Extra isolatieschil rond een elektrische boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Extra isolatieschil rond een elektrische boiler

Bericht door dr plop »

Ik meet op mijn elektrische boiler een 2 graden verlies over 10uur. De elektrische boiler is een behoorlijk goedkoop iets, pak weg 2 cm PUR/PIR isolatie. De aan- en afvoerleidingen zijn thermisch onderbroken met een rubberen slag. Echter is de ophanging van de boiler aan de keldermuur een koudebrug mocht ik er een extra isolatieschil rond doen. Maar de oppervlakte (doorsnede) van de koudbrug is miniem.
Ik zou isoleren met steenwol (Rockflex van Rockwool), 18 cm dik. Zowel bovenkant als zijkant. De koudere onderkant moet open blijven voor nazicht/instellingen en de overdrukbeveiliging.

Zo op het gevoel af denk ik niet dat ik de kost van de extra schil er ooit zal uithalen. Geen probleem, het materiaal ligt toch al klaar.

Iemand met meer ervaring, opmerking en/of meetgegevens. Hier en daar hoor ik 25% a 40% winst. Dit lijkt me op het eerste gezicht straf.

PS: meeting met een Raspberry Pi en twee K-thermokoppels loopt nog. Een thermokoppel staat op de metalen omhulsel. Ander op een warm punt bovenaan de boiler. Ik neem aan dat dit een thermische verbinding is met de binnenkuip.
PS: K-thermokoppels zijn niet ideaal voor deze meting (pak weg 2 graden onzekerheid), maar voldoen wel bij een relatieve meting. De ijking bij kokend water was op een halve graad nauwkeurig.
Bijlagen
eerste_meeting(1).png
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Extra isolatieschil rond een elektrische boiler

Bericht door Pietje »

Alles over het thermokoppel even apart gezet: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=4760. Dan kunnen we hier verder gaan met het effect van de extra isolatie van de boiler mantel.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Extra isolatieschil rond een elektrische boiler

Bericht door Dutch John »

Ik heb geïsoleerd met 7 cm glaswol. Geen meetgegevens, maar het wordt minder warm in het washok. En het voelt juist knap warm onder de glaswol. Een niet erg wetenschappelijke vaststelling, maar gevoelsmatig ga je die paar euro aan isolatie snel terugverdienen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: Extra isolatieschil rond een elektrische boiler

Bericht door dr plop »

Mijn tweede meeting. Conclusie blijft: een 2 graden Celsius op 11h verlies.
Binnenkort de extra isolatieschil en dan vergelijken.

2 graden/11h
=> 4.36 graden/24h (zonder verbruik van warm water en bij gelijke buitentemperaturen als nu)

Boiler = 125 liter
1 liter water 1 graad opwarmen vraag 4148J (druk eventjes buiten beschouwing gelaten)
=> +/- 2.26MJ verlies op 24h

is een 26W/s. M.a.w. een heel klein gloeilampje van in den tijd van voor de spaarlampen.
Of 0.26kWh verlies.
Aan 0.0496 Euro/kWh (nachttarief, zo iets)
=> 1.3 eurocent/dag verlies.

Stel nu nog dat de extra isolatie een halvering van het verlies is: => 0,65 eurocent/dag winst

Nu, de berekening staat of valt bij de assumptie dat mijn gemeten temperatuur, en dus ook het verlies, telt voor de volledige boiler. Wat waarschijnlijk niet het geval is. De koudere lagen onderaan hebben minder verschil in energiewaarde met de omgeving.

Maakt allemaal niet veel uit, de isolatie komt er. En binnen x-jaar zal er wel een zonneboiler staan.


Opmerkingen, bedenkingen, suggesties, vragen, ... Laat maar komen.
Bijlagen
tweede_meeting.png
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Extra isolatieschil rond een elektrische boiler

Bericht door Pietje »

Je berekening gaat bijna goed: ergens gaan energie en vermogen door elkaar lopen (26W/s bijv.)

4.36* 125liter * 4148J/kg K = 2.26MJ per 24 uur
2.26MJ (per dag) / 3.6 = 0.63KWh (per dag)
0.63 * 5ct = ruim 3 ct/dag
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Extra isolatieschil rond een elektrische boiler

Bericht door David86 »

Ik zou een langere meting doen. In verhouding tot je temperatuurverandering heb je best een grote mogelijke afwijking op je meet materiaal. Als je de cijfers die je nu geeft extrapoleert zal je (met het rendement van de boiler meegenomen )

(125×0.998)×4.19×2×(24÷11)÷3,600×(100÷96)=0.66 kwh

Nodig hebben aan stroom om je verlies op een dag te compenseren. Een afwijking van een halve graad doet nogal wat met die som omdat het een groot aandeel van het totaal is.

Als je hem vijf of liever nog tien graden laat afkoelen en daar de tijd van opneemt krijg je betrouwbaardere cijfers mits de omgevingstemperatuur redelijk constant blijft Door het jaar heen.

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Extra isolatieschil rond een elektrische boiler

Bericht door Pietje »

David, het warmteverlies is afhankelijk van het temperatuursverschil. Hoe kleiner het temperatuursverschil, hoe lager het verlies. De nu nog (redelijk) rechte lijn zal een differentiaalcurve worden.
Een betere meting zal zijn om de hoeveelheid energie te meten die nodig is om de boiler 24 uur op dezelfde temperatuur te houden. Dat kan met een stroomverbruiksmeter.

Maar in dit geval gaat het volgens mij meer om de orde van het bedrag (centen of euro's). En daar hebben we al een aardig beeld van. :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Extra isolatieschil rond een elektrische boiler

Bericht door David86 »

Yooo
..
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Extra isolatieschil rond een elektrische boiler

Bericht door kiekeboe »

ik denk toch dat een meting met 5 of 10 graden in dit geval meer zegt.
maar kleine moeite en je weet beiden lijkt mij.

het grappige is dat de isolatie vanaf een bepaalde dikte gaat tegenwerken.
omdat het oppervlak van warmte afgifte vergroot met de vergroting van isolatie dikte.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Extra isolatieschil rond een elektrische boiler

Bericht door marini »

en vergeet het energieverbruik van je meting niet.... :fff
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Extra isolatieschil rond een elektrische boiler

Bericht door David86 »

kiekeboe schreef:ik denk toch dat een meting met 5 of 10 graden in dit geval meer zegt.
maar kleine moeite en je weet beiden lijkt mij.
zo denk ik er ook over. Ik denk ook dat het niet om centen maar om tientjes gaat.

0.66*365*0,19= 45,77 euro per jaar

Maar de werkelijkheid waar onze onderbuik in gelooft is vaak anders dan de werkelijkheid van de toegepaste wiskunde.
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Extra isolatieschil rond een elektrische boiler

Bericht door David86 »

Moest pb zijn
..
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: Extra isolatieschil rond een elektrische boiler

Bericht door dr plop »

En de laatste meeting voor ik de extra isolatie plaats. Deze keer over een iets langere tijd. Geen 24h of meer, ik heb nog graag wat warm water :-)
Trouwens, bedankt voor de tip: respect!

Dus:
- Volume: 125kg ofte liter (is eigenlijk het maximum, wss zal het iets minder zijn door kalkaanslag)
- soortelijke warmte van water: 4186J/kgK
- temp. verlies over 5.0 K/24h (extrapolatie, blijkt wel uit 3 metingen, tijdens deze meting geen warmwater verbruikt)
=> 2.6162.50J verlies op 24h

(onder de voorwaarden dat we geen rekening houden met druk en het verschil in temp. in de boiler)

1kWh = 3.600.000J (@Pietje: bedankt, was een stomme fout van mij)
=> 0.727kWh verlies op 24h

1kWh = 0.05 Euro (nachttarief, en zal enkel maar stijgen)

=> 3.6 eurocent / dag
=> 13 Euro/jaar

Stel nu nog dat ik het verlies met de helft kan terugbrengen door extra isolatie.
=> 7.5 Euro/jaar gewonnen

De isolatie zelf betaal ik dus nooit af in het leven van de boiler...

En toch, voor de wetenschap en het goed gevoel (*) doe ik het.
De sensor zal blijven zitten. Straks meer metingen, deze keer met extra isolatie.

(*): ik vraag me al een tijdje af waarom wij, rationele en verlicht mensen, ons dan toch nog zo graag door gevoel laten (mis)leiden.

En zoals altijd: vragen, opmerkingen, bedenkingen, suggestie... Allemaal meer dan welkom
Bijlagen
derde_meeting2c_zonder_extra_isolatie(1).png
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Extra isolatieschil rond een elektrische boiler

Bericht door marini »

En toch, voor de wetenschap en het goed gevoel (*) doe ik het.
De sensor zal blijven zitten. Straks meer metingen, deze keer met extra isolatie.
en dus vind ik dat je voor de sport het energieverbruik van je meting eens moet berekenen, ik begin er niet aan maar ik lees het met veel plezier mee... :mrgreen:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Extra isolatieschil rond een elektrische boiler

Bericht door Dutch John »

dr plop schreef: 1kWh = 0.05 Euro (nachttarief, en zal enkel maar stijgen)
Transportkosten? Energiebelasting? BTW? Dat erbij en je zit snel aan 20 cent. Laat je niet "(mis)leiden" door verkeerde aannames....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie