rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door kockie »

pelletpower schreef:Johndc heeft een ww van Michel. Beter die als basis nemen. Dat bespaart een hoop rekenwerk waar teveel aannames in zitten.
Zit daar een berekening, of een bevlieging achter? Als Johndc gegevens van die wisselaar wil delen, zou dat wel eens een mooie bijdrage van hem aan het forum zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door pelletpower »

Ken je Michel nog? Berekenen? Hij had dat ding al gebouwd voor iemand het uit kon rekenen. En als ik me niet vergis met zijn eerste cnc tafel gelast. Hij vertelde vorige week dat ie minimaal 1700 zou moeten kosten. Geheel rvs en afgelast. Wat ik van johndc begrepen heb is dat ie erg goed voldeed en zelfs iets te groot is.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door David86 »

kockie schreef:Wat wil je weten?

Stel:
Rocket met een vermogen van 25 kW
ingangstemperatuur rookgassen 700 graden (Peterberg, is dat correct?)
gewenste uitgangstemperatuur rookgassen 90 graden
Ingaande watertemperatuur 40 graden
gewenste uitgaande temperatuur 75 graden.
Ja dit dus, en de materiaaldikte van het warmtewisselend oppervlak en de vermogensverdeling van de kachel waar het om gaat (hoeveel energie van het totaal bevind zich in de rookgassen bij deze specifieke kachel?) Als je de diepte in wil zou je ook de verwachtte gemiddelde vuillaag dikte aan de rookgaszijde mee kunnen nemen, die heb ik dan ook nodig.

O, en een geïnteresseerde klant die van plan is wat met die gegevens te doen, het is best tijdrovend om dergelijke scenario's uit te rekenen namelijk :)
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door David86 »

Ik heb een opzetje gemaakt voor een reken blad. Met dat blad kan iedereen dan zijn eigen vraag beantwoorden die betrekking hebben op warmtewisselaars, door het invullen van waardes die je erbij krijgt of makkelijk kan meten/op Google kan vinden.

Gezien de cijfers die uitgespuugd worden zou ik Rvs 304 eigenlijk afraden als warmtewisselaar materiaal. Je wisselaar word een veelvoud groter als b.v met gewoon staal (3x bij benadering) in verhouding tot koper, aluminium of zilver praat je over nog vele malen groter.

Als het blad gebruiksvriendelijk en compleet is zal ik het naar het opperhoofd sturen. Dan kan hij het delen op een manier die de forumsoftware toestaat (ik kan sommige bestandstypen niet delen als attachment)
..
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door nck »

David86 schreef:Gezien de cijfers die uitgespuugd worden zou ik Rvs 304 eigenlijk afraden als warmtewisselaar materiaal.
Hangt grotendeels van je waterzijdige temperatuur af.
Staal voldoet uitstekend.

Wanneer de wisselaar te ver terugkoelt krijg je last van condens. Dus een zuur milieu.
Wanneer dit gebeurt kun je beter Aisi 316 gebruiken. (1.4404)
Dit wordt ook gebruikt in de rookgas afvoeren als binnenbuis.

Moet het echt hittebestendig zijn is er maar 1 optie en dat is Aisi 314. (1.4841)
Vinden wanneer je stopt met zoeken
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door marini »

Ja die 304 is natuurlijk niet ideaal, maar toch al beter van kwaliteit dan staal hoop ik, en het is gekregen materiaal dat is nog het belangrijkste , hij kost niks nada( allee twee flessen wijn uit schaamte) ,
wat mij vooral zorgen baart is dat ik een systeem onder druk zal hebben, ik wil dus de bron, de rocket kunnen afsluiten van de wisselaar wanneer de elektriciteit afvalt. Daarom mijn initiele schets met die kleppen , dat ga ik nu verder uitwerken,
als de elektriciteit uitvalt dan sluit en opent de klep zich met zwaartekracht en gedraagt de rocket zich als een typische rocketbell.

De WW als er een ladomat tussenzit gedraagt die zich nog als autosyfon ? Ik bedoel het zelf stijgen van het warme water bij uitvallen van elek.

We weten ondertussen dat de doorgang van de ww dubbel van de rocketsize moet zijn en de oppervlakte van een 1m² een goede uitgangsbasis is.
Te veel of te weinig zal na het testen wel uitwijzen. Dan zijn we weer een jaar verder .
DAvid86 , ik moet bekennen dat ik geen idee heb van welke getallen ik kan verwachten, oke de ingangstemp 700° en een beoogde uitgangstemp van 60° , het water heeft een temperatuur van pakweg 50° in en 70° uit (ladomat gegevens denk ik ) , dat zijn de enige getallen dat ik zo kan verzinnen, maar je moet ook weten hoeveel stroomsnelheid of dergelijke die rocket geeft denk ik, en ook de ververssnelheid van het water lijkt me nodig. Of je een 177 of 314 gebruikt zal ook wel uitmaken want je krijgt 15kw of 25kw vermogen, en dan weten we nog niet hoeveel vermogen er onderweg weg is.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door kockie »

Ivm condensatie en corrosieproblemen wil ik een optie voorstellen: een stalen warmtewisselaar voor het binnenharken van de grootste hoeveelheid warmte met desgewenst een rvs wisselaar om de laatste warmte uit de rookgassen te halen en deze te condenseren.

Ik denk dat je daarmee een win-win situatie kunt creëren. Goedkoper en minder materiaal; een kleiner gedeelte wordt blootgesteld aan een agressief milieu. Condenserende wisselaar kan evt apart gevoed worden van de grote wisselaar. Nadeel: meer werk om te maken.

1700 euro voor een wisselaar is nogal wat voor een kachel die voor een paar honderd euro aan materiaal te bouwen is.
Is er ook iemand die kan plasma/water/laser snijden voor een prijs die niet iedereen het vel over de oren haalt?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door kiekeboe »

@david: sorry, maar het klopt niet dat een 304 wisselaar veel groter is dan eentje uit staal.
misschien reken je alleen met warmtedoorgang en niet met overgangen? maar zelfs dan geloof ik niet in zo'n verschil.

@kockie: rvs is corrosiebestendig, maar wel binnen zekere grenzen. ik vraag me af of standaard rvs 304 of 316 wel geschikt is. ik denk dat je waarschijnlijk in exotische soorten uit gaat komen als je het goed wil doen.
materiaal kosten tussen rvs en staal zijn wel groot per kg, maar zo heel veel kilos zijn het niet.
ik denk dat die 1700 met laswerk erbij is, verkijk je niet op de uren die daar inzitten.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door David86 »

kiekeboe schreef:@david: sorry, maar het klopt niet dat een 304 wisselaar veel groter is dan eentje uit staal.
misschien reken je alleen met warmtedoorgang en niet met overgangen? maar zelfs dan geloof ik niet in zo'n verschil.
Daar gaan we weer, het warmte geleidingscoëfficiënt van RVS 304 op 100C is 16,2, dat van staal is 50 (al op 20C) 50/16,2=3,08. Staal op 100C zou nog iets beter geleiden, blijft dus sowieso boven de 3 keer zo goed. voor een gelijke warmteoverdracht moet de rvs wisselaar dus 3x groter zijn dan de stalen.

Wil je voor mijn gemoedsrust een berekening maken voor je onwaarheid betichtingen begint rond te strooien ?
..
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door kiekeboe »

David, ik kan er niets aan doen dat jij dingen opschrijft die niet kloppen.

Het is gewoon niet waar wat je schrijft, dat is niet mijn fout.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door kockie »

Reken dan even voor hoe het wel is.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door holtere »

In welk draadje zitten we betreffende de warmtewisselaar :?:

Wat ervaringsgegevens van een warmtewisselaar: zie pagina 9 bij volgende link:
viewtopic.php?f=3&t=2049&start=120

Materiaal rvs 304
Aantal pijpen: 10 x 59 mm inwendig, lengte 70 cm
Opp pijpen: 1.3 m2
Opp dubbelwandige deksel: 0,2 m2
Totaal opp: 1,5 m2
Doorgang is 273 cm2 = 2,2 maal riser (riser is hier 123 cm2)
Uitgaande rookgastemp is tussen 100 en 200 max. zonder turbulatoren. Met turbulatoren 160 max.
De kachel is in te schatten op 50 tot 70 procent van het vermogen van een rocket 177

Samengevat: oppervlakte mag veel groter net als de doorgang ook om de snelheid uit de rookgassen te halen en dus warmteafgifte te verbeteren.

Grz,
Holtere
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door David86 »

@ kiekeboe: http://www.lenntech.com/Stainless-steel-304.htm http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermische_geleidbaarheid

Ik ben hier verder klaar mee, ik ga niet met je discussieren als je dat vanuit onderbuik gevoelens en vermoedens wilt doen, als je over cijfers of reken methodes wilt praten kun je hier op terug komen.


@ mr. marini en overige geintresseerden: belofte maakt schuld.

Rekenen aan warmte wisselaars voor kachel klussers made easy by David86.
warmtewisselen.ods
(114.99 KiB) 119 keer gedownload
Er staan nog wat testcijfers in daar kun je mee spelen of geheel eruit knikkeren. Alleen rommelen in de LICHTBLAUWE cellen.
warmtewisselen.xls
Nu ook in excel vorm
(113 KiB) 95 keer gedownload
Laatst gewijzigd door kockie op 28 dec 2014, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: excel toegevoegd
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door deleted »

David,

Nu ben je volgens mij ook op het verkeerde spoor.

Het warmtewisselend vermogen hangt maar voor een klein stukje af van de geleidende eigenschappen van het materiaal van de wisselaar.
Eerst heb je een berekening tussen het contactoppervlak van de wisselaar en de rookgasstroming. Die is afhankelijk van het temperatuursverschil tussen deze twee, van de materiaaleigenschappen van het contactoppervlak een typisch kengetal en van de rookgassnelheid.
Dan heb je de invloed van de thermische geleiding in het metaal van de wisselaar, maar is ook relatief gezien de diktes vn dit metaal hier (enkele mm neem ik aan). En dan nog eens de berekening voor de overgang tussen de wisselaar en het water. Dat laatste is ook weer afhankelijk van het temperatuursverschil tussen deze twee materialen, een kengetal typerend voor dit oppervlak en de stroomsnelheid van het water(waarbij tegenstroom of condensatie weer heel andere berekeningen vragen hierbij). Al bij al verschrikkelijk ingewikkelde berekeningen.
http://users.ugent.be/~mdepaepe/Thermis ... eel1H2.pdf

G
Laatst gewijzigd door deleted op 28 dec 2014, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: rocket met warmtewisselaar , een houtvergasser dus.

Bericht door holtere »

@ David,

Excel zou makkelijk zijn. Dit rekent bij mij niet?

Trouwens de uitkomsten lijken erg hoog maar dat komt door het materiaal koper dat is genomen als voorbeeld. Heb je ook de waardes van rvs?

grz,
Holtere
Plaats reactie