lambda sensor voor houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door edvdvoort »

RuudBalk schreef:Dag Ed,

Kan jij aangeven waar dat staat?

Groet,
Ruud.
Ja Ruud,
Ik zie dat ook bosch een minimale hoek van 15 en dan weer 10 graden ? aangeeft t.o.v. de horizontaal . Dit kan m.i. alleen wanneer geen sprake is van condens en/of stofbelasting want dan gaat het onherroepelijk een keer mis . Ik heb net als Nick ook de sonde in het begin horizontaal gemonteerd maar na een paar weken was het einde verhaal. De omstandigheden waarin zo n sonde moet werken zijn natuurlijk legio maar voor houtketels is verticaal echt de beste optie.
Bij de besturing een voorziening inbouwen zodat de sonde eerst 10 minuten opwarmt voordat de (koude) ketel kan worden aangestoken is ook geen overbodige luxe . Er mag geen teruglopend water van het schoorsteenkanaal op de sonde kunnen komen en de sonde mag uiteraard ook niet in een gebied staan waar het warmer is dan de werktemperatuur van het element.
Gebruikersavatar
zeger
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2020, 10:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door zeger »

Afgelopen week een lamba sensor gemonteerd met de hardware van Bylund (https://www.bylund-automotive.com/store ... a-shield-2) in combinatie met een Arduino.

Heb de meegeleverde software aangepast zodat de waarden ook zichtbaar zijn in het domotica systeem via wifi. Werkt allemaal naar behoren, volgende stap is een PT-1000 sensor aankoppelen.

Data vanuit het domotica systeem:
Screenshot from 2022-11-12 11-23-15.png
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door TLS »

ferme dinges, proficiat!
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door TLS »

nu nog servotje aan de lucht-toevoer hangen en PID regelen?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
zeger
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2020, 10:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door zeger »

Thanks! Heb ook een externe luchttoever aangesloten, daar komt binnenkort een klep met servo voor binnen die ook via Home Assistant aan te sturen is; vraag is nog even of dat slim is en of het niet beter direct aangestuurd kan worden door de Arduino om zo niet afhankelijk te zijn van wifi en home assistant.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door TLS »

er is een pid library in hass, maar ze trekt op niks. Ik zou 't in arduino doen, maar ook gewoon omdat ik daar beter in thuis ben.
Eentje uit m'n oude doos:

<iframe src="https://drive.google.com/file/d/1abcXFf ... 9B/preview" width="640" height="480" allow="autoplay"></iframe>
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
zeger
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2020, 10:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door zeger »

Ha, dat is mooi werk!

Heb een Arduino in combinatie met een ESP8266 gevonden (https://nl.aliexpress.com/item/33011577070.html). Vind de ESPs net wat fijner werker dan Arduino. Idee is nu om via de Arduino de lambda sensor uit te lezen en de rest via de ESP.

Met Tasmota kan je dan de PT1000 uitlezen en de servo besturen voor de luchttoevoer en er zit voldoende ondersteuning in de Tasmota voor de maatwerk aansturing (https://tasmota.github.io/docs/Scripting-Language/). Kan je alsnog via HA alles regelen maar mocht de verbinding wegvallen of er andere storing zijn kan de ESP het overnemen, of in ieder geval zorgen dat het systeem in een soort fail-safe stand komt te staan.
Gebruikersavatar
zeger
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2020, 10:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door zeger »

De code om de Bylund Lambda aan een domotica systeem te linken heb ik gedeeld op Github: https://github.com/zegerk/Lambda-Shield-2
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door TLS »

En wordt je stookgedrag beïnvloed door de info van de lambda sonde? Als je de perfecte luchtverhouding volgt met je lucht-toevoer; gaat de kachel niet te hard?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
zeger
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2020, 10:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door zeger »

Ben er nog niet helemaal uit. Ik had verwacht dat een lager zuurstofpercentage beter is, natuurlijk wel met een ondergrens. Maar hij gaat dan inderdaad te hard, ik heb een vrij brede kachel en ben daar op basis van de sonde wel meer gebruik van gaan maken door het vuur ook breed te maken.

De PT1000 temperatuurvoeler zit inmiddels ook op de rookgasafvoer, de laatste sensor (maar nu echt ;)) wordt een sensor voor de luchtsnelheid in de aanvoer. Dan kan je, in theorie, de hoeveelheid verbruikte zuurstof berekenen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door pelletpower »

Snelheidsensor voor lucht lijkt me wat lastig. Waarom niet optimale lampda nastreven en als rookgas temp te hoog wordt smoren?
Gebruikersavatar
zeger
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2020, 10:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door zeger »

Eens, moet ook prima kunnen met alleen temp en zuurstof. Maar de besturing (ESP32) van de klep voor de luchttoevoer heeft nog wat open aansluitingen waar deze https://www.digitalsmarties.net/product ... nsor-rev-p ook op past, kon het niet laten om die er ook bij te zetten :).
Gebruikersavatar
zeger
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2020, 10:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door zeger »

Nu een paar weken aan het stoken met lambda sensor, niet de planning maar ik gebruik hem nu ook om te kijken hoeveel brandstof er is. Met temp sensors kan je wel zien dat het heet is, maar dat zegt niet direct iets over de hoeveelheid brandstof - maw het huidige vermogen van de kachel.

Door wat te experimenteren kan je met een lambda (O2) sensor heel snel bepalen of er nog hout bij kan of dat de kachel vol zit. De sensor geeft ook sneller resultaat dan een directe meting in de rookgasafvoer. Vooral bij het stoken met harde houtsoorten is dat wel fijn.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

En stook je nu ook beter/zuiniger/schoner/efficiënter?
Gebruikersavatar
zeger
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 okt 2020, 10:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: lambda sensor voor houtkachel

Bericht door zeger »

Stook nu wel iets efficienter, en ik denk ook schoner omdat de kachel gelijkmatiger brand. Voornamelijk door het op tijd bijvullen met de juiste hoeveelheid brandstof.

Kachel staat in de kelder dus het bijvullen moest op "gevoel" of op basis van temperatuur - met deze sensor gaat dat net wat beter. Een hele ervaren stoker zal dit op basis van routine denk ik al prima op orde hebben maar dat ben ik (nog) niet :).
Plaats reactie