebberig" zijn geworden in ons denken. Het is gratis verkrijgbaar dus moeten we het oogsten. Volgens mij is een combi eerder redelijk. Beetje zonneboiler voor voor en na seizoen, stroom voor andere momenten. Alles een beetje?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Sandman79 »

Ramon schreef: 14 feb 2021, 21:19 Ik heb zonnecollectoren gehad, nooit meer.
En ze deden het super! Maar wat moet je nu met 1000 liter water van 90 graden in de zomer?!

Smachtend naar verkoeling, schaduw en ijs...

Lekker lang douchen op 45 graden? Zwembad vullen/warm houden?

Lekker (eco)logisch.

Nee, eens, maar nooit weer... geef mij maar zonnepanelen...
Hier is het plan inderdaad om een hottub te warmen. :)
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ramon »

benthuis schreef: 15 feb 2021, 17:12
Ramon schreef: 14 feb 2021, 21:19 Ik heb zonnecollectoren gehad, nooit meer.
En ze deden het super! Maar wat moet je nu met 1000 liter water van 90 graden in de zomer?!

Smachtend naar verkoeling, schaduw en ijs...

Lekker lang douchen op 45 graden? Zwembad vullen/warm houden?

Lekker (eco)logisch.

Nee, eens, maar nooit weer... geef mij maar zonnepanelen...
Even advocaat van de duivel: wat moet je met al die kilowatten stroom? Het is nog maar een kwestie van tijd tot het niet meer afgenomen wordt.... Zelf opslaan heeft geen zin als de accu een keer vol is... Denk dat we "hebberig" zijn geworden in ons denken. Het is gratis verkrijgbaar dus moeten we het oogsten. Volgens mij is een combi eerder redelijk. Beetje zonneboiler voor voor en na seizoen, stroom voor andere momenten. Alles een beetje?
Stroom kan je altijd gebruiken. Dan ga ik ook electrisch rijden. Overdag in een paar accu's, savonds eruit halen. Ik vond het zonde van de kosten van de installatie, en het was dat er subsidie op zat, anders had ik het in geen 30 jaar terugverdiend.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door benthuis »

Misschien dat terugverdienen niet het doel is?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door remco d »

Als het niet terug te verdienen is in euro's, kost het vaak ook meer energie om te produceren dan dat het bespaard met gebruik, en schiet het z'n doel ook voorbij.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Krelis »

remco d schreef: 17 feb 2021, 19:22 Als het niet terug te verdienen is in euro's, kost het vaak ook meer energie om te produceren dan dat het bespaard met gebruik, en schiet het z'n doel ook voorbij.
de euro als ‘store of zonne-energie’ zou te gemakkelijk zijn. Maar je weet het maar nooit hè?
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Gargouille »

Krelis schreef: 17 feb 2021, 20:54 de euro als ‘store of zonne-energie’ zou te gemakkelijk zijn. Maar je weet het maar nooit hè?
Er zullen vast bitcoin-miners zijn die op zonne-energie draaien ... eco
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door kockie »

Gargouille schreef: 17 feb 2021, 20:59
Er zullen vast bitcoin-miners zijn die op zonne-energie draaien ... eco
Ooit was daar een topic over op dot forum
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Krelis »

Gargouille schreef: 17 feb 2021, 20:59
Krelis schreef: 17 feb 2021, 20:54 de euro als ‘store of zonne-energie’ zou te gemakkelijk zijn. Maar je weet het maar nooit hè?
Er zullen vast bitcoin-miners zijn die op zonne-energie draaien ... eco

wat is de toegevoegde waarde van uw opmerking?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Krelis »

kockie schreef: 17 feb 2021, 21:26
Gargouille schreef: 17 feb 2021, 20:59
Er zullen vast bitcoin-miners zijn die op zonne-energie draaien ... eco
Ooit was daar een topic over op dot forum
toen de koers 40.000/1000 was :lol:
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Gargouille »

Krelis schreef: 17 feb 2021, 23:49 wat is de toegevoegde waarde van uw opmerking?
Antwoord op uw vraag. Ik weet niet of dat een toegevoegde waarde is.

Miners zetten energie om in bitcoin, naar het schijnt een betaalmiddel zoals de euro.
Als dat zonne-energie is, dan heb je een 'store of zonne-energie' ' in een betaalmiddel.
Krelis schreef: 17 feb 2021, 20:54 de euro als ‘store of zonne-energie’ zou te gemakkelijk zijn. Maar je weet het maar nooit hè?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door remco d »

benthuis schreef: 17 feb 2021, 18:58 Misschien dat terugverdienen niet het doel is?
Niet direct maar een installatie van 5000 euro aan laten leggen om 100 euro gas voor het douchen in de zomer te sparen gaat er hier niet in. Dan geven de kosten/baten echt wel een goede indicatie dat er meer energie gemoeid is met de productie dan met de besparing. De opmerking van Krelis zal wel een soort sarcasme zijn die ik niet begrijp?

Jantjev8 gebruik je de zonneboiler ook voor vloerverwarming? met een buffer? Ik zou graag mijn vloer als buffer gebruiken, om nu 1000 kilo water te verwarmen om een vloer van 20.000 kilo warm te houden lijkt me omslachtig. En dan als verwarming niet meer nodig is zou ik graag een knop om kunnen zetten zodat een kleine buffer gevoed wordt met water om te gebruiken. Gaat zoiets werken?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door benthuis »

remco d schreef: 19 feb 2021, 16:24 Dan geven de kosten/baten echt wel een goede indicatie dat er meer energie gemoeid is met de productie dan met de besparing. De opmerking van Krelis zal wel een soort sarcasme zijn die ik niet begrijp?
Kosten/baten zeggen misschien vaker wat over nieuwigheid, wat de producent er op denkt te kunnen verdienen tot hij na-geaapt, ingehaald wordt. Tuurlijk heeft produceren met verlies ook geen toekomst. Maar ik krijg wel steeds meer een slecht gevoel bij de verdienmodellen achter veel nieuwe techniek. Of het nu gaat om medicijnen of electrische voertuigen...

Voor zonneboilers lijkt me dat de techniek redelijk eenvoudig solide en "duurzaam" uitgevoerd kan worden. En dus ook over langere tijd reparabel. Dit is bij veel electrisch gebaseerde systeem volgens mij lastiger, waar falende componenten het hele systeem waardeloos kunnen maken. In dat licht is een investering in het ene systeem misschien op korte termijn minder rendabel in euro's en op de korte middellange termijn, maar op de lange termijn duur-zamer...

En ok... Het moet wel bij de weg blijven! Het voorbeeld 5000/300 wordt lastiger. (Ik vergelijk altijd graag met auto's en dan gaat alles mank... 70k voor een bolide die je in 2,6 seconden naar de 100 katapulteert... Moet je eens met een verwarmingssysteem aankomen van 70k en pochen op de verwarmingscapaciteit: Hij heeft het in 3 seconden 40 graden in uw huis. :oops: )
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door TLS »

een zonneboiler is economisch niet te verantwoorden omdat het alternatief op gas zo goedkoop is.

Een zonneboiler kies je omdat het groene logica is. Ik kies ervoor om m'n SWW met overproductie van de PV panelen aan te maken, minder faalgevoelig en vermijdt dubbele investering.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie