Hoeveelheid energie in een buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door bej »

Hallo allemaal,

Graag wil ik kunnen berekenen hoeveel energie er opgeslagen is in een buffervat (1000l).
Als de volledige inhoud op 1 temperatuur is, dan is dit makkelijk te doen. Maar hoe gaat dit in zijn werk als de buffer gedeeltelijk op gewarmd is en deze gelaagd geladen word?
Mag ik op meerdere plaatsen de temperatuur meten en hiermee met gemiddelden werken?

Hoop dat jullie mijn vraag snappen. :-)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door kockie »

Je kunt op verschillende niveaus de temperatuur meten. Als je een mooi gelaagde buffer hebt, zul je behoorlijk scherpe scheidingen hebben tussen de lagen. Als je de afstand tussen de sensors weet, kun je een behoorlijk goede inschatting van je buffercapaciteit maken.

Ik kan aan de temperaturen in ieder geval veel aflezen, zonder dat ik er ooit echt aan gerekend heb. Ik zou geen buffer meer willen zonder een flink aantal sensoren erin (in mijn geval om de 20 cm).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door bej »

kockie schreef:Je kunt op verschillende niveaus de temperatuur meten. Als je een mooi gelaagde buffer hebt, zul je behoorlijk scherpe scheidingen hebben tussen de lagen. Als je de afstand tussen de sensors weet, kun je een behoorlijk goede inschatting van je buffercapaciteit maken.

Ik kan aan de temperaturen in ieder geval veel aflezen, zonder dat ik er ooit echt aan gerekend heb. Ik zou geen buffer meer willen zonder een flink aantal sensoren erin (in mijn geval om de 20 cm).

Als ik in een buffer om de 20cm de temperatuur meet, dan kan ik de opgeslagen energie berekenen in die laag berekenen. Als ik al de lagen samen tel, dan kom ik ongeveer aan het totaal van de opgeslagen energie. Geen slechte manier om het zo te doen inderdaad! De buffer die ik op het oog heb heeft echter maar 2 x2 meetopeningen voorzien. Veronderstel dat er wel iets aan te passen is op dat vlak.

Bedankt!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door kockie »

Zit er aan de bovenkant een aansluiting op? Ik heb daar een dompelbuis tot onderin mijn buffer zitten. In die buis zitten de sensoren op een stuk van een oude trekveer. Ik kan ze er dus ook zo uithalen als dat nodig is. Ik gebruik ds18b20 sensoren; die kunnen met meerderen op 1 draad (met 3 aders).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door bej »

Bovenkant is een opening om een ontluchter op te plaatsen. Jij werkt met een drukloos buffer?
Ik dacht om een buffer van 1000L van OEG aan te kopen.
Sensors die jij vernoemd wou ik ook gebruiken, en dan uitlezen met een arduino en op een schermpje in de woonkamer laten zien.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door kockie »

Mijn buffer is onder druk. Bovenop zit een 1,5" aansluiting. Daar is een t-stuk op gemonteerd. onderkant op buffer, horizontale tak is aanvoer verwarming, bovenkant is voor dompelbuis en ontluchting.

Daar zit een kleiner t-stuk op. Onderkant naar onderliggende t-stuk. horizontale tak is ontluchting. Vertikale tak is dompelbuis.

Begrijp je het nog een beetje?

De bovenaansluiting wordt dus multifunctioneel gebruikt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door bej »

Ja ik snap het! Als ik een dompelbuis neem gelijk aan de hoogte van de buffer dan kan ik de sensors op verschillende dieptes steken zoals jij zegt. Bedankt voor de tip!
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door marini »

ik niet eigenlijk, fotoke misschien want dit interesseert mij wel.
die dompelbuis loopt helemaal tot onderaan en dan hang je iedere 20 cm daar een sensor in,aan ? die gelaagdheid zit dan ook in de lucht in de buis dan. Dat is leuk, ik dacht dat die sensoren allemaal een eigen buisje nodig hadden.

Nog een vraag, wat doe je dan effectief met die meting, heb je dan ook aftakkingen iedere 20cm?
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door bej »

Er zal iets afwijking zijn denk ik, maar te verwaarloze.
Door op meerdere plaatsen te meten kan je beter inschatten hoeveel de buffer al geladen is.

Je kan nog verder gaan en bij warmtevraag de juiste temperatuur uit de juiste laag gaan halen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door kockie »

Zoals al eerder gezegd, ik heb mijn sensoren gemonteerd op een trekveer. Alles past behoorlijk nauw in de buis zodat er een heel behoorlijk contact is met de dompelbuis.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door kockie »

Ik heb nog een afbeelding gevonden:
Afbeelding
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door sathopper »

kockie schreef:Zit er aan de bovenkant een aansluiting op? Ik heb daar een dompelbuis tot onderin mijn buffer zitten. In die buis zitten de sensoren op een stuk van een oude trekveer. Ik kan ze er dus ook zo uithalen als dat nodig is. Ik gebruik ds18b20 sensoren; die kunnen met meerderen op 1 draad (met 3 aders).
Ik heb dit nagenoeg op dezelfde manier.
Ik gebruik 3 DS18xx sensoren in een 10mm koperbuisje in een 1000L vierkant buffervat.
De bedoeling was er meer dan 3 in te monteren maar tot nu toe voldoet het in mijn geval prima :D
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door bej »

Goed om te weten dat er meerdere het op deze manier doen, en dat het goed werkt!

Ik heb nog een aantal vraagjes ivm buffervaten:

-Wij willen een buffervat voorzien van 1000 liter voor een houtvergasser. Uit de buffer vertrekt een kring voor vvw, 1 kring radiators en 1 kring sww (friswaterstation).
Nu leek het ons leuk om in de zomer de buffer te gebruiken als zonneboiler voor de aanmaak van sww. Nu zijn deze buffers te koop zonder spiraal, met 1 spiraal en met 2 spiralen.
2 Spiralen in serie zullen beter zijn om al de warmte af te geven maar is dit echt noodzakelijk (serieuse meerkost?

De buffer zal niet in de woning geplaatst worden maar in een zeer goed geisoleerde kleine ruimte die tegen de achtergevel gebouwd zal worden. De benodigde leidingen zullen een 3meter vanaf deze ruimte door de buitenlucht moeten lopen. Hoe kan ik deze het beste isoleren? Een grote betonne goot in de grond gieten waar ze makkelijk toegankelijk zijn?
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door marini »

he grappig, ik ben net met de zelfde configuratie bezig, buffervat dan .
ik ga er eentje nemen met twee spiralen, er is mij verteld dat eentje dan dient voor de zonnecollector eentje voor de gasbrander(backup) en de houtvergasser moet altijd rechtstreeks op het buffervat en die ga ik dus bestellen.
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door Chevman »

Beste Marini een vraagje:
buffervat met 2 kringen/spiralen.
1 kring voor zonnecollector
1 kring voor gasbrander
en direct op buffervat de houtvergasser.

wat ga je dan verwarmen alleen je buffervat?

lijkt me dat je dan een kring voor cv/sanitair te kort komt.

groet
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Plaats reactie