Hoeveelheid energie in een buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door marini »

ja natuurlijk wat snel natuurlijk, die aansluitingen waren voor de opwarming van het buffervat,
daarnaast natuurlijk de afnemers, een mengkraan met pomp voor de radiators, eentje met pomp voor de vloerverwarming en een mengkraan op de inoxspiraal voor SWW.
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door bej »

Waarom zou je je gasketel aansluiten op de buffer? Kan je beter aansluiten rechtstreeks op je verbruikers. Dan heb je de verliezen niet van de buffer.

Met mij vraag bedoelde ik of het genoeg is om 1 spiraal te voorzien voor de zonnecollectors, soms gebruiken ze er 2 omdat dit beter zou zijn. Maar is dit echt nodig?
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door marini »

ik zit nu met een evenwichtsfles en bijhorende sturing van buderus, ik vervang alles door het buffervat dat centraal de warmte opslaagt. De gasketel is echt wel een noodgeval, maar als ik die ook rechtstreeks moet laten aansturen dan krijg ik een wirwar met tweewegsgestuurde kranen want mijn sww moet nog wel opgewarmd worden en die komt van het buffervat. daar wilde ik dus vanaf.
Als je geen extra brander hebt hoef je volgens mij geen tweede spiraal, de levering van de zonnecollector kan verbeteren als je met twee spiralen zou werken maar de vraag is hoeveel winst heb je dan ten koste van een moeilijker systeem .
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door bej »

kockie schreef:Mijn buffer is onder druk. Bovenop zit een 1,5" aansluiting. Daar is een t-stuk op gemonteerd. onderkant op buffer, horizontale tak is aanvoer verwarming, bovenkant is voor dompelbuis en ontluchting.

Daar zit een kleiner t-stuk op. Onderkant naar onderliggende t-stuk. horizontale tak is ontluchting. Vertikale tak is dompelbuis.

Begrijp je het nog een beetje?

De bovenaansluiting wordt dus multifunctioneel gebruikt.

Hey!

Eindelijk is het zo ver en ben ik onze installatie aan het opbouwen (1,5jaar later..)
De temperaturen in de buffer wil ik gaan meten zoals jij aangaf, helaas kan ik nergens een dompelbuis vinden van de juiste lengte. Waar heb jij de jouwe kocht? Of zelf gemaakt met galvabuis?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door kockie »

De mijne is gemaakt van koperen pijp 15mm. Gemonteerd in een verloop van 3/4" naar 15mm capillair. De "stoprand" in het verloop is weg gevijld.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door bej »

kockie schreef:De mijne is gemaakt van koperen pijp 15mm. Gemonteerd in een verloop van 3/4" naar 15mm capillair. De "stoprand" in het verloop is weg gevijld.
Bedankt voor de tip! Het is gelukt :D
Simson 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2021, 11:49

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door Simson 6 »

bej schreef: 02 aug 2016, 23:47
kockie schreef:De mijne is gemaakt van koperen pijp 15mm. Gemonteerd in een verloop van 3/4" naar 15mm capillair. De "stoprand" in het verloop is weg gevijld.
Bedankt voor de tip! Het is gelukt :D
Toevallig daar foto's van hoe je dat gedaan hebt? En hoe ziet die koperen buis er dan uit? Is die open of dicht langs de onderkant? Welke stukken evt voor dat T stuk bovenaan? Ik ben ook bezig om dit verder uit te werken. Ik ga werken met een buffervat van Vaillant van 1500l

mvg

Bart
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door kockie »

Koperen buis is aan de onderkant dicht, anders worden de sensoren nat en is het zo lastig om de buffer op druk te krijgen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door JantjeV8 »

Zoekterm: dompelbuis
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door Ruuben »

kockie schreef: 01 aug 2016, 23:39 De mijne is gemaakt van koperen pijp 15mm. Gemonteerd in een verloop van 3/4" naar 15mm capillair. De "stoprand" in het verloop is weg gevijld.
best geniaal. Die trekveer is zo dik dat de sensors elke 20cm precies contact maken met de koperen buis?
Had ik het eerder gelezen (2014) dan had ik het nog kunnen doen; nu is mijn plafond de hoogte belemmering hem er nog in te schuiven.
Ik dacht hetzelfde pricipe dan maar te proberen maar dan aan de buitenkant onder de isolatie in een koperen pijp. Maar dan elke senor volkitten met warmte geleidendepasta voor hem door de pijp te trekken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoeveelheid energie in een buffervat

Bericht door kockie »

Ik kan er niet inkijken, maar de trekveer met sensoren gaat er best strak in. Ik zit ook niet verlegen om een nauwkeurigheid van een halve graad.

Het idee en ook de uitvoering van de zelfgemaakte dompelbuis komt van de hand van Chickenpower. Enige dat ik gedaan heb is het verzorgen van de materialen en misschien ook wel het wegvijlen van de stoprand.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie