Pomp pompset gangbaar houden

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rl2000
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 okt 2012, 22:51

Pomp pompset gangbaar houden

Bericht door rl2000 »

Zoals in een ander draadje al besproken heb ik een houtcv kachel.

Achter deze kachel zit een pompset waarvan de pomp gaat lopen als de kachel een bepaalde temperatuur bereikt. Dit gebeurt dmv een aanlegthermostaat met een voeler op de kachel.
Nu staat deze pomp gedurende de gehele zomerperiode (wanneer de houtkachel niet gestookt wordt) stil. Wanneer de houtkachel in het najaar weer gestookt wordt is de kans aanwezig dat de pomp vast is gaan zitten.

Hoe kan ik dit het gemakkelijkst voorkomen zonder de kachel te stoken of handmatig de aanlegthermostaat zo laag te zetten dat de pomp gaat draaien?

Ik heb voor de vloerverwarmingspomp een pompschakelaar Deze laat elke 24u de pomp een minuut draaien zodat deze niet vast gaat zitten, verder fungeert deze hetzelfde als de aanlegthermostaat. Is zo'n pompschakelaar betrouwbaar genoeg voor de pompset? (ik zal wel een wcd moeten aanleggen)

Heeft iemand hier ervaring mee?
Laatst gewijzigd door rl2000 op 26 sep 2015, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pomp pompset gangbaar houden

Bericht door JantjeV8 »

Ja, jij zelf. Je hebt al zo'n ding en vraagt voor een 2e of ie betrouwbaar is??

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar je zou Kockie wel eens het sesamstraatsyndroom kunnen bezorgen.
rl2000
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 okt 2012, 22:51

Re: Pomp pompset gangbaar houden

Bericht door rl2000 »

JantjeV8 schreef:Ja, jij zelf. Je hebt al zo'n ding en vraagt voor een 2e of ie betrouwbaar is??

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar je zou Kockie wel eens het sesamstraatsyndroom kunnen bezorgen.
Dat klopt. Echter vind ik het niet aangaan van de vloerverwarmingspomp minder ernstig dan die van de houtcv. Daarbij zijn de temperaturen vele malen lager.

De pompschakelaar heeft maar een bereik tot 60gr.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Pomp pompset gangbaar houden

Bericht door Blijfhopen »

Als je jezelf vertrouwt, zou je het handmatig kunnen doen. :D
Schakelaar ertussen en iedere keer bedenken wat je wel niet uitspaart.
Overigens is het beslist noodzakelijk dit 1x per 24 uur te doen ?
GdeJ denkt met u mee.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pomp pompset gangbaar houden

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb er nergens 1 tussen zitten. Hooguit dus ieder jaar even de centrale schroef los en met een grote schroevendraaier er in. Gaat al heel wat jaren goed.
Plaats reactie