Aanvoer verse lucht finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Aanvoer verse lucht finoven

Bericht door kockie »

De verbouwing van mijn huisje vordert langzaam, maar gestaag. Voor ik aan mijn volgende project in de verbouwing begin (een aanbouw) wil ik een buis door de grond (onder de toekomstige vloer) leggen voor aanvoer van verse lucht naar een toekomstige finoven. De vloer wordt binnenkort gelegd, de finoven moet denk ik nog even langer wachten (hoop voor de winter).

Heeft iemand een idee hoe groot zo'n buis moet zijn? is 125 mm genoeg, of moet deze nog groter zijn. De kachel zal een ruimte van ongeveer 55 vierkante meter moeten verwarmen (uit mijn hoofd, heb de maten nu niet bij de hand).

De benodigde lengte schat ik op een meter of 5 met minimaal 2 bochten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Aanvoer verse lucht finoven

Bericht door peterberg »

kockie schreef:De verbouwing van mijn huisje vordert langzaam, maar gestaag. Voor ik aan mijn volgende project in de verbouwing begin (een aanbouw) wil ik een buis door de grond (onder de toekomstige vloer) leggen voor aanvoer van verse lucht naar een toekomstige finoven. De vloer wordt binnenkort gelegd, de finoven moet denk ik nog even langer wachten (hoop voor de winter).

Heeft iemand een idee hoe groot zo'n buis moet zijn? is 125 mm genoeg, of moet deze nog groter zijn. De kachel zal een ruimte van ongeveer 55 vierkante meter moeten verwarmen (uit mijn hoofd, heb de maten nu niet bij de hand).

De benodigde lengte schat ik op een meter of 5 met minimaal 2 bochten.
Hallo Kockie,
Ergens heb ik een tekening gezien, maar die kan ik niet meer vinden. Daar stond een buis op getekend die onder de kachel naar twee richtingen ging. Eigenlijk een rechte buis onder de vloer die twee openingen boven maaiveld heeft en een aftakking grofweg halverwege de lengte waar de kachel op of vlakbij staat.

De functie van die tweede ingang is te voorkomen dat er een onderdruk ontstaat in de buis als de opening aan de lijzijde van het huis ligt.
Maar helaas, geen diameter dat ik mij herinneren kan, sorry.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Aanvoer verse lucht finoven

Bericht door peterberg »

Kockie,
Website en tekening toch nog gevonden. Zie http://www.lne.be/themas/luchtverontrei ... apport.pdf
pagina 194.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

dank u!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Motacilla
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2007, 23:37
Locatie: geel

Bericht door Motacilla »

Ivm luchttoevoer heeft men mij ooit geadviseerd een luchttoevoer te realiseren die tot dezelfde diameter heeft als de schouw. Ikzelf heb een schouw van 200mm vierkant en een ronde PVC van 200mm voorzien. Ik veronderstel wel dat daar getemperd kan worden als de finoven goed brandt.

In Tulikivibrochures vermelden ze voor hun kachels met luchttoevoer onderaan, een kanaal te voorzien van 150mm.

Ik vermoed dat de waarheid ergens tussenin zal liggen en ook afhankelijk is van de goede werking van de finoven, de schouw, de grootte, ...

Motacilla
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Aanvoer verse lucht finoven

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:De verbouwing van mijn huisje vordert langzaam, maar gestaag. Voor ik aan mijn volgende project in de verbouwing begin (een aanbouw) wil ik een buis door de grond (onder de toekomstige vloer) leggen voor aanvoer van verse lucht naar een toekomstige finoven...
De finoven moet dan wel aangepast worden om op die manier aan zijn lucht te geraken. Bij de meeste kachels komt bijvoorbeeld de meeste secundaire verbrandingslucht via de kacheldeur in de kachel.

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Ik heb ook verse luchtaanvoer gezien met een afsluitbaar rooster voor de kachel of asla deurtje op de grond.

mark
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aanvoer verse lucht finoven

Bericht door kockie »

Dirk Bauwens schreef:De finoven moet dan wel aangepast worden om op die manier aan zijn lucht te geraken. Bij de meeste kachels komt bijvoorbeeld de meeste secundaire verbrandingslucht via de kacheldeur in de kachel.

Dirk
Hij moet toch nog gebouwd worden... dan is alleen een goed ontwerp nog van belang!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Aanvoer verse lucht finoven

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Hij moet toch nog gebouwd worden... dan is alleen een goed ontwerp nog van belang!
Kockie, waarom zou jij lucht van buitenshuis willen aanvoeren?

Dirk
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Dirk Bauwens schreef:
kockie schreef:Hij moet toch nog gebouwd worden... dan is alleen een goed ontwerp nog van belang!
Kockie, waarom zou jij lucht van buitenshuis willen aanvoeren?

Dirk
Werkelijk, de ogen vallen mij uit de kassen.

Dat ontwerp van Dirk moet wel echt heel erg bijzonder gaan worden bij een dergelijke vraagstelling.

Groet, Cp
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

nou, cp, ik heb wel een idee waarom Dirk dit vraagt... Je kunt natuurlijk de door de finoven aangezogen (warme) lucht beschouwen als ventilatie... Daardoor zou je dus bij een brandende finoven meteen ventileren.

Ik wil graag verse lucht aanvoeren, omdat ik zelf wil bepalen hoeveel- en hoe er geventileerd wordt en ik geen verwarmde lucht wil verspillen in de finoven.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:...ik heb wel een idee waarom Dirk dit vraagt... Je kunt natuurlijk de door de finoven aangezogen (warme) lucht beschouwen als ventilatie... Daardoor zou je dus bij een brandende finoven meteen ventileren.

Ik wil graag verse lucht aanvoeren, omdat ik zelf wil bepalen hoeveel- en hoe er geventileerd wordt en ik geen verwarmde lucht wil verspillen in de finoven.
Kockie,

De enige reden van mijn vraag was dat ik gewoon wilde weten waarom.

Er zijn namelijk verschillende redenen mogelijk waarom iemand denkt dat verbrandingslucht van buitenaf nodig is. En daar bestaan, net zoals over kachels, behoorlijk wat misverstanden over.

Zo is het idee dat men warmte verspilt door woonkamerlucht te gebruiken een misverstand. De verbrandingslucht krijgt immers ergens energie toegevoegd. Is dat niet in de woonkamer, dan is dat in de kachel. En is dat in de kachel, dan is die warmte niet beschikbaar voor de woonkamer. In een aantal gevallen kan het aanzuigen van te koele verbrandingslucht zelfs verantwoordelijk zijn voor een slechtere verbranding.

Verder is de hoeveelheid aangezogen verbrandingslucht die een finoven gebruikt, relatief niet zo groot. In jouw geval Kockie, zou het aanzuigen van verbrandingslucht door een finoven ongeveer overeen komen met de ventilatiebehoefte van twee volwassen personen. En dat is alleen nog maar gedurende de tijd dat de finoven effectief gestookt wordt. Dat is gedurende het stookseizoen zo'n één à twee uur per dag. Wanneer de finoven niet brandt wordt er niet geventileerd, want dan is de schoorsteenklep gesloten.

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

De logica gebiedt volgens mij wel, dat de lucht die voor de verbranding wordt gebruikt, sowieso van buiten moet worden aangevoerd. Hetzij rechtstreeks, hetzij via het vertrek waarin de kachel is geplaatst. Die mogelijkheid moet dus wel bestaan, anders trekt de kachel niet.

Verbruik van zuurstof zonder toevoer van verse lucht of ventilatie kan leiden tot onvolledige verbranding en zelfs tot koolmonoxide-vergiftiging. Om die reden werden er vroeger bij gasapparatuur eisen gesteld aan de toevoer van verse lucht, maar was de veiligheid daarmee nog steeds enigszins afhankelijk van het gedrag van de bewoners, denk bijvoorbeeld aan het dichtplakken van "tochtgaten". Moderne gaskachels zijn daar onafhankelijk van gemaakt door de verbrandingslucht rechtstreeks van buiten te halen.
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

In de gebruiksaanwijzing van onze tigchelkachel staat dat bij een modern en goed geisoleerd huis tijdens het stoken geadviseerd wordt een raampje een stukje op te zetten. Dit i.v.m verbrandingslucht verbruik. Dit stroomt wel mee in het verhaal van John Doh.

groet Mark
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Kockie heeft gelijk mijns inziens, om lucht van buiten te willen aanvoeren. Zo kan je in de toekomst balansventilatie toepassen.
Hans
Plaats reactie