Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ddh
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 sep 2013, 09:45

Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door ddh »

De 'standaard' rockets hebben een vuurkamer met in het verlengde daarachter de poort en riser, al met al een behoorlijke lengte en dus inbouwdiepte.

Zou het mogelijk zijn om de vuurkamer 90 graden te draaien en de poort en riser halverwege te laten beginnen? Zo bedoel ik (let svp niet op de verhoudingen :? ):
Afbeelding

Voordelen:
- minder inbouwdiepte
- langere vuurkamer mogelijk
- grotere deur, dus meer vuur te zien

Maar zou dit qua werking van de rocket etc kunnen werken?

Groet, David
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door Dutch John »

Mijn ervaring is dat het hout richting poort liggend het mooiste brandt. De vlammen strijken dan over de hele lengte langs het hout. Ligt het hout dwars, dan brandt het alleen aan de poortzijde. Blokken achter elkaar hinderen de stroom.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door peterberg »

Zelf heb ik nooit een gebouwd met een dwarse vuurkamer maar ik heb er wel een paar gemeten. Die zijn gebouwd door Joris Pouls in België, hij gebruikt overigens niet de opstelling die jij schetst. In plaats daarvan heeft hij de hele vuurkamer met riser en al een kwart slag gedraaid met de deur in een van de lange kanten. Aan de ene korte kant zit dan de riser en aan de andere de lucht inlaat. Het werkt goed, maar de p-channel geeft wel wat problemen om die er goed in te krijgen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
Werkt een klein luchtspleetje in de deur dan ook om het glas schoon te houden?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:Werkt een klein luchtspleetje in de deur dan ook om het glas schoon te houden?
Ja sorry, dat ben ik vergeten. Joris maakt ook gebruik van een window wash, maar dat is maar een klein deel van het geheel.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
migjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 dec 2012, 16:33

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door migjes »

peter,ddh

ik weet niet of er ooit wel eens iemand er aan gedacht heeft om de riser boven op de vuurkamer te bouwen?

vuur/warmte wil eigenlijk altijd wel omhoog als ik er over nadenk.
lijkt mij eigenlijk de meest logische plaats als ik er langer over na denk.
ik begin me zelfs af te vragen waarom hij er eigenlijk achter zit.

maar goed heb maar beperkte kennis van de materie.

Afbeelding
zo plaatje er bij, praat wat gemakkelijker er over.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door peterberg »

Migjes,
Het gaat niet zozeer om de riser zelf, maar veel meer om het stuk horizontaal traject dat er voor zit. Als de riser gewoon bovenop de vuurkamer staat is het gewoon een schoorsteen waar doorheen de rookgassen snel afgevoerd worden. De clou van het systeem is juist dat er veel, heel veel turbulentie plaats vindt in een kleine ruimte waar de temperatuur in korte tijd zo hoog mogelijk wordt. De riser zorgt voor een sterke trek binnen in het ding zelf om de turbulente verbranding aan de gang te houden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door midas »

http://sedoresd.com/specspricing.html

net ff gebouwd en werkt prima.
zal een filmpje posten
migjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 dec 2012, 16:33

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door migjes »

peter,

de turbulentie had ik al aan zitten denken.

de riser gezien van boven.
Afbeelding
door de poort te draaien en daar dwars de lucht binnen te laten komen.
dan lijkt het mij dat je ook 2 mooie vortexen krijgt met aardig wat turbulentie.

denk wel dat het een aardig hoog bouw werk word, maar ook ik heb wat problemen met de diepte van de vuurkamer+riser.
het past allemaal net niet lekker tot nu toe.

@midas
ik volg hem effen niet?
zo snel gebouwd? en dan het linkje?
ddh
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 sep 2013, 09:45

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door ddh »

door de poort te draaien en daar dwars de lucht binnen te laten komen.
Migjes, wat zijn in je tekening de witte en de grijze balk? Ik kan je tekening en bovenstaande quote nog niet helemaal visualiseren.
migjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 dec 2012, 16:33

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door migjes »

ddh schreef:
door de poort te draaien en daar dwars de lucht binnen te laten komen.
Migjes, wat zijn in je tekening de witte en de grijze balk? Ik kan je tekening en bovenstaande quote nog niet helemaal visualiseren.
snap ik, communicatie is altijd lastig met alleen een geschreven woord en een schematisch tekeningetje.
(volg niet teveel mijn ideeën of gedachtes, ik weet er net zoveel van als jij
peter is de kenner, niet ik)

de geel kleuren zijn de charmote steen of vuurbeton. (waarbij de donkere kleur de vuurkamer is.)
het wit is de doorgang waar het vuur van uit de vuurkamer komt.(de poort)
de grijze is een ijzeren buis, wat de lucht in de riser brengt voor extra verbranding. (p kanaal)

heb het plaat je iets aangepast, misschien is het iets duidelijker zo.
ik ben net zo als jij, zoekend naar een systeem wat kan werken in mijn beperkte ruimte.

(en nu hoop ik dat ik de termen ook niet door elkaar gehaald heb, lol)
ddh
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 sep 2013, 09:45

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door ddh »

@migjes
volg niet teveel mijn ideeën of gedachtes, ik weet er net zoveel van als jij
Net zoveel als ik... dat is dan vrij weinig :lol:

Maar nu begrijp ik je.

@peter,
Het gaat niet zozeer om de riser zelf, maar veel meer om het stuk horizontaal traject dat er voor zit. Als de riser gewoon bovenop de vuurkamer staat is het gewoon een schoorsteen waar doorheen de rookgassen snel afgevoerd worden. De clou van het systeem is juist dat er veel, heel veel turbulentie plaats vindt in een kleine ruimte waar de temperatuur in korte tijd zo hoog mogelijk wordt.
Peter, als ik het goed begrijp zorgt de poort voor een venturi effect, waardoor de lucht sneller aangezogen wordt. Vindt de turbulentie plaats in de poort, of/en in het onderstuk van de riser, waar de gassen na de poort haaks omhoog de riser ingaan?

In de situatie die migjes schetst, zou de poort wellicht voor de venturi werking kunnen zorgen, maar ontbreekt de haakse bocht naar boven. Is dat wat jij bedoelde met bovenstaande quote?
migjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 dec 2012, 16:33

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door migjes »

@midas
cool, nu begrijp ik je.
en thanks natuurlijk.

@ddh
heb lang geleden (25 jaar) al eens een kachel gezien die het zelfde deed als peter's zijn systeem (iets grover als wat peter verzonnen heeft)
waarbij de riser ook boven de vuur kamer zat.
de riser lag zelfs plat op de vuurkamer.
die leek al heel erg op deze variant. (maar dan zonder bankje of enigszins een bell en dan de poort naar boven)
http://www.pberg.demon.nl/pictures/Batc ... dam/lijst/

(die kachel bouw dag heeft mij veel geholpen.
daar voor had ik steeds het idee dat kan ik nooit, en is toen veranderd in:"heee dit kan ik ook")
ddh
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 sep 2013, 09:45

Re: Gedraaide vuurkamer, zou dit kunnen werken?

Bericht door ddh »

Een paar jaar geleden heb ik de eerdere berichtjes geschreven. Helaas moest eerst de keuken afgerond worden, wat uiteraard weer uitliep :(

Maar, die is klaar. Dus komt de houtkachel weer in beeld. Het is de bedoeling dat deze een vlakke wand aankomt, en zo min mogelijk de kamer insteekt. Bij de standaard R177 is alleen de vuurkamer al zo'n 60cm(?) diep. Het liefst wil ik met de hele kachel hier binnen blijven.

Vandaar dat ik denk aan een gedraaide vuurkamer.

Afbeelding

Sketchup bestand

Ik probeer dit te zien als twee R177s met de poort achteraan de zijkant, met de kopse kanten tegen elkaar aan :-)

De p-chanel heb ik nog niet ingetekend. Deze zou bovenlangs, of verzonken in de bodem (recht naar voren) kunnen komen. Daarnaast wil ik de nodige hoeken, in de riser en vuurkamer, met schuine stukjes afwerken.

Als ik het goed begrijp heeft een deurstel normaal gesproken 1) onderaan een luchttoevoer, 2) bovenaan een opening voor de p-chanel, en 3) bovenaan een smalle stook open voor window wash?

Ik overweeg om de hoofdluchttoevoer (dus nr 1 in de regel hierboven), niet midden onderaan in de deur op te nemen, maar deze lucht aan weerszijden van de vuurkamer aan de zijkant toe te voegen.

Tot zover mijn gedachten. Ik weet dat het uiteindelijk een kwestie van bouwen en proberen is, maar kunnen jullie hier eens op schieten?

Alvast bedankt, David
Plaats reactie