Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door Tim »

Pellet,

Je mag mijn tig apparaat wel lenen (Caddytig 1500i). Heb net een nieuwe fles gekocht. Doet het ook prima met een elektrode (andersom aansluiten). Ik zou de buisjes met tig doen de de rest mig/elektrode.

Ik kom pas over 2 weken weer bij jou in de buurt.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door Dutch John »

pelletpower schreef:Bollen zal wel ja, ook zonder druk. Het is 2mm plaat
Ik gebruik 3 mm plaat en de wisselaar in thermosiphon. Waterdruk was alleen om af te persen. Indien een druksysteem, dan zou ik rond werken ipv rechthoekig.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Afgelopen wat gelast en afgeperst. Bedankt Tim voor het aanbod, zou een mooie reden zijn weer eens bij elkaar te komen.
Weet nu ook weer waarom dat veiligheidsventiel in de kast lag. Onze tankjes wil ik niet voller hebben dan 6 bar. Bij afpersen van de ww werd ie bijna rond zonder een sissend ventiel. ....
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Zo , de ww werkt. Kicken om te voelen dat de rookgassen er met 200 gr in gaan en handlauw eruit komen. Eens zien hoe de temp zich ontwikkelt als water wat warmer wordt. Beetje bolle ww geworden met een veiligheidsventiel van 12 bar bij afpersen.....
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB »

Leuk, heb je nog wat fotos? En hoe heb je het gelast? Hoe lang was je er mee bezig, en was het lastig of/makkelijk?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Gisteren nog een foto tje gemaakt. Lassen viel wel mee. Dat is de afgelopen weken/maanden een beetje tussendoor gegaan. Van het weekend was ik het beu en moest maar eens door (zonnecollector staat te wachten). Toch nog een 4 uur werk met 2 man. Nog even de rookgasbuisjes eraan gelast, de kelder ingesleept en fitwerk aangesloten. Ww is open systeem, aangesloten op de bovenste spiraal van de buffer. Die staat afgesteld op 50 graden. Het duurde toch lang voordat het water ging circuleren. Als de vaccuumbuizen aangesloten zijn, wordt de buffer te klein. Dus waarschijnlijk ga ik er nog een bij zetten van een 200 liter. De directie zal dan ook wat minder klagen. De kachel moet eigenlijk weer schoongemaakt worden en dan komt de buffer net niet snel genoeg op temp als er wat langer gedouched wordt. Systeem is uitgedacht, nu nog maken.

Aantal fouten was redelijk (mijn collega vergeet nog al eens het gas dicht te zetten waardoor ik tijdens lassen een paar keer met een lege fles stond). Nu mig/mag gelast. Is zeker goed te doen. Tiggen is misschien toch duidelijker te zien of er fouten gemaakt worden. Laswerk was incl platen ponsen/zetten misschien een dag. Er zitten toch 66 buizen in.

Ik vindt het nog steeds te gek zo'n programma en het idee dat het zo via een forum gaat.

De ww staat naast de kachel. De rookgassen gaan er direct in. Het mooi is dat er nog ruimte is voor een kleine cycloon, dat scheelt weer schoorsteenvegen. Rechts om het hoekje staat de buffer. Nu zijn de leidingen en de ww nog niet geisoleerd. Een warmte dat het af staat te stralen!
Bijlagen
warmtewisselaar.jpg
warmtewisselaar.jpg (27.18 KiB) 3997 keer bekeken
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Zo, na een aantal keren in de rook gestaan te hebben, gaat de ww er weer uit. Ten onder aan zijn eigen succes eigenlijk. De rookgassen uit de ketel zijn ongeveer 150/200 graden. Na de ww handwarm. En dan schat ik 25/30 graden. Dat is te weinig. De ww heeft al een keer staan te gorgelen van het condens water! Ergens in het rookkanaal naar de schoorsteen zit een lek. Bij een rookgastemp van 150 gr is dat geen probleem. De natuurlijke trek zorgt er voor dat er niets buiten het kanaal komt. Bij 30 gr perst de rookgasvent van de ketel nogal wat de kelder en uiteindelijk de kamer in. Gisteren was de maat vol bij de directie. Snel de ww leeg laten lopen ( geen probleem, is apart drukloos systeem) en een alternatief rookgaskanaal gemaakt. De ketel wilde ik zowieso de kelder uit hebben nu er weer een stukje aangebouwd wordt. Geen idee nog of de ww op de nieuwe plaats aangesloten wordt. Iemand interesse?
Wel een erg leuke ( behalve de rookoverlast) en leerzame ervaring.
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door fikkie stoken »

Zonde, kun je in de toekomst de rookgas-fan niet verplaatsen naar de achterkant van het geheel.
Je gaat dan van overdruk naar onderdruk.
Dat maakt het een stuk veiliger weet ik uit ervaring; hier continue overdruk maar met de juiste afdichtingen werkt het hier prima en gasdicht.
En een sifon met afvoer voor condens is snel gemaakt.

Tegenwoordig maken veel producenten er gebruik van, zelfs assen worden weggespoeld.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Heb jij je cycloon al klaar? Was je toch mee bezig? Rookgaskanaal vervuilt ook erg door de lage temp. Het is een horizontaal traject van een 4m. Sifon zou op nieuwe positie wel komen, is nu geen ruimte voor. Probleem zit in de lage rookgastemp icm met een lek in de rookgasleiding, niet de ww. Argument was om het extra verbruik van de sanitairbuffer te compenseren met een ww. Tot vorig jaar werd de gasketel alleen gebruikt voor sanitair water. Toen de gas cv kapot ging (7 jaar oud!) is er een hyg buffer bij de pelletkachel geplaatst. Dit extra verbruik wilde ik gecompenseerd zien. Maar vooral het open source idee van de ww hier heeft de doorslag gegeven. Was erg leuk om te doen.

Dus pellet cv weer naar een aparte stookruimte buiten tegen huis aan. Hyg buffer mee dan wordt het aansluiten van de zonneboiler ook een stuk makkkelijker. Misschien de rookgasww bijplaatsen en eventueel een rocket. Maar voor dat laatste moet eerst mijn do-to lijst ernstig ingekort worden.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Zo, nu heb ik een bakkie op. Ja, de rookgas ventilator zou dan bijna 10m verplaatst moeten worden incl bekabeling en aangesloten in de ombouw van de open haard/kachel. Is ook geen optie. Ik wil de pellet cv gewoon uit de kelder hebben. Er komt een serre overde ingang. Moet ik met een ton of 3-4 pellet door de serre. Op de nieuwe pellet lokatie kan ik misschien met een heftruck 500 of 1000 kg in een keer vullen. Dat gesjouw met emmers ben ik zat. Is overigens het enige en na elke 1000 kg!!! pellets de kachel schoonmaken.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Kockie, ik heb het nog even teruggelezen. De ww heeft dus 4 mnd dienst gedaan. Specs zal ik morgen eens opzoeken. Met G hebben we wat opp vergeleken. Zou het eens terug moeten zoeken. Is ook geen exacte wetenschap, maar slecht een leidraad.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

0,1 m2/kW is een makkelijke waarde. Mijn pelletkachel zit op 0,07 m2/kWh en heeft al een rendement van boven de 90%. Bij 0,1 is het dus nog beter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere »

0,1 m2/kW is een makkelijke waarde. Mijn pelletkachel zit op 0,07 m2/kWh en heeft al een rendement van boven de 90%. Bij 0,1 is het dus nog beter
Pelletpower,
Kun je bovenstaande toelichten? Ben benieuwd hoe je berekening eruit ziet!

Grz,
Holtere
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Staat in dit draadje. Een paar pagina's terug. G heeft wat opp van kachels verzameld en ik heb het opp van mijn kachel opgemeten. Berekeningen zijn het dus niet. Simpel gezegd. Wat bij een ander werkt, werkt ook bij jou of mij. Ga je met je opp groter dan kruip je dus steeds dichter tegen condensatie aan.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere »

Ok, doe ik ook een poging..

Hier is ons kacheltje met 1,3 m2 binnenoppervlak van de vlampijpen. (270 cm2 doorgang)
Afgas is tussen 120 en 180 graden in de afvoerpijp gemeten met een schone wisselaar.
De kachel heeft zeker niet de opbrengst van een rocket 177 maar heeft bovendien ook een maar 125 mm afvoerpijp. Tis dus maar een klein kacheltje.
Ik ben nu met een nieuw kacheltje bezig met minsten het drievoudige aan wisselaar-oppervlak.
Blijf dus een beetje met de vraag zitten hoe we aan zo'n groot verschil in de conclusies voor het oppervlak van de wisselaar komen of doen we appels met peren?

Grz,
Holtere
Plaats reactie