wandverwarming en muurtje achter gietijzeren kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Freek Verdonckt
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008, 18:09

wandverwarming en muurtje achter gietijzeren kachel

Bericht door Freek Verdonckt »

We hebben een tweedehands gietijzeren kachel met bovenaansluiting op de kop kunnen tikken (type Dovre 300) die we met zijn brede kant (75cm) tegen een nog te metsen muurtje (1,2 hoog) zullen plaatsen. De ruimte waar de kachel staat verwarmen we met zowel vloer- als wandverwarming. Omdat de ruimte beperkt is, willen we de kachel zo dicht mogelijk tegen de muur plaatsen, met name zo'n 10cm. Verder plaatsen maakt het bevestigen van de rookkanalen ook complexer.

We vragen ons nu volgende af:
- de wandtemp van zulke kachels zal aardig hoog zijn, is een kalkzandsteen of Ytong-blok geschikt voor zo'n hitte of kies ik daar vuurvaste stenen voor?

- ik lees dat heel wat fin- en rocketovens met leem worden afgewerkt. Kan ik dat muurtje op 10cm van de kachel afwerken met een leem en/of leemfinish zonder risico op barsten?

- en tenslotte, is het mogelijk/nuttig om nog wandverwarming in het muurtje achter de kachel te voorzien? Ik denk dan bv aan te hoge temperaturen voor de leidingen - anderzijds is het misschien interessant om op die manier ook kachelwarmte in de muur op te slaan.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: wandverwarming en muurtje achter gietijzeren kachel

Bericht door Lieve »

Je kan je muurtje ook gewoon in baksteen metsen en naar gevoel voor esthetica afwerken met leem of niet.
Dit muurtje zal altijd een gedeelte van de warmte van de kachel opnemen.
Om te voorkomen dat er barsten optreden, moet je voldoende droogtijd laten aan het muurtje, cement mortel is droog na 21 dagen.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: wandverwarming en muurtje achter gietijzeren kachel

Bericht door holtere »

Met een Dovre 300 (simpele en fijne kachel) stook je het stuckwerk van de muur en de rest van het metselwerk krijg je ook nog wel kapot...
Zet over de hele breedte en hoogte van de kachel een stalen plaat halverwege de muur en de kachel. Dat werkt prima. Vroegah waren die platen zo bij te bestellen en heel gebruikelijk.
Bij onze Dovre hebben we er ook een aan vast geschroefd op een cm of 4 van de zijkant. Geeft ook nog mooi convectiewarmte!

Grz,
Holtere
Freek Verdonckt
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008, 18:09

Re: wandverwarming en muurtje achter gietijzeren kachel

Bericht door Freek Verdonckt »

holtere schreef:Met een Dovre 300 (simpele en fijne kachel) stook je het stuckwerk van de muur en de rest van het metselwerk krijg je ook nog wel kapot...
Daar vreesde ik wat voor, vandaar mijn vraag over de geschikte stenen. Zijn muurvaste stenen+mortel een oplossing - en kan ik dit dan nog afwerken met leem of stook ik die er hoe dan ook van af met zo'n kachel?

De tip van de staalplaat tussen kachel en muur is interessant - ik zou de plaat dan eerder met afstandhouders tegen de muur bevestigen. In dat geval zit er zo'n 5 cm tussen plaat en muur en plaat en kachel, lijkt je dat voldoende?
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wandverwarming en muurtje achter gietijzeren kachel

Bericht door JantjeV8 »

Je kunt dat wandje ook van een metal-stud rekje maken, en dan een cement-houtvezelplaat er tegenaan schroeven. Heb je in elk geval een naadloos iets er achter zitten.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: wandverwarming en muurtje achter gietijzeren kachel

Bericht door Erikvr »

Staalplaat tegen de muur is voldoende. Ytongblokken is geen probleem, de temperatuur komt niet boven de 100 graden.
groet,
Erik
Freek Verdonckt
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008, 18:09

Re: wandverwarming en muurtje achter gietijzeren kachel

Bericht door Freek Verdonckt »

OK - bedankt voor suggesties.

Belangrijkste is dat ik het met die 10cm kan doen. Ik zal in eerste instantie de muur (in gelijmde kalkzandsteen en met leemstuc afgewerkt) gewoon zo laten. Komen er barsten in de bezetting, dan monteer ik een staalplaat tegen de muur.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: wandverwarming en muurtje achter gietijzeren kachel

Bericht door holtere »

Komen er barsten in de bezetting, dan monteer ik een staalplaat tegen de muur.
Als je nu drie beugeltjes met een staalplaat van 2 of 3 mm tegen je kacheltje aanschroeft hoef je niet opnieuw te stucken :geek:

10 cm naar de muur is zat en de plaat een cm of 4 van de kachel af werkt goed voor een flinke convectie. Klaar....

Grz,
Holtere
Plaats reactie