Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door Johndc »

Ergens klopt wat je schrijft, maar toch. Een tegenstroom heeft in principe minder lengte nodig omdat de gassen vertraagd worden door die tegenstroom. Maar dit gaat enkel op als er genoeg koel water voorhanden is. Is dit niet het geval komt je wisselaar na een tijdje lengte te kort om toch nog zoveel mogelijk gastemp. om te zetten in warmte naar het water toe. Daarom vind ik het verstandiger om de wisselaar te "over-dimensioneren". Om, als het goed is, zelfs op TS werking de afgastemp. gelijk te houden met de retourtemp. van het water. OK, dit kan problemen geven bij opstart en een koude buffer. Maar in dat geval brengt een Ladomat of zelfs een handbediende afsluiter uitkomst. Wat ook kan (en dit dan bij een goede schouw die genoeg onderdruk geeft) is van de (te korte) WW te voorzien van retarders. Dan komt het er wél op aan van die dingen serieus afgesteld te krijgen. Want bij wat te vochtige brandstof en weinig wind kan je schouw gaan condenseren. En dat vermijd je best (vind ik dan toch).
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere »

Zou ook wel eens willen proberen om de pijpen onder horizontaal of 45 graden naar beneden te zetten :?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Horizontaal kan ook, de as blijft dan in de pijpen liggen, vaker schoonmaken dus. 45 gr constructief lastiger. Voordelen? Geen denk ik.

Zojuist pelletkachel schoongemaakt. De warmteoverdracht gaat in 3 stappen.
1 bell boven de brander 0,55m2
2 vlakke platen 0,68 m2
3 vier vlambuisjes 0,18m2

Totaal 1,41 m2 voor 20 kW. Dit komt overeen met de waarden die Gandalf gevonden had, namelijk 0,0705 m2/kW. Als we het nu beter willen doen is 0,1 m2/kW wel de ondergrens zegt mijn gevoel. Meer m2 is beter.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere »

Nog even terug zitten lezen maar een rocket 177 kan zo'n 6 kilo hout per uur wegwerken als je actief stookt. (Een test van Peter omvatte 8 kg in anderhalf uur) Dat is ong. 21,5 KW die vrijkomt in een uur. Misschien kunnen 177 bezitters hier iets over kwijt?
Verschil tussen een rocket en een pelletbrander is dat deze energie niet op een gelijkmatige manier vrijkomt maar met een golfbeweging. De wisselaar moet de pieken dus wel aankunnen.


Grz,
Holtere
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door wbe »

ik zat nog eens te denken over het ontwerp van de wisselaar en had het volgende idee.
Afbeelding

het idee is dus eigenlijk een ww gecombineerd met de ruimte waar de rookgassen van uit de riser inkomen.
de ww bestaat uit 66 pijpen van 35x2,5x400mm
de bocht van de riser naar de ww zou extra ruim gemaakt moeten worden om de remming te beperken de andere zijde van het gat wordt met een deur afgesloten zodat alle gassen door de pijpen moeten.
in het boven vlak zou natuurlijk een opening voor een bypass gemaakt kunnen worden

totale doorstroom oppervlakte is 466 cm2 en dus 2.6 x de riser diameter
totale wand oppervlakte is 2,77 m2
netto inhoud 37 liter

de kamer boven de ww kan natuurlijk ook groter gemaakt worden.

zou zo iets een goed resultaat kunnen geven?

groet Watze
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Uitgaande van holtere moet je aardig in de buurt zitten. Bouwen dan weet je het. Waarom bocht en niet gelijk in ww of rond riser naar beneden in ww?
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door wbe »

outHet lijkt mij dat door die flauwe bocht de rookgassen mooi in de ww gestuurd worden en zo kan de ww redelijk simpel gehouden worden.
Hoe je ze langs de riser naar beneden in de ww ziet gaan snap ik niet helemaal. Misschien dat een tekening dat duidelijk kan maken.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

De riser is aardig warm denk ik, de bocht gaat dat dus ook worden. De warmtewisselaar als een bell over de riser zetten, met in het midden een uitsparing voor de riser? Makkelijker te maken dan bochten.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door wbe »

pelletpower schreef:De riser is aardig warm denk ik, de bocht gaat dat dus ook worden. De warmtewisselaar als een bell over de riser zetten, met in het midden een uitsparing voor de riser? Makkelijker te maken dan bochten.
ik snap nu wat je bedoeld heb dat idee hier ook wel eens vaker gezien geloof ik.

maar in mijn geval zou de kachel dan nog langer worden wat ik liever niet wil omdat hij in de woon kamer komt te staan.

dus zal ik de bocht ook van vuurvast beton moeten gieten
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini »

nee langer moet hij daarom niet worden, bovenop een soort van paddestoel die de gassen concentrisch terug naar beneden stuurt.
in het midden een stop die er uit kan als bypass, Riser dan wel isoleren. dan dan je de pijpen cirkelvormig rond de riser brengen.
als de ww er dan af moet heb je wel een probleem, misschien beter een afneembare riser , want anders moet die ww naar boven en over de rocket gaan.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door wbe »

Ik bedoelde dat het geheel dan langer of breder wordt bedoelde niet hoger. Als er met een bocht gewerkt wordt kan de ww boven de vuurkamer om het geheel redelijk compact te houden
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini »

dat is trouwens een concept dat hier als eens gepaseerd is
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini »

ha ja ok , dan kom je op een gelijkaardig ontwerp als van Michel denk ik, dat is het meest compacte dat je kan halen bij een rocket vermoed ik.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door wbe »

idd lijkt het heel veel op het ontwerp van michel

alleen heeft hij de ruimte boven de ww voorzien van vuurvaste beton platen welke ik dus bij de ww wil betrekken.
het idee er achter is dat er minder beton gebruikt wordt en dat dus ook niet op gewarmd hoeft te worden en deze oppervlakte weer bij de ww mee werkt.

daarnaast is de ww van michel van RVS en zou ik hem van staal willen maken.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini »

goed idee om de beton te vervangen maar je riskeert dat je een enorme verhitting krijgt in die bocht vermoed ik. er moet maar even iets misgaan en dan krijg je op die plek stoom met alle gevolgen van dien. Misschien is dan isolerend materiaal in plaats van vuurbeton bv vermeculiet misschien een oplossing.
Plaats reactie