schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

Bericht door Ruuben »

hydraulisch neutraal jpg.JPG
Sensor 8 in bovenstaand schema moet er een zijn uit onderstaand schema; maar welke?


Intergas wil niet dat de vloerwarming aan hun stilstaande pomp zuigt; oke. Maar wat de sensor 8 nou precies doet icm met de bestuurbare honeywel klep begrijp ik niet.

iemand?
Bijlagen
kleiner intergas.JPG
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

Bericht door Paul Joosten »

Maximaal thermostaat: klinkt als een beveiliging tegen te hoge temperatuur. Zou dat niet iets met AVL, afsluiten vloerverwarming te maken kunnen hebben?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

Bericht door Ruuben »

Paul Joosten schreef:Maximaal thermostaat: klinkt als een beveiliging tegen te hoge temperatuur. Zou dat niet iets met AVL, afsluiten vloerverwarming te maken kunnen hebben?
Ach ja, dat klinkt wel logisch inderdaad. Dus dan gaat klep vermoedelijk ook dicht bij t-max.
Zou die honeywell klep dan automatisch dicht gaan als cv pomp dus stopt met draaien om zuigen te voorkomen?

Opeens lijkt het simpel.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

Bericht door Ruuben »

Ik ben er uit mbv Intergas helpdesk.

S8 is optioneel vanuit kamerthermostaat. Normaal stuur je op kamertemperatuur maar je kunt ook zeggen dat als de vloertemp doel temp heeft bereikt dat ie uitgaat. Weet iemand of dit in enig perspectief zinvol is?
Kan dus weggelaten worden.
Na het nadraaien sluit dus de 2 weg klep. En gaat weerr open bij nieuwe warmteaanvraag.

Leuke van deze ketel is ook dat ondanks dat ie niet NZ is, hij het wel kan... alleen slaat ie aan bij elke aanvraag maar gaat meteen weer uit. Dat kan volgens helpdesk niet uitgesteld worden. (kan me haast niet voostellen... maar ja... lijkt me kwestie van delay van enkele seconden inbouwen..)
Weet iemand hoe je intergas ketels met pc kan uitlezen en instellen?

De 2 wegklep is 24 volt. Elk type volstaat.
Laatst gewijzigd door Ruuben op 05 nov 2013, 13:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

Bericht door Ruuben »

Bedankt Paul!
Hermy
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2020, 17:45

Re: schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

Bericht door Hermy »

Goedemiddag,
Wij hebben net een verbouwing achter de rug en vloerverwarming laten aanleggen in de uitbouw( riho vorden) 2 groepen.
Ik heb een intergas 24/18 ketel hre kombi kompact.
De vloerverwarming doet t niet.
Nu heb ik gehoord dat er een 2 wegklep gemonteerd moet worden, waar moet die zitten, welk merk en is t een dure installatie.
Ook is me verteld dat er automatische ontluchters moeten komen , waar moeten die zitten?
Ik ben een vrouw heb wel verstand maar helaas niet van deze zaken.
De pomp v d vloerverwarming is een alpha1 pomp
Alvast bedankt
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

Bericht door Ruuben »

Hermy schreef: 04 okt 2020, 17:55 Goedemiddag,
Wij hebben net een verbouwing achter de rug en vloerverwarming laten aanleggen in de uitbouw( riho vorden) 2 groepen.
Ik heb een intergas 24/18 ketel hre kombi kompact.
De vloerverwarming doet t niet.
Nu heb ik gehoord dat er een 2 wegklep gemonteerd moet worden, waar moet die zitten, welk merk en is t een dure installatie.
Ook is me verteld dat er automatische ontluchters moeten komen , waar moeten die zitten?
Ik ben een vrouw heb wel verstand maar helaas niet van deze zaken.
De pomp v d vloerverwarming is een alpha1 pomp
Alvast bedankt
Open even eigen draadje
Marcn88
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jan 2020, 15:21

Re: schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

Bericht door Marcn88 »

Ipv de vrij dure honeywell 2weg klep heeft intergas ook een retourbuis met keerklep in het assortiment speciaal voor dit soort dingen, de retourbuis met klep wordt direct onder de pomp geplaatst
HeMa
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mar 2021, 12:41

Re: schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

Bericht door HeMa »

Hermy schreef: 04 okt 2020, 17:55 Goedemiddag,
Wij hebben net een verbouwing achter de rug en vloerverwarming laten aanleggen in de uitbouw( riho vorden) 2 groepen.
Ik heb een intergas 24/18 ketel hre kombi kompact.
De vloerverwarming doet t niet.
Nu heb ik gehoord dat er een 2 wegklep gemonteerd moet worden, waar moet die zitten, welk merk en is t een dure installatie.
Ook is me verteld dat er automatische ontluchters moeten komen , waar moeten die zitten?
Ik ben een vrouw heb wel verstand maar helaas niet van deze zaken.
De pomp v d vloerverwarming is een alpha1 pomp
Alvast bedankt
Beste Hermy, Is het gelukt om de vloerverwarming 'aan de praat' te krijgen ?? Ook onze vloerverwarming werkt niet zoals we dat verwacht hadden. Vandaar mijn vraag. Graag een reactie. Mvrgr: HeMa
HeMa
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mar 2021, 12:41

Re: schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

Bericht door HeMa »

De warmteverdeling in onze woonruimte is niet optimaal. Dat zou met een zoneregeling en twee ruimtethermostaten opgelost kunnen worden is mij verteld. Is er informatie beschikbaar wat je dan precies zou moeten doen en de bijbehorende kosten ??
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

Bericht door Ruuben »

Wat is het probleem?
HeMa
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mar 2021, 12:41

Re: schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

Bericht door HeMa »

De woonruimte bestaat uit twee aaneengesloten delen: 1 = de tuinkamer met meer ramen, dus afkoeling. 2 = de woonkamer, met minder ramen.
Er zou dus meer warmte naar de tuinkamer moeten gaan. Er zijn ook vanaf het begin problemen met het moment dat de (Intergas)ketel aan zou moeten slaan om te voorkomen dat het te koud gaat worden. Er is begin dit jaar een andere thermostaat geplaatst, maar die werkte als een tijdschakelaar, 10 minuten aan en 10 minuten uit en dat bleef zich herhalen. Dus, de oude thermostaat weer teruggeplaatst. Om die reden is de zoneregeling in beeld gekomen, met twee ruimtethermostaten. Maar dat pakte veel duurder uit dan ik had verwacht. En er is ook een enorme twijfel of langs die route het gewenste resultaat bereikt gaat worden,, De ketel is zeer onlangs door een monteur van Intergas gecontroleerd.
De verdeler was rechtstreeks aangesloten (230) op de ketel, en dat zou de boosdoener moeten zijn maar volgens de monteur was dat niet het geval.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

Bericht door Ruuben »

Wat was zijn advies dan?
Start even eigen draadje
Laatst gewijzigd door Ruuben op 02 mar 2021, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

Bericht door Ramon »

HeMa schreef: 02 mar 2021, 12:56 De warmteverdeling in onze woonruimte is niet optimaal. Dat zou met een zoneregeling en twee ruimtethermostaten opgelost kunnen worden is mij verteld. Is er informatie beschikbaar wat je dan precies zou moeten doen en de bijbehorende kosten ??
Is de voeding (de buis die naar kamer en tuinkamer gaat) dezelfde?
Zit er ergens een 24v klep tussen? (2x 2wegklep of nog mooier een 3 wegklep)

Je kan namelijk 2 ruimtethermostaten hebben, maar als die allebei alleen maar de cv ketel aanzetten, heeft het nog geen zin.

Als ruimtethermostaat 1 warmte nodig heeft, moet de warmte ook alleen naar ruimte 1 gaan. Als ruimtethermostaat 2 warmte nodig heeft, moet de warmte naar ruimte 2 gaan. Voor het geval ze allebei warmte nodig hebben, zou ik ruimte 1 prio maken (kamer). Dat kan met een 3 wegklep. Met 2x 2wegkleppen kun je ze tegelijk laten warmen.
HeMa
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mar 2021, 12:41

Re: schema aan te sluiten? vloerverwarming op intergasketel

Bericht door HeMa »

Hallo Ramon,

Allereerst dank voor je reactie.

De vloerverwarming is van Warp Systems Speetile. Die wordt gelegd in plastic profielen. Dus alle buizen zijn van gelijke dikte en de onderlinge afstand is altijd gelijk.

Of er ergens een 24V klep zit weet ik niet. Er is mij ooit door fabrikant Intergas geadviseerd een 2wegklep te installeren.
Maar dat gaat alleen via een installateur en die verdomde het om zich te laten informeren door de fabrikant.

De monteur van Intergas heeft bij zijn bezoek vorige week alhier niets gezegd over een 2wegklep cq 3wegklep.

Een andere (2e) installateur laat mij weten dat een zoneregeling + ruimtethermostaat geen enkele verbetering zou geven.

Via weer een andere (3e) installateur heb ik info gevraagd om de warmteverdeling te verbeteren. Dat zou € 940.00 gaan kosten. Wat er dan wel of niet geleverd gaat worden is compleet onduidelijk. 😫 Als ook de radiateur in de badkamer apart geregeld zou moeten worden gaat dat minimaal € 1450.00 kosten. Kortom: de oplossing is helaas niet niet in beeld..
Plaats reactie