Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door marini »

verdorie, ik dacht altijd dat het scheiden van koper en staal door messing voldoende was, maar blijkbaar is het door het stromingswater, dus geen koper plaatsen in de chauffagekring...
Heeft de ervaren sanitairplaatser gemakshalve een aanpassing in koper geplaatst zeker, gekoppeld aan jawel een verzinkte stalen buis....
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door gunny_vds »

Nog eens gecheckt met schoonbroer en er zijn wel degelijk twee problemen:

Contact tussen koper en galva buis
en
galvanisch koppel door gesloten circuit waar koper en galva buizen gebruikt zijn.

Het eerste los je op door het scheiden van de buizen via corrosieracords:
https://www.google.be/search?q=watts%20 ... WSckt1M%3A

Het tweede los je enkel op door buizen te vervangen.

@marini: je sanitairman heeft het dus wel goed gedaan, tot op zeker punt.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Omdat Dropbox geen openbare mappen meer kent herplaats ik hier de belangrijkste afbeeldingen uit deze draad. Misschien kan een moderator dit bericht weer weghalen en de hier gebruikte afbeelding in het originele bericht plakken? Excuus voor de overlast...
Paul Joosten schreef:Vooruitlopend op een uitgebreide discussie geef ik hier alvast het schema van mijn installatie zoals ik dat voor ogen heb:
Kachelaansluiting op CVsysteem.jpg
De bedoeling is om met het fornuis het buffer te laden. De besturing zal gebeuren met een OEG KS2W en enkele relais. Thermosensoren type PT1000 worden geplaatst bij in- en uitgang van het fornuis en onder- en bovenzijde van het buffervat. Wanneer ergens in huis warmte nodig is wordt eerst het buffer benut. Wanneer dat onvoldoende warm is springt de CV bij. Warm water voor in de keuken en de badkamer blijft conform de bestaande situatie en wordt alleen door de CV opgewarmd.

Het gedeelte rechts van het buffervat is de bestaande situatie. De rest staat wel al min of meer op zijn plaats (buffervat en fornuis) maar moet nog worden aangesloten. Heb ik dingen over het hoofd gezien, vooral op gebied van veiligheid, kloppen de terugslagkleppen en dergelijke? Zijn er verbeteringen mogelijk? Graag de inleidende beschietingen door de alhier aanwezige deskundigen en alvast bedankt voor jullie hulp!

Paul
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Paul Joosten schreef:We zijn een jaar verder, veel geleerd maar de klus is nog niet geheel geklaard. Dit is nu het principeschema:
Kachelaansluiting op CVsysteem 2.1.jpg
Het probleem dat de kachel een max. werkdruk heeft van 2 bar (was me nog niet eens opgevallen... :oops: ) is ondervangen door een open expansievat en warmtewisselaar. Noodkoeling hoeft daardoor niet meer: uit principe stook ik uitsluitend wanneer ik daarbij aanwezig blijf. Oververhitting (water in de kachel aan de kook) kan eigenlijk alleen voorkomen wanneer de spanning uitvalt of door andere oorzaak de pomp stopt met werken. De oplossing is dan simpel: kacheldeurtje open, emmer zand naar binnen, deurtje weer dicht. Mocht ik het niet direct merken verwacht ik wel gealarmeerd te worden door het geraas van het water voordat het echt aan de kook komt, zelfde oplossing. Mocht ik echt bewusteloos zijn kan heet water en/of stoom altijd weg naar het open expansievat (groen). Dat heeft 25 liter water op kamertemperatuur dat verdampend water automatisch weer bijvult. Het lijkt me onmogelijk dat het geheel helemaal droog zou kunnen koken voordat het hout is opgebrand en overdruk kan al evenmin ontstaan. Zoals is te zien is de open verdeler met bijbehorende pomp vervallen, de warmtewisselaar geeft de warmte af aan het buffervat middels thermosifon werking.

Voor de besturing heb ik een verschilregelaar type KS2W van het merk OEG. Het bijbehorende manual vind je hier. Ik ga schema 204 gebruiken:
OEGschema204.png
Wie heeft er ervaring met deze regelaar? Er is ook software voor waarmee je via een USB-kabel het geheel vanuit een PC kunt programmeren maar die is erg lastig te vinden. Iemand op dit forum misschien?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Paul Joosten schreef:Helder GTV6. Ik heb alle spullen inmiddels in huis en ben al een eind gevorderd met alles te monteren. Aangezien het allemaal in een zeer krappe ruimte geprakt moet worden is het puzzelen in 3D waarbij ik zelf de puzzelstukjes (vooral leidingwerk) eerst op maat moet maken en dat kost mij aanzienlijk meer tijd dan iemand met veel loodgieterservaring. Ik hoop binnen een week zo ver te zijn dat alles mechanisch aan elkaar zit en op waterdichtheid gecontroleerd kan worden. Dan moet ik nog even wat uitdagingen oplossen m.b.t. de besturing (programmeren van de OEG) en kan ik gaan proefdraaien. Mocht de thermosifonwerking onvoldoende blijken kan ik vrij eenvoudig alsnog een pomp tussen PWW en buffer plaatsen, ik heb er immers een over als je het laatste schema met het eerste vergelijkt. Ik heb echter wel een PWW met aanzienlijk meer capaciteit dan jij dacht, tot 120 kW wanneer ik het me goed herinner. PWW en omliggend leidingwerk zullen nadat alles op zijn definitieve plek staat nog met steenwol zo goed mogelijk geïsoleerd worden. Een plaatje maakt de relatieve opstelling wat duidelijker:
Buffer met PWW.jpg
Wanneer ik het fornuis ga stoken geeft het volgens het typeplaatje maximaal 7 kW aan de omgeving en 10 kW aan het water af. Aangezien het fornuis in de woonkamer met open keuken staat, zal die 7 kW deze ruimte vanzelf verwarmen en zal de thermostaat daar waarschijnlijk niet of nauwelijks meer 'vragend' staan. Deze ruimte is de enige in huis die we graag lekker warm willen houden. Van de overige ruimten zal dus ook niet veel 'vraag' komen en het buffer zal zich geleidelijk aan opladen met warmte. Wanneer het fornuis niet meer gestookt wordt verandert dit en zal vraag uit willekeurig welke ruimte gelijktijdig aanbod vanuit het fornuis snel overstijgen. In beide gevallen zal sprake zijn van een behoorlijk ongelijke stroming tussen primaire en secundaire zijde van het buffervat. Daar is het buffer nou juist voor in mijn optiek. Wanneer vraag en aanbod doorgaans in evenwicht zouden zijn had ik er geen nodig?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door houtwerker »

Hoi Paul.
je heb dit systeem nu enkele jaren aan het draaien, bevalt het jou goed.
Ik had nog wel een vraag.
Jij hebt dus nu een houtgestookt fornuis in de keuken staan, en je hebt ook vloerverwarming in de keuken.
Heb je nu niet last dat het af en toe te warm word?
Vloerverwarming is toch een 'langzame' verwarming, duurt even voor die warm is, maar eenmaal op temperatuur duurt het ook weer een tijdje dat die afgekoeld is.

Wil ons huis ook gaan verbouwen, keuken en woonkamer worden 1 grote ruimte, met grote ramen op t zuiden. In de keuken komt een kachel met cv aansluiting, aangesloten op een buffervat waar ook zonnecollectoren op komen.
Nu ben ik aan t twijfelen of ik in de keuken wel vloerverwarming moet doen. Als de zon eenmaal brand, ook al is het in de winter, dan is het al gauw behaaglijk warm. Vooral als ik dan even de houtkachel aan doe.
Ben bang dat het dan met vloerverwarming gauw te warm word.
Hoe zijn jou ervaringen daarmee?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

We hebben een grote L-vormige huiskamer/keuken met daarin overal vloerverwarming en het fornuis. In de winter stoken we eigenlijk de hele dag en doet de vloerverwarming weinig tot niets, alleen 's morgens als de nachtverlaging overgaat in de dagtemperatuur en het fornuis nog niet aan is omdat we wat later zijn. Zodra het fornuis een poosje brandt loopt de temperatuur dusdanig op dat de thermostaat uitschakelt en de verwarming dus uitgaat. We ervaren dat totaal niet als een probleem.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door bertocello »

En je blijft misschien ook geen hout stoken, als de vloerverwarming er ligt kan je ze altijd gebruiken.
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door houtwerker »

Jullie hebben idd gelijk, kan beter die vloerverwarming er in leggen, zo heel veel meerkosten zijn dat ook niet. Kan ik daarna altijd nog zien hoe het stoken verloopt
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Nu ik het fornuis een aantal jaar in gebruik heb doet zich een vervelend euvel voor. Het gietijzeren rooster in de verbrandingsruimte blijkt uit elkaar te vallen en ook een van de zijwanden vertoont inbranding. Dit betreft de enige zijde waar geen water achter verwarmd wordt. De zijwanden waar wel water achter zit zijn niet geribbeld en vertonen geen bedenkelijke verschijnselen. Wat plaatjes:
Rooster onderkant
Rooster onderkant
Rooster bovenkant. Diverse scheuren, sommige stukjes weg, rooster enigszins verwrongen.
Rooster bovenkant. Diverse scheuren, sommige stukjes weg, rooster enigszins verwrongen.
Zijwand ingebrand (rooster verwijderd)
Zijwand ingebrand (rooster verwijderd)
Close-up zijwand, gescheurd en ingebrand
Close-up zijwand, gescheurd en ingebrand
Bovenaanzicht kachel (rooster verwijderd)
Bovenaanzicht kachel (rooster verwijderd)

Oorzaak is denkelijk de (te) hoge verbrandingstemperatuur van het hardhout dat ik sinds ruim een jaar stook. Gezien de voordelen zou ik het zeer betreuren wanneer ik dit niet meer zou kunnen stoken. Het kost me de helft van 'gewoon' gedroogd en gekloofd eiken of beuken, heeft een veel grotere warmte-inhoud waardoor ik minder hoef te sjouwen en het levert veel minder as. Bovendien heb ik er nog ongeveer 10 kuub strak gestapeld van in voorraad.

Wat zijn de mogelijkheden de schade te repareren en in de toekomst zo veel mogelijk te voorkomen? Het rooster is vrij simpel te vervangen maar als dat elke twee jaar herhaald moet worden is dat niet handig. Hetzelfde geldt voor de zijwand maar daarvoor is heel wat meer werk nodig, de hele kachel moet waarschijnlijk uit elkaar.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Paul,

mogelijks zit je met dat hardhout te snel boven de aanbevolen 3 kilo per stookbeurt? Heb je het al eens gewogen wat je er gemiddeld in legt? En stook je dagelijks?
Ik vind het trouwens altijd beter om te mengen, hardhout en zachthout. Geeft een betere verbranding en minder uitstoot.

Hoe het fornuis te herstellen weet ik niet maar ik zou gaan voor de gebruikelijke wisselstukken van het merk zelf en vervolgens wat voorzichtiger stoken ( als dat de oorzaak is).

Groet
Wouter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door Paul Joosten »

Het fornuis is mijn enige verwarmingsbron sinds ik het gas heb laten afsluiten, dus wordt het dezer dagen overdag en 's avonds vele uren continue gestookt. Eenmaal aan de gang gaat er afhankelijk van de warmtevraag (ruimte, buffertemperatuur, al of niet koken/bakken) wanneer het vuur opraakt steeds een of twee stukken bij, tussenpoos gemiddeld 30 à 40 minuten. Er gaat inderdaad vrij regelmatig meer dan 3 kilo in, al was het maar omdat sommige stukken in hun eentje dat gewicht al halen en ik er toch minstens 2 naast elkaar leg om te voorkomen dat het vuur dooft. Kleiner maken is een hels karwei dat zonder forse cirkelzaag ondoenlijk is, kloven gaat niet!

Zo'n aanbeveling is mij trouwens onbekend en is de hoeveelheid niet mede afhankelijk van de maat van de stookruimte? Die is bij dit fornuis ruwweg LBH 38x28x38 cm. Ik heb nog wel wat ander hout liggen en zal daarmee wat gaan experimenteren.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
ooievaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:04
Locatie: noord oost grunn

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door ooievaar »

Hoi Paul, Heb ook zo een fornuis. Bovenplaat los dan kan je de zijplaten er zo uitpakken. Service kent dit bedrijf echter niet, op diverse mails van mij is NOOIT gereageerd. Hun naam was in duitsland zo slecht dat ze die maar veranderd hebben. Het fornuis stookt en kookt overigens prima, is een kopie van lanordica...
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door arjan drost »

Hoi Paul
Das balen zeg
Kan je de zijkant niet vervangen door vuurvaste stenen ?
Heb er nog wel een paar voor je
groet Arjan
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtgestookt fornuis via buffervat op CV aansluiten

Bericht door JantjeV8 »

Maar wat is het verschil in verbrandingstemperatuur dan tussen hard en ander hout? Mogelijk dat wat nu vanwege het hardhout ontstaat, je met eiken een jaar later ook hebt.
Plaats reactie