Vragen over een 1-pijp CV circuit

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door ritsaert snijder »

Marc,
Het gaat hier om het syteem en om het waterzijdig inregelen. De bedoeling is dat je dan per ruimte voldoende warmte door de radiator laat stromen en niet meer of minder. Hiermee bespaar je energie. Als je het niet doet wordt immers de ene ruimte te warm en de andere ruimte te koud.

Waterzijdig inregelen is een beetje een onderbelicht onderwerp. Veel installaties worden niet goed ingeregeld.

Jouw systeem is bijna niet te regelen. Dat betekent dat je niet per ruimte kan bepalen hoeveel warmte er komt.

Het eenlijns systeem (begane grond) is prima als je radiatorcapaciteit precies goed uitpakt. Worden de ruimtes nu goed verwarmt? Niet te warm en niet te koud? Dan werkt het goed. Maar je kan dus niks bijstellen.

Het tweede systeem (boven) is voor mij onduidelijk, het lijkt me zonde van de energie. Je kan heel moeilijk controleren waar je warmte krijgt. Het is niet effectief omdat er veel nodeloos wordt rondgepompt.

Vermoedelijk is het verstandig om er een dubbelpijps systeem van te maken. Dan kan je met de ventielen gaan inregelen en bespaar je waarschijnlijk energie.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:
Het tweede systeem (boven) is voor mij onduidelijk, het lijkt me zonde van de energie. Je kan heel moeilijk controleren waar je warmte krijgt. Het is niet effectief omdat er veel nodeloos wordt rondgepompt.
Niet noodzakelijk. Ook de leidingen geven een beetje warmte af. Dit kan ook een nuttige hoeveelheid zijn die bijdraagt aan beter klimaat op de slaapkamers.
Eigenlijk het idee van temperierung ....
Moet je in de concrete situatie gaan bekijken of de 'leidingverliezen' echt 'verliezen' zijn of eerder 'nuttige minimum warmte'.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door ritsaert snijder »

G.
Dat klopt ik schreef het ook enigszins voorzichtig. Maar hij gaf ook al aan dat de leidingen zijn weggewerkt (kon er geen foto van nemen). Ik geloof niet dat de installatie waterzijdig is ingeregeld. En dus is de kans heel groot dat je pomp en warmte energie verspild.

Maar dat is een beoordelingspunt en moet je ter plekke gaan meten.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door deleted »

Een kolfje naar hand van de man van de nachtverlaging ... ?

G
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door mdethmers »

@ Ritsaert:
Het gaat hier om het syteem en om het waterzijdig inregelen. De bedoeling is dat je dan per ruimte voldoende warmte door de radiator laat stromen en niet meer of minder. Hiermee bespaar je energie. Als je het niet doet wordt immers de ene ruimte te warm en de andere ruimte te koud.
Ik lees wat je schrijft, echter ik denk dat ik je niet helemaal begrijp misschien...

Mijn aanname bij de opbouw (lees: verbouw) van de radiatoren op de 1e verdieping is dat de regeling per vertrek geschied door gewoon de radiatorkraan open of dicht te zetten (of half, whatever). Dit is dus geen thermostaatkraan, maar gewoon een simpel "Gamma geval". Wat dan voldoende water is dat door de radiator moet stromen hangt dan dus af van de gewenste temp. (i.c.m. buitentemp.). Ik kan hier sowieso altijd nog thermostaatkranen op gaan zetten, gesteld dat dit gaat werken met mijn systeem. De hamvraag is nog steeds of mijn huidige aanvoer/aansluiting methodiek (T-splitsingen) mijn huidige "regeling" aan de radiator zelf al dan niet positief of negatief beïnvloed (weg v.d. minste weerstand gedachte) of dat ik hier nog iets aan kan veranderen anders als de aanleg van een 2-pijp systeem, wat geen optie meer is.
Ik geloof niet dat de installatie waterzijdig is ingeregeld. En dus is de kans heel groot dat je pomp en warmte energie verspild.
Dat waterzijdig inregelen begrip moet ik eens gaan googlen, dat snap ik nog niet echt. Voor wat betreft pomp en warmte verspilling; pomp heb je gelijk volgens mij, echter die van mij draait altijd... Qua warmteverspilling: niet echt. Als de ketel een warmere retour dan normaal gesproken krijgt is mijn aanname dat de ketel dus ook er weer minder energie in hoeft te pompen.. Leiding verliezen uiteraard wel, echter alle aanvoerleidingen zijn bij mij zwaar geïsoleerd (en bevinden zich ook nog eens in een geïsoleerde schil van de verdiepingsvloer)
Het eenlijns systeem (begane grond) is prima als je radiatorcapaciteit precies goed uitpakt. Worden de ruimtes nu goed verwarmt? Niet te warm en niet te koud? Dan werkt het goed. Maar je kan dus niks bijstellen.
Dit klopt. De begane grond is zodanig qua formaat dat ik hier altijd een overcapaciteit qua formaat radiatoren heb. Maar ook deze regel ik in principe met de kraan aan de radiator. De ruimtes worden hierbij voldoende verwarmd. Mijn 1-pijp systeem is ook zodanig dat als ik 1 radiator knijp of zelfs dichtdraai, dat dit dan enkel van invloed is op de betreffende ruimte/radiator zelf. Zie linkje van mijn huidig schema in de 1e post bovenaan. Het retour stelsel, zijnde formeel 1-pijp, in de kruipruimte is eveneens een groot netwerk voordat dit centraal vanuit de kelder weer via 1 pijp naar de gas-cv retour gaat.

Dank voor jullie reacties in ieder geval. Ik hoop dat ik mijn situatie een beetje kan schetsen.

Marc
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door ritsaert snijder »

Marc,
Waterzijdig inregelen staat in principe los van de kranen. Waterzijdig inregelen is het per ruimte inregelen van de ruimte. Als de verwarming aan staat en de kraan staat vol open dan is de ruimte goed verwarmt (in relatie met de andere ruimten).

Met de kraan kan je vervolgens de verwarming uitzetten. Een thermostaatkraan kan vervolgens het waterzijdig inregelen een soort bijstellen (hij zet hem alleen dicht als het te warm wordt), maar de thermostaatkraan kan geen extra water naar de ruimte toe regelen.

Met een thermostaatkraan in je systeem boven verhoog je de weerstand nog verder. Ik zou het met 1 radiator uitproberen.
Qua warmteverspilling: niet echt.
De warmteverspilling zit hem in het volgende; je wil ruimte A op 19 graden hebben. Maar je jaagt er teveel heet water door waardoor de ruimte 21 graden wordt. Dat kan je zien als verspilling; 2 graden teveel en dat 24/7. Maar je kan het ook zien als lekker warm. Je retour wordt inderdaad warmer maar je raakt ook meer warmte kwijt in de ruimte.

Voor meer informatie kan je deze site lezen; http://www.cvtuning.nl/. Over nachtverlaging zijn we het geloof ik nog niet met Joep van der Ven eens.
De hamvraag is nog steeds of mijn huidige aanvoer/aansluiting methodiek (T-splitsingen) mijn huidige "regeling" aan de radiator zelf al dan niet positief of negatief beïnvloed (weg v.d. minste weerstand gedachte) of dat ik hier nog iets aan kan veranderen anders als de aanleg van een 2-pijp systeem, wat geen optie meer is.
Ik denk dat je hiermee het 1 - pijps systeem wil verbeteren. Je kan het proberen met 1 thermostaatkraan en daarmee de temperatuur instellen. Ik denk dat het een beetje werkt, maar dat het wel heel lastig wordt om een stabiele temperatuur te halen. De investering in een twee pijps systeem in een omgeving met meerdere ruimten ga je waarschijnlijk terugverdienen.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door JantjeV8 »

Juist, die verdieping met dat 1,5-pijpssysteem gaat nooit fatsoenlijk werken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vragen over een 1-pijp CV circuit

Bericht door ritsaert snijder »

Zo kan je het ook zeggen! :D
groet!

Ritsaert
Plaats reactie