Er is aangegeven in het bouwtechnisch rapport dat het riool deels nog van ijzer is.. en dat dit op termijn moet worden vervangen.Gandalf schreef:Jaren 30 huis. Dan denk ik aan volle muren. Zeker volle fundamenten en vloerbalken vol in de muur.
Van de schuim- en folie-aanhangers had ik graag gehoord hoe ze de balkkoppen voor verrotting gaan behoeden.
Ook hoe ze de (eventuele) waterdruk gaan bestrijden die de fundamenten dan voor hun rekening krijgen.
Vochtige kelder: het zou handig zijn te weten waar het vocht vandaan komt voordat je aan isolatie gaat denken (condensatie, hoge grondwaterstand, zijwaartse insijpeling van de gevels, lekke leidingen, .... het maakt nogal verschil naargelang de oorzaak)
Leidingen die op termijn vervangen worden: welke leidingen ?
G
Welke vloerisolatie?
Moderator: Moderators
Re: Welke vloerisolatie?
Re: Welke vloerisolatie?
Erg bedankt voor alle reacties. Er worden redelijk wat technische dingen genoemd waar ik geen verstand van heb Ik ben geen geweldige klusser en wil het door een bedrijf laten oplossen. Ik weet dat ik PUR redelijk snel opzij schuif maar omdat er zoveel andere opties zijn wil ik deze niet overwegen vanwege het discutabele karakter omtrent gezondheid..
Wat ik nieuw gehoord heb nu zijn de kleitabletten. Is de isolatiewaarde hiervan vergelijkbaar met Tonzon / PUR en heeft iemand ervaringen met Thermochips?
Wat ik nieuw gehoord heb nu zijn de kleitabletten. Is de isolatiewaarde hiervan vergelijkbaar met Tonzon / PUR en heeft iemand ervaringen met Thermochips?
Re: Welke vloerisolatie?
Dat is voor deze klus niet nodig, het werk is zo eenvoudig dat de klus zelfs voor iedereen goed te doen is.rdeweert schreef:Erg bedankt voor alle reacties. Er worden redelijk wat technische dingen genoemd waar ik geen verstand van heb Ik ben geen geweldige klusser en wil het door een bedrijf laten oplossen.
Als je het zelf doet kost het je aan materiaal (60m² glaswol 16cm, underlayment 18mm, bevestigingsmateriaal) zo'n € 1.500 inclusief BTW. Als je het laat doen mag je op het dubbele rekenen. Jaarlijkse besparing (1,37-0,24W/m²K)x60m²x24hx2900ggd/1000= 7.725 kWh warmte ofwel 4.720 kWh warmte ~ 524 m³ gas ~ € 340 per jaar, terugverdientijd 5 jaar als je het zelf doet en 10 jaar als je het laat doen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren.
-
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
- Locatie: Lettele
Re: Welke vloerisolatie?
Hallo allemaal,
Recentelijk ook wat onderzoek uitgevoerd naar kelderisolatie. Wat ik destijds een aantal keren tegen kwam was een vrij simpele en (zeer goedkope) manier om een vochtige kruipruimte te doen drogen.
- Landbouwzeil -
Duurder en ecologischer doe je met klei of kalkkorrels.
Maar het zeil... maak een dampdicht naar de zand ondergrond onder de vloer.
Breng het aan over de gehele (zand) vloer en zorg voor een overlap in stukken van ca 20 cm. Plak de overlap dicht met grijze tape en breng het aan de buiten (steens) muren aan. Ze schroefden er een balkje overheen in de muur (dus nog altijd in de kruipruimte) De tochgaten in de muur vrij houden van het zeil was natuurlijk wel noodzakelijk.
De luchtvochtigheid daalde en dat zorgt voor minder warmteverlies. Mocht je nu in de toekomst willen klussen met isoleren aan de onderkant van de houten vloer, dan werkt het ook nog eens veel prettiger. (Zeil ipv zand)
Doet hetzelfde als de chips, maar dan tegen een fractie van de prijs.
Over het Pur.... tsja, ik gok er liever maar niet op dat het gecertificeerde bedrijf het alsnog fout doet maar het is wel geweldig spul. Als je niet zeker bent dan kan je natuurlijk ook zelf pur platen spuiten in de buitenlucht (kistje maken en voor de helft volpurren) die dan onder je vloer tussen de balken bevestigen.
Tonzon folie is ook mooi maar ik vond een nadeel daarvan is m.b.t. werkzaamheden nadat het er zit. Blijft flinterdun materiaal.
Vraag aan iedereen... zou je met bijvoorbeeld landbouwzeil niet het tonzon idee kunnen nabootsen?
Recentelijk ook wat onderzoek uitgevoerd naar kelderisolatie. Wat ik destijds een aantal keren tegen kwam was een vrij simpele en (zeer goedkope) manier om een vochtige kruipruimte te doen drogen.
- Landbouwzeil -
Duurder en ecologischer doe je met klei of kalkkorrels.
Maar het zeil... maak een dampdicht naar de zand ondergrond onder de vloer.
Breng het aan over de gehele (zand) vloer en zorg voor een overlap in stukken van ca 20 cm. Plak de overlap dicht met grijze tape en breng het aan de buiten (steens) muren aan. Ze schroefden er een balkje overheen in de muur (dus nog altijd in de kruipruimte) De tochgaten in de muur vrij houden van het zeil was natuurlijk wel noodzakelijk.
De luchtvochtigheid daalde en dat zorgt voor minder warmteverlies. Mocht je nu in de toekomst willen klussen met isoleren aan de onderkant van de houten vloer, dan werkt het ook nog eens veel prettiger. (Zeil ipv zand)
Doet hetzelfde als de chips, maar dan tegen een fractie van de prijs.
Over het Pur.... tsja, ik gok er liever maar niet op dat het gecertificeerde bedrijf het alsnog fout doet maar het is wel geweldig spul. Als je niet zeker bent dan kan je natuurlijk ook zelf pur platen spuiten in de buitenlucht (kistje maken en voor de helft volpurren) die dan onder je vloer tussen de balken bevestigen.
Tonzon folie is ook mooi maar ik vond een nadeel daarvan is m.b.t. werkzaamheden nadat het er zit. Blijft flinterdun materiaal.
Vraag aan iedereen... zou je met bijvoorbeeld landbouwzeil niet het tonzon idee kunnen nabootsen?
Re: Welke vloerisolatie?
schelpen storten in de kruipruimte schijnt ook te helpen maar is ook duur. Tonzon vindt ikzelf duur en hangt het er na 10 jaar nog steeds zo bij? Zelf heb ik vloer eruit gehaald, leidingen vernieuwd, ventilatie roosters schoongemaakt of nieuw gezet en vervolgens tussen de balken isolatieplaten gelegd, afgepurt, underlayment erop en eindvloer erop. Kamer is niet meer vochtig, beluchint van de kruipruimte is optimaal en isolatie materiaal kost totaal rond de 100 euro
Re: Welke vloerisolatie?
Tonzon is inderdaad veel te duur voor het flinterdunne materiaal dat je koopt. Isolatie voor rond de 100 euro per vierkante meter zal niet kloppen, isolatie kost ongeveer 1 euro per m² per centimeter dikte (minerale wol).Jeroen1 schreef:schelpen storten in de kruipruimte schijnt ook te helpen maar is ook duur. Tonzon vindt ikzelf duur en hangt het er na 10 jaar nog steeds zo bij? Zelf heb ik vloer eruit gehaald, leidingen vernieuwd, ventilatie roosters schoongemaakt of nieuw gezet en vervolgens tussen de balken isolatieplaten gelegd, afgepurt, underlayment erop en eindvloer erop. Kamer is niet meer vochtig, beluchting van de kruipruimte is optimaal en isolatie materiaal kost totaal rond de 100 euro
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren.
Re: Welke vloerisolatie?
Er staat ook 100 euro totaal Over het algemeen zijn kamers groter dan 1M2 (het kleinste kamertje uitgezonderd misschien...)Ingir schreef:100 euro per vierkante meter zal niet kloppen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Re: Welke vloerisolatie?
Dat is dus non-informatie, of het is de totale prijs per vierkante meter of het is totale prijs voor zoveel vierkante meter.kockie schreef:Er staat ook 100 euro totaal Over het algemeen zijn kamers groter dan 1M2 (het kleinste kamertje uitgezonderd misschien...)Ingir schreef:100 euro per vierkante meter zal niet kloppen
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren.
Re: Welke vloerisolatie?
En wat vinden jullie van Werners optie om landbouwplastic op de grond te leggen en tegen de muren te bevestigen (roosters open)? Dit had ik ook al eens gedacht. Eerst landbouwplastic tegen optrekkend vocht. En daarop bijv die piepschuimchips die als verpakkingsmateriaal gebruikt worden.
Ik lees graag jullie ideeën daarover.
Ik lees graag jullie ideeën daarover.
Re: Welke vloerisolatie?
Als de hoge RV in de kelder door een vochtige bodem veroorzaakt wordt kan het een positief effect hebben op die RV.Anne2 schreef: Eerst landbouwplastic tegen optrekkend vocht.
Maar het vocht in de kelder kan ook andere oorzaken hebben en dan helpt die plastic niet.
Dus dat zal per situatie bekeken moeten worden.
'optrekkend' slaat trouwens meestal op vocht in de muren en niet op vocht in de (kelder)vloer. Persoonlijk geloof ik niet zo in dat opstijgend-vocht verhaal, maar dat is een andere discussie.
Dat is volgens mij een verkeerde manier van isoleren. Isolatie moet geplaatst worden aan het warmte-verliezende oppervlak. Dat is dus het kelderplafond en niet de kelderbodem.Anne2 schreef: En daarop bijv die piepschuimchips die als verpakkingsmateriaal gebruikt worden.
G
Re: Welke vloerisolatie?
Wat is RV?
Ze hebben toch ook piepschuimbolletjes dat ze op de vloer leggen. En schelpen. Tegen de vloer met houten balken, ik heb het idee dat die balken dan gaan rotten omdat er dan geen lucht meer bij kan.
Ze hebben toch ook piepschuimbolletjes dat ze op de vloer leggen. En schelpen. Tegen de vloer met houten balken, ik heb het idee dat die balken dan gaan rotten omdat er dan geen lucht meer bij kan.
-
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
- Locatie: Lettele
Re: Welke vloerisolatie?
Ha Anna,
Het landbouwplastic is puur en alleen om de luchtvochtigheid die door verdamping uit de bodem komt, tegen te gaan. Isolatiemateriaal op het plastic kan maar is niet de efficientste manier om te isoleren. Dit omdat de ruimte boven het isolatiematertiaal nog altijd vrij kan bewegen. Bewegende lucht transporteert warmte, maar vochtige bewegende lucht transporteert meer dan droge lucht.
Wat je dan ook idealiter wil, is een boel stilstaande lucht maken dicht bij het punt wat warmte verliest. Het liefst wil je direct onder de vloer een luchtdicht geheel maken door middel van isolatieplaten, piepschuim, minerale vlokken, purschuim etc. Ik ben geen bouwkundige maar weet dat zolang hout niet nat word en het natuurlijke vocht kwijt kan er geen rot kan optreden. Stel dat je dus de vloer damp dicht isoleerd, direct op de houten balken van onderen (er kan geen water meer bij) dan gaat dit goed. Dat principe hanteren veel bedrijven ook met pur schuim. Ze spuiten purschuim in de ruimte tussen en over de balken. Nu purschuim een chemisch goedje is bestaat er altijd de kans dat dit mis gaat. Helaas is purschuim dan wel weer de beste manier van isoleren. Het bevat veel stilstaande lucht. Vult alle kiertjes en maakt een damp dicht scherm / er kan geen water door.
Wat mij betreft kan je dat principe eenvoudig nabootsen met piepschuim blokken. Helaas moet je wel rekening houden met een behoorlijke dikte van het piepschuim. Bijvoorbeeld 10 cm is circa 2,5 R dinges. waarbij een isolatieplaat van 5cm dezelfde R dinges heeft. Ik heb eens een oplossing gezien dat ze dampdichte folie plaatsen / vast nieten op de balken en de ruimte tussen folie en balken volblazen met papiervlokken, isolatie parels (piepschuim bolletjes). Dit materiaal zakt niet uit in tegenstelling tot glaswol e.d.
Het landbouwplastic is puur en alleen om de luchtvochtigheid die door verdamping uit de bodem komt, tegen te gaan. Isolatiemateriaal op het plastic kan maar is niet de efficientste manier om te isoleren. Dit omdat de ruimte boven het isolatiematertiaal nog altijd vrij kan bewegen. Bewegende lucht transporteert warmte, maar vochtige bewegende lucht transporteert meer dan droge lucht.
Wat je dan ook idealiter wil, is een boel stilstaande lucht maken dicht bij het punt wat warmte verliest. Het liefst wil je direct onder de vloer een luchtdicht geheel maken door middel van isolatieplaten, piepschuim, minerale vlokken, purschuim etc. Ik ben geen bouwkundige maar weet dat zolang hout niet nat word en het natuurlijke vocht kwijt kan er geen rot kan optreden. Stel dat je dus de vloer damp dicht isoleerd, direct op de houten balken van onderen (er kan geen water meer bij) dan gaat dit goed. Dat principe hanteren veel bedrijven ook met pur schuim. Ze spuiten purschuim in de ruimte tussen en over de balken. Nu purschuim een chemisch goedje is bestaat er altijd de kans dat dit mis gaat. Helaas is purschuim dan wel weer de beste manier van isoleren. Het bevat veel stilstaande lucht. Vult alle kiertjes en maakt een damp dicht scherm / er kan geen water door.
Wat mij betreft kan je dat principe eenvoudig nabootsen met piepschuim blokken. Helaas moet je wel rekening houden met een behoorlijke dikte van het piepschuim. Bijvoorbeeld 10 cm is circa 2,5 R dinges. waarbij een isolatieplaat van 5cm dezelfde R dinges heeft. Ik heb eens een oplossing gezien dat ze dampdichte folie plaatsen / vast nieten op de balken en de ruimte tussen folie en balken volblazen met papiervlokken, isolatie parels (piepschuim bolletjes). Dit materiaal zakt niet uit in tegenstelling tot glaswol e.d.