Massakachel in nieuwbouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door ritsaert snijder »

Ik ben bang dat je die architect (met kennis hierover) niet makkelijk gaat vinden. Maar in een ideale wereld...
groet!

Ritsaert
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door recumby »

Je kan toch gewoon zeggen tegen je architect dat de kachel centraal in de woning moet komen?
Dit is toch niet zo erg moeilijk?
Wij hebben ook een zeer "klassiek" architect. Na 2 keer zeggen stond de kachel centraal.
Ook het isolatieniveau hebben we enkele keren moeten herhalen voor het goed doordrong.
("nee architect, 12 cm in de spouw is echt te weinig voor mij. Zoals de vorige keer reeds gezegd mag je 20cm voorzien")
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door midas »

een beetje architect laat zich prikkelen door iets dat hij niet kent. Of je hebt een luie die alleen standaard zooi maak en daar heb je zoiezo niks aan.
Mnae
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2013, 19:35

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door Mnae »

Door de reacties hier toch nog eens beginnen wikken en wegen...

Om het minder complex te maken:
Beneden een finoven (zonder WW) en VVW.
Boven enkel VVW.

Ik neem aan dat de finoven op deze manier niet opgenomen moet worden in EPB wat dus ook gunstiger is?

Bedoeling is om te proberen hoofdzakelijk de hele woning met de finoven te verwarmen. Indien nodig boven de VVW laten bijspringen.
Indien er geen hout voorradig is (we hebben een bos in bezit, er moet dus al "veel" gebeuren) kunnen we beneden toch nog verwarmen met VVW.



Ivm PIR in het dak: dit was voorgesteld door archi om een vloeiende overgang tussen spouw en dak te hebben.
Papiervlokken zijn beter naar hittedoorslag en veel ecologischer, maar valt dit goed aan te sluiten aan de muurisolatie?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Massakachel in nieuwbouw

Bericht door ritsaert snijder »

De architect zal open moeten staan voor ecologische innovatie en ook moeten beschikken over voldoende kennis en dan gaat het niet over het inpassen van de finoven in het interieur maar veel meer over het optimaliseren van het gebruik van de warmte in de hele ruimte. Dat soort kennis is vaak niet voorhanden...hoewel ik moet zeggen dat architecten vaak nog wel een eind kunnen komen. Aannemers en cv installateurs hebben veel meer kennisachterstanden.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie