Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door kockie »

Veel slimme meters hebben een RJ11 aansluiting (vierkante telefoonstekkertje). Deze kun je met een arduino/raspberry/whatever uitlezen zodat je ook per minuut je verbruik kunt zien!

Momentaan verbruik ipv achteraf bekijken wat je doet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Die kon ik bij de eerste niet gebruiken want daar hing de draadloze verbinding in met de gasmeter buiten. Bij de nieuwe is hij wel vrij, heb nog geen tijd gehad om me daarvoor in te lezen. Staat ergens halverwege een nog erg lange to-do lijst ;)
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Nog even terug naar het hoofdonderwerp. Nadat ik een schakelfout heb verbeterd draait het systeem nu 24/7. Daarbij vallen wel een aantal zaken op die deels mogelijk voor verbetering vatbaar zijn.

1. Ook na een koude week met een aantal vorstdagen heb ik nog geen grammetje gas verbruikt voor verwarming van het huis. Dankzij de goede isolatie koelt het huis 's nachts maar zeer geleidelijk af en hoeft er vanwege de toegepaste nachtverlaging zelfs geen beroep gedaan te worden op de warmte uit het buffervat. Voor het slapen gaan vul ik de verbrandingskamer nog eens goed en doorgaans is het de andere morgen nog voldoende warm om al of niet met een prop krantenpapier direct weer na het vullen vrolijk verder te branden. Het huis is met hulp van het buffer tamelijk snel weer lekker op temperatuur en daarna volstaat het om twee of drie maal per uur een blok hout of een handvol takjes bij te vullen. Al met al verstook ik gemiddeld anderhalve aardappelmand vol per dag. Na een maand is wel te zien dat de voorraad in het houtboetje slinkt maar ik heb zo te zien ruim voldoende om de winter door te komen. Allemaal goed dus!

2. De watertemperatuur aan de uitgang van de kachel schommelt een paar graden rondom een gemiddelde dat enkele graden hoger ligt dan de temperatuur boven in het buffer. Kennelijk kan de kachel zijn warmte dus goed kwijt! De Laddomatpomp wordt automatisch door de KS2W aan en uit gezet in een tempo van ca 1x per tien minuten. De duty cycle varieert daarbij van (bijna) 100% bij opstoken tot ca. 60% of minder in de loop van de dag. Lijkt me ook wel OK.

3. Het duurt wel erg lang voordat het buffer goed warm is en ondanks dat er na het opstarten 's morgens vanaf ca. 10 uur uit het huis geen vraag meer is (kachel geeft ook directe warmte af aan de huiskamer waar de thermostaat hangt) duurt het tot het begin van de avond voordat het buffer een beetje doorgewarmd is. Pas in de loop van de avond moet ik echt gaan minderen met stoken om te voorkomen dat de watertemperatuur in de kachel te hoog oploopt en hij wat water gaat spugen in het open expansievat. Op zich eigenlijk geen probleem want zo kan ik de kachel de hele dag lekker laten doorpruttelen maar afgezet tegen de tijd dat ik er maximaal warmte aan kan onttrekken (hooguit twee uur) toch geen optimale verhouding. Er kan nog wel wat aan de isolatie verbeterd worden, zowel aan de leidingen in het hokje achter het buffervat als aan sommige leidingen in de kruipruimte maar dat zal het niet zo heel veel gaan veranderen denk ik. Alleen de kruipruimte is echt verlies, de rest zit in de kern van het huis en verliezen hier kan je ook zien als een extra radiator. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn of is dit normaal? Wat kan ik er nog aan verbeteren?

4. De software geeft een zeer prettig inzicht in de actuele toestand, die zou ik eigenlijk wel permanent willen laten draaien. Daar speciaal een oude laptop 24/7 voor aan laten staan vergt echter weer wat extra (sluip)verbruik. Zijn er zuinigere alternatieven?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door kockie »

Als je maar af en toe een blokje hout opgooit, betekent dat ook dat er maar weinig hout wordt verbrand. Dus is het geleverde vermogen van de kachel op dat moment ook laag. Je zou eens kunnen proberen een wat feller vuur te onderhouden, dan zul je de buffer ook sneller vol hebben. Tuurlijk zal het isoleren ook wat schelen.

Ik merk bij mijn verwarmingsinstallatie dat die er nu flink aan moet met deze temperaturen, maar vooral met de Oostenwind. Aan de oostkant staat ons huis helemaal vrij en krijgt dus de volle laag. Ik heb ook het idee dat op een paar plekken in huis een stukje van een Sinterklaasliedje is verwerkt ("hier in huis waait zelfs de wind")... Ook dat is niet optimaal

Wat voor een besturingssyste(e)m(en) draait de software op? Je zou kunnen kijken naar een Intel NUC oid, daar kun je ook windows op draaien. Indien de software ook op linux kan draaien, dan zou je een raspberry of vergelijkbaar bord kunnen overwegen.

Wat je ook al eens kunt proberen is het scherm van je laptop dichtklappen (wel eerst instellen dat je laptop dan niet in de slaapstand gaat). Dit scheelt de nodige Watts.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Dat laatste had ik natuurlijk al gedaan. De software draait onder Windows met een USB-driver die een COM-poort simuleert. Wind binnen heb ik gelukkig niet meer. Flink doorstoken kan wel maar verhoogt de kans op 'overkoken'. Ik heb het open expansievat daarom al wel eens wat moeten bijvullen. Geen probleem op zich, ik leer het systeem steeds beter kennen. Het is volkomen veilig, bespaart me een heleboel gas en laat me niet in de kou zitten. Ik zou bijna willen dat we even een strenge vorstperiode krijgen om eens te zien tot hoever het systeem 'gasvrij' stoken blijft ;)
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Nog een praktijkvraag. Nu we de kachel al een maand dagelijks minstens 12 uur stoken en de plaat bovenop regelmatig gebruikt wordt om op te koken gaan zich wel wat gebruikssporen aftekenen. Er wordt eens wat water op geknoeid, wat witte vlekken achterlaat van de kalk die daar in zat. Er gaat wel eens wat anders overheen door overkoken of te enthousiast roeren en niet alles laat zich even makkelijk weer verwijderen.

Hoe houd ik op de langere termijn met name de kookplaat bovenop toonbaar? Van 'vroeger' herinner ik mij een of andere zwart spul dat mijn oma soms op de potkachel smeerde met een oude doek. Wat zou dat geweest kunnen zijn? Wat gebruiken jullie hiervoor?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
stan.hudales
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2014, 19:05
Locatie: Limburg

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door stan.hudales »

Ehh, ik heb het schema bekeken en er zit een foutje in...
De chillplek van de zoon heeft twee CV radiatoren, dat is dus niet cool!
Gewoon weghalen, kan hij daadwerkelijk chillen in een coole ruimte ;)

Overigens wel mooi zo'n systeem, maar vraag me af hoeveel de schade daarvan is? Lijkt me immers niet erg goedkoop...
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

:lol: Valt mee, die twee zijn voorzien van een thermostaatkraan die op een tamelijk lage stand zijn begrensd :D

De totale kosten? Nauwelijks te becijferen want veel spullen heb ik in de loop van ruim twee jaar te hooi en te gras bijeen gesprokkeld. We mogen hier geen reclame maken op straffe van Pinotisering maar ik heb zeker veel teveel betaald. Ik zie 'mijn' kachel nu voor 1300 euro online. Een paar pompen, een buffervat, een warmtewisselaar hoeft denk ik bij elkaar niet veel meer dan €1000,- te kosten en dan wat leidingwerk en koppelingen, een open expansievat en dan natuurlijk de besturing. Mijn KS2S is waarschijnlijk fors overkill, moet ook wel met een arduino en wat relais te realiseren zijn. Al met al HOEFT het niet meer dan ca. €3000 te kosten als je het zelf inkoopt en aansluit vermoed ik. Had ik vooraf de kennis gehad die ik nu door scha en schande heb opgedaan had ik me zeker €2000 kunnen besparen :fff

Gelukkig lig ik er niet wakker van. Het is nu puur genot om een warmere huiskamer te hebben dan voorheen en toch niet meer dan gemiddeld een halve kuub gas per dag te stoken, uitsluitend voor SWW. Let wel: het is december en het heeft hier vorige week aardig gevroren! Zodra de zon ook maar een beetje schijnt leveren mijn 24 zonnepanelen meer op dan ik verbruik en daardoor heb ik zelfs bij vriesweer al een paar dagen met een negatieve energierekening gehad. De uitgaven zijn al gedaan, de besparingen zijn nog maar net begonnen. Je hoort mij absoluut niet klagen.... :mrgreen:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

We zijn weer een paar maanden verder. Nog steeds verbruik ik vrijwel geen gas meer. Over februari heb ik zelfs al een negatieve energierekening als ik mijn meetgegevens op slimmemeterportal.nl mag geloven. Dat belooft wat voor de jaarrekening ;)

Het valt me op dat het vrij lang duurt voordat mijn buffer 'vol' is maar wanneer ik niet stook en alleen het buffer gebruik om het huis op te warmen, dat het in no time leeg is en de CV het zou moeten overnemen. De leidingen in de kruipruimte moeten overigens nog wel geïsoleerd worden, dat helpt vast ook nog wel :oops: Misschien toch zinnig om zo'n driewegmengventiel aan te sluiten zoals oa. hier beschreven is? De totale hoeveelheid beschikbare warmte neemt er niet door toe maar het wordt wellicht wat beter gedoseerd zodat het langer 'meegaat'??

Hoe en waar zou ik dat precies in mijn systeem moeten invoegen? Hieronder nog eens het huidige schema (klik om te vergroten):

https://dl.dropboxusercontent.com/u/38642944/Kachelaansluiting%20op%20CVsysteem%202.1.jpg
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door kockie »

In rood, rechts naast de buffer, mijn toevoeging.
Kachelaansluiting op CVsysteem 2.1.jpg
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Dat bevestigt mijn vermoeden gelukkig ;) dank Kockie! Resteert de vraag naar de kosten/baten verhouding. Wat is het in de praktijk te verwachten nut?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door kockie »

Daar durf ik geen harde uitspraak over te doen.

Heb je een warmteverliesberekening van je huis?
Heb je al eens gekeken hoeveel hout je verstookt ten opzichte van je historische gasverbruik?
Hoeveel denk je dat het isoleren van de leidingen nog gaat opleveren?

Zo'n mengventiel in 1 1/4" heb ik bij onze Oosterburen gezien voor 114 euro. Daar moet nog een thermostaatknop op, de investering zal dus al snel >150 euro zijn. Daar moet je al weer een hoop hout voor besparen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Geen berekeningen bekend (of zelfs maar hoe je die zou moeten maken). Gasverbruik was 1900 kuub is nu (voor huisverwarming althans) nul, gebruik alleen nog een beetje om te douchen. Hoeveel hout ik gebruik is zelfs bij benadering niet te schatten. Tot nu toe teer ik op (zeer) oude voorraad die grotendeels net nog niet te slecht is om te branden maar ik heb er dan ook nog geen cent voor hoeven betalen. Het eind van het stookseizoen haal ik er nog wel mee maar voor komende winter zal ik wel een nieuwe bron moeten aanboren.

De leidingen onder de vloer zijn grotendeels ongeïsoleerd, in totaal misschien 10 meter heen en tien meter retour. De kosten voor isolatie zullen dus wel meevallen en het spul ervoor heb ik deels al in huis. Wat het oplevert? Ik hoop dat het buffer iets langer meegaat maar veel brandstofkosten zal ik er toch niet mee besparen.

Die driewegklep laat ik denk ik nog maar even achterwege, tot ik ooit mijn gasketel er helemaal uit kan gooien wanneer ik zonnecollectoren aan ga sluiten. Moet toch het systeem verbouwd worden. :wink:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door gunny_vds »

Misschien heb ik iets gemist, maar waarom een platenwisselaar tussen je fornuis en je buffervat?
Waarom niet rechtstreeks aansluiten?

We zitten namelijk ook in de situatie waar we een hout cv willen installeren in onze aanbouw en jou opstelling spreekt me wel aan door de eenvoud (beperkt aantal pompen).
Plaats reactie