Hout verkleinen en drogen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo exroom,

Op papier lijkt de Stratified goed te werken. Maar degenen die beide systemen gebouwd hebben zijn het allen erover eens dat de Imbert het schoonste gas levert. Ergens is dat logisch, want de benodigde primaire lucht voor de oxidatiezone wordt bij een Stratified niet echt voorverwarmd. Bij een goede Imbert wel; tot 800 graden. Bovendien kan bij een Stratified eventueel aanwezig vocht in het hout alleen weg door het gloeibed, dat daardoor enigzins afkoelt en teer doorlaat. Bij een Imbert kan het hout nog drogen in de silo en condenseren tegen de buitenmantel. Resulteert in een veel hogere temperatuur in de oxidatie en reductiezone, zodat alle teer gesplitst wordt. Je wilt zo droog mogelijk gas. Water wordt ook gereduceerd om H2 CO en CH4 te produceren, maar het overschot gaat met het gas mee in dampvorm. Moet je dan weer omvangrijk drogen.

Groet,
DJ
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

beste dutch john,

ben je al verder gekomen? met het drogen?
en wat ga je eigenlijk aandrijven, op die website (waar ik die tek. vandaan had) zijn er zelfs mensen in finland die zo'n imbert gebruiken om oude volvo's en bussen aantedrijven. :shock:

of ga je een generator aandrijven en stroom terugleveren?

In de 2ww zijn in nederland hele kampen opgezet waar dwangarbeiders
met een bijltje houtjes aan het hakken waren.
om bussen aangedreven door houtgas, te voorzien van hout.

is het niet handiger om takken e.d. eerst te drogen en dan fijn te hakken?

succes met je project
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

exroom schreef:ben je al verder gekomen? met het drogen?

en wat ga je eigenlijk aandrijven, op die website (waar ik die tek. vandaan had) zijn er zelfs mensen in finland die zo'n imbert gebruiken om oude volvo's en bussen aantedrijven.

is het niet handiger om takken e.d. eerst te drogen en dan fijn te hakken?
Hallo exroom,

Ben nog steeds aan het dubben. Wil eigenlijk overleggen met een kennis uit Finland, maar die is een tijdje met vakantie.

Als Volvo fanaat heb ik een 240 potentieel slachtoffer gemaakt.....

Misschien is eerst drogen een goed idee, ik zal m'n Finse leermeester eens vragen als hij terug is.

Groet,
John
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

en hoe moet ik dat zien dan.

net zoals vroeger een werkende houtvergassingsinstalatie achter de auto op een aanhangertje. :D

of kan je het comprimeren en net zoals lpg in een tank stoppen?

problemen zijn bij een 240 natuurlijk te verwachten in het mm systeem, aanpassen hiervan zal niet meevallen, maar moet mogelijk zijn, alhoewel een paar kenvelden aanpassen, zal niet de volledige oplossing zijn. :?

had je niet beter een kattenrug P544 kunnen inzetten, is motorisch een stuk eenvoudiger :lol: hier in de buurt staat een mooie voor, vind ik dan weinig
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Geen aanhangertje, mevrouw DJ moet er ook boodschappen mee kunnen doen. Zo groot zijn die parkeerplaatsen niet.... Wel zwaardere veren nodig.

Je zult het best kunnen comprimeren, maar het motorvacuum is nodig voor "trek" in de vergasser.

De geleerden buigen zich over het aanpassen van kenvelden of het extern manipuleren daarvan. Kan altijd nog een dubbel ontstekingssysteem opbouwen van een ouder type.

Katterug is duurder, minder comfortabel en heeft een relatief zwakke motor. Als je daar dan ook nog eens 40% van in moet leveren.... Enige voordelen zijn: belastingvrij en ontsteking makkelijk te vervroegen. Bovendien wilde ik een betaalbare, redelijk moderne (tweede) auto, om niet gelijk de indruk te wekken met een museumstuk rond te rijden.

Groet,
DJ
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

hoe groot wordt die houtvergasser dan?
qua afmetingen?
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Zo zeg, even terug naar de basisopzet:

In welke zin komen we in deze configuratie aan 30kW?

Groet, Cp
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

@ exroom,

Generator: diameter 65 cm, hoog 130 cm. Filter diameter 55 cm hoog 120 cm, cycloon ca. 13 x 60 cm incl asopvang, koeler staat nog niet op tekening. Het geheel incl frame mag max. 160 kg wegen; wil ook nog met 2 personen en wat bagage kunnen rijden. Dus dat wordt "sonjabakkeren". Voor de set dan, niet voor mij....

@Cp

30kW is voldoende om 110 km/h te rijden. Kortstondig kan de generator overbelast worden. Maar het schijnt erg belangrijk te zijn om de generator niet te groot te dimensioneren. Bij langduring bedrijf onder het ideale vermogen daalt de haardtemperatuur en wordt teer niet geheel gereduceerd.
Leuk dat je het aanhaalt: de literatuur verschilt nogal over de dimensionering. Oude literatuur gaat uit van vermogen, terwijl de Finnen berekenen aan de hand van cilinderinhoud en toerental en dus voorbij gaan aan het gevraagde vermogen. Maarja, zij zijn zowat de enigen die dagelijks rondrijden met vergassers, dus ze zullen het wel weten.

Groet,
DJ
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

ik heb op diverse sites nu foto's gezien van "nieuwe" configuraties.
waarbij de installatie op de trekhaak (op soort van fietsendrager)
gemonteerd zit.
wat ik mij afvraag, heeft de installatie geen last van afkoeling door de rijwind?, de installaties die ik zag staken aardig boven de auto uit.

ik weet natuurlijk niet hoe het in finland is, maar hoe ga je het doen met accijnsen?
en dan niet te vergeten de APK, zijn er in nederland al vergelijkbare configuraties op de weg?

Wij hebben een vw bus omgebouwd naar koolzaadolie,
kan je vertellen dat, dat problemen oplevert. (met de accijns, motor draait perfect)
de boer die mij dit levert (illegaal dus) loopt al een paar jaar tegen het buraucratische gezeik aan.

het volgende heb ik begepen van mijn leverancier ombouwsetje:
Inmiddels heeft de Nederlandse douane de feestelijkheden al verstoord. Een woordvoerder heeft laten weten dat Nederlanders verplicht zijn om te accijns te betalen over de brandstof van hun auto. Wie betrapt wordt met een tank vol plantaardige olie, is drie- tot vierhonderd euro aan boete kwijt. Het exacte bedrag hangt af van de maximuminhoud van uw brandstoftank.

(een houtvergasser is natuurlijk moeilijk meten voor die mannen :lol: )
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Het gas moet teruggekoeld worden, het komt met 700 graden uit de generator. Dus rijwind is zeer wenselijk.

Uiteraard de RDW gebeld: geen eisen tav houtgas. Alleen netjes opbouwen, zonder uitstekende delen. APK keurmeester zag ook geen beren op de weg. Hout is accijnsvrij volgens de RDW.
Totdat er iemand wakker wordt in Den Haag.... en het tijd vindt voor wat nieuwe regelgeving. We kunnen erop wachten dat biomassa een keer accijnsplichtig wordt. Nieuwe melkkoe. En als zonnepanelen nog ooit goedkoop worden, dan daar ook energieheffing op........

Ppo of afgewerkte ppo voor transportdoeleinden is inderdaad accijnsplichtig. Stook er je huis mee warm, daar kraait geen haan naar.....

Groet,
DJ
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Waarschijnlijk een dom vraagje?

Is het gas van hout te bewaren in een gastank en daarna te gebruiken, net zoals aardgas? :?:
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Ik denk dat dit (voor thuis) een beetje lastig zal worden. Je blijft met hele vervelende resten achter die met behoorlijk wat technische ingrepen verwijderd moeten worden. Denk een beetje in de lijn van de vroegere gasfabrieken. De uitbraaksel daarvan zijn, na miljoenen euri bijna verwijderd (als het al kon). Tegenwoordig is het ultieme (schijnt het)dit http://www.ecn.nl/en/bkm/products-servi ... ties/olga/
Daarnaast zal er ook een zekere druk opgebouwd moeten worden (of aanpassingen aan toestellen moeten plaatsvinden)

Groet,

Patrick
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo Brit,

Niet zo dom: in WO 2 werd het gas tijdelijk in balonnen opgeslagen. Wel moet dan de generator kunstmatige trek krijgen van een blower.

Je kunt het alleen niet lang bewaren. CO, koolmonoxide, een belangrijk brandbaar deel van het gas is instabiel en valt uiteen.

Groet,
John
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

beste dutch john,

hoe meer ik erover lees hoe intressanter het wordt!

mij lijkt een kleine electriciteits installatie met teruglevering een intressant iets.

eigenlijk 3 vragen,

Heb je al eens een imbert/iets dergelijks gebouwd als test?

Heb je een link, waar ik informatie kan vinden omtrent jouw door de
finnen verbeterde imbert?

Weet je of er iemand is die ECHTE ervaring heeft mbt teruglevering en houtgas? buiten essent om :lol:
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo exroom,

Ik heb nog niets gebouwd. Wilde wel vlug van start, maar werd teruggefloten door de Fin: eerst studeren, uitzoeken, begrijpen, auto kopen. Vragen borrelen dan vanzelf op. De meeste zijn weer in de literatuur terug te vinden; wat dat betreft is het goed dat hij nu met vakantie is. Van zelf uitzoeken leer je het meest. De Fin voegt alleen ervaringstips toe.
Gauw even iets bouwen om te kijken of het werkt heeft geen zin. Ergens een luchtlekje en de teleurstelling is groot. Dan beter in een keer goed. Het zal toch wel werken. De tekeningen veranderen overigens nog steeds.

Alle info heb ik gevonden via de links op dit forum onder afdeling vervoer. Grove schatting: tot nu toe ca. 100 uur.... alleen studie..... hebben we het nog niet over auto zoeken, berekeningen en constructietekeningen.

Stroom draaien met houtgas kan, maar je moet er constant bij blijven. Of een héééél dure installatie kopen. Biogas uit vergisting is goedkoper te realiseren.
Je kunt ook een dieseltje met een a-synchrone generator op afgewerkte frituurolie laten draaien. Ik ken mensen die dat gedaan hebben. Maar als je eraan gaat rekenen, dan ben je eigenlijk frituurolie aan het verkopen voor ongeveer 40 cent per liter. En dan tel ik geen onderhoud en afschrijving....

Groet,
DJ
Plaats reactie