Pietjes Bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Pietjes Bell

Bericht door Pietje »

Helemaal goed: eerst opstarten zonder bell, en als de kachel warm is de rookgassen door de bell leiden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Pietjes Bell

Bericht door Leon »

Ik ben reuze benieuwd naar het vervolg van dit bouwsel....!
Hoeveel Kw is de kachel?
Ik ben er ook aan het denken een Bell op onze kachel te maken, enkel het condensatie verhaal houd me nog tegen. Ik heb geen plaats om een regelklep achter de kachel te maken.
Zodra mijn idee definitief word zal ik uiteraard een nieuw topic openen.

Grt Leon
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pietjes Bell

Bericht door ritsaert snijder »

Leon,
Condensatie hou je natuurlijk altijd bij de start, maar wil je het echt ruim vermijden of wil je scherp aan de grens gaan zitten (met de nodige risico's)?

Als je dat laatste wil dan moet je (ter plekke) gaan experimenteren met de bell. Dat kan door de bell te vergroten en te verkleinen (lastig met een stalen bell) maar dat kan natuurlijk ook door de bell meer of minder te isoleren. Op een plek waar dat goed uitkomt.

Waar ik dan aan denk is dat je bij de bouw al een constructie maakt die je bijvoorbeeld kan vullen met vermiculliet. Die constructie (een soort bak) moet dan beter niet van metaal zijn, maar bijvoorbeeld van vermiculietplaat of calcium silicaatplaat.

Je zult zoiets wel zelf moeten ontwikkelen (maar wellicht bestaan er ook al zulk soort constructies).
Bijlagen
bell.jpg
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Pietjes Bell

Bericht door Pietje »

Ik moet nog een bochtje en een verloop regelen... Het wordt kouder de komende tijd, dus ik moet er inderdaad wat prio aan gaan geven. :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Pietjes Bell

Bericht door ritsaert snijder »

Oke...je zit nu in de kou of zonder bell?
groet!

Ritsaert
Plaats reactie