Rocket-stove of een batch-rocket?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Jammer veel lezers weinig animo als er wat gevraagd word :( .

Laatste pohing dan.
De plaat tussen de 1ste en 2de bell moet dat ook uit vuur beton zijn zie hier en daar dat bij een gewone rocket dit stoep tegels zijn zoals op de forum dag als boven zijde???

Voor de boven zijde had ik gedacht aan beton platen van omheining daar ik 90cm moet overbruggen???

wie weet raad

mvg pedro
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door peterberg »

Pedro,
Wat je bedoelt met de plaat tussen 1e en 2e bell is mij niet duidelijk.

Wat ik wel weet: de 1e bell, alles wat hoger zit dan de uitlaat van de riser moet helemaal van vuurbestendig materiaal zijn. Dat betekent dat het onderste deel van die bell uit bakstenen zou kunnen bestaan. Geen gewone beton, dat wordt toch te heet. De tweede bell kan gemakkelijk van niet-vuurvast materiaal gemaakt worden, ook de bovenkant ervan. Maar daar zou ik geen beton voor gebruiken waar ijzer inzit. Dat zet veel sneller uit dan de beton zelf en drukt de boel kapot.

Tijdens het kachelbouw weekend is voor de bovenkant van de bank gebruik gemaakt van betontegels. Dat kan prima, zolang als het niet warmer wordt dan een paar honderd graden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door Pietje »

Zavel is geen leem: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zavel
Ga eerst je "leem" onderzoeken. Waterproef, worstproef en plankjesproef. Dan weet je of mengen met zand nodig is, en hoeveel nodig is.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

peterberg schreef:Pedro,
Wat je bedoelt met de plaat tussen 1e en 2e bell is mij niet duidelijk.

Wat ik wel weet: de 1e bell, alles wat hoger zit dan de uitlaat van de riser moet helemaal van vuurbestendig materiaal zijn. Dat betekent dat het onderste deel van die bell uit bakstenen zou kunnen bestaan. Geen gewone beton, dat wordt toch te heet. De tweede bell kan gemakkelijk van niet-vuurvast materiaal gemaakt worden, ook de bovenkant ervan. Maar daar zou ik geen beton voor gebruiken waar ijzer inzit. Dat zet veel sneller uit dan de beton zelf en drukt de boel kapot.

Tijdens het kachelbouw weekend is voor de bovenkant van de bank gebruik gemaakt van betontegels. Dat kan prima, zolang als het niet warmer wordt dan een paar honderd graden.

Hoi peter
Is duidelijk dank ervoor, de 5 laatste lagen zijn vuur stenen in de binnen mantel de rest volle stenen.

dank voor de tip met het ijzer dit wil dan ook zeggen er geen ijzer in de vuurvaste plaat boven de riser mag zitten is dit dan sterk genoeg voor een overspanning van 80a90cm de onderste bell breed is.

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Pietje schreef:Zavel is geen leem: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zavel
Ga eerst je "leem" onderzoeken. Waterproef, worstproef en plankjesproef. Dan weet je of mengen met zand nodig is, en hoeveel nodig is.
volgens de wiki ik lees is het het percentage lutum die bepaald of het zavel is of leem.

Heb al een test gedaan en lukt niet ermee ben nog op zoek achter enkele onderdelen waarschijnlijk zal ik kopen bij vuur meester maar is enkele reis 270km ver web schop is nu gesloten tot 9 sep ben dus op zoek achter een adresje dichter bij huis waar ik alles kan krijgen mortel voor de vuur vaste delen de vuur vaste beton en de veeg en inspectie luiken en de schouw aansluiting.

mvg pedro
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door Pietje »

pedro koi schreef:volgens de wiki ik lees is het het percentage lutum die bepaald of het zavel is of leem.
Dat klopt ook. Maar leem heeft een veel groter aandeel lutum dan zavel: zavel is altijd te zandig en bevat te grote zanddelen.

Is er geen steenfabriek in de buurt? Die verkopen ook geschikte leem.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Pietje schreef:
pedro koi schreef:volgens de wiki ik lees is het het percentage lutum die bepaald of het zavel is of leem.
Dat klopt ook. Maar leem heeft een veel groter aandeel lutum dan zavel: zavel is altijd te zandig en bevat te grote zanddelen.

Is er geen steenfabriek in de buurt? Die verkopen ook geschikte leem.
Op een 30 tal km van hier zijn er enkele .

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Vandaag terug verder gebouwd aan de buiten mantel.
Sta nu 1,62m hoog das boven zijde 1ste bell daar er binnen içn nog een laag vermiculiet beton komt.

De pur platen heb ik verwijderd op aan raden naar brand veiligheid de spuw zal nu gevuld worden met vermculiet cement.

Afbeelding

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Vandaag verder gedaan aan de buiten mantel tot de hoogte nodig is.
Tevens de super wool gezet en de eerste lagen van de binnen mantel gezet met een dunne voeg.
Ook een gat over gelaten waar de schouw komt te zitten.
Intussen zijn we een goeie 39 uren aan het werk aan de kachel.

Afbeelding
Afbeelding

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

We zijn terug enkele dagen verder
vandaag gaan schoppen omdat vuur meester te veraf is dichter bij huis gezocht en gevonden de persoon werkt nauw samen met vuurmeester nederland en kon dus alles krijgen wat nodig was.

6 zakken vuur beton 2 zakken chamotte mortel

Ben bij wijze van test vandaag de boven plaat aan het gieten met een zelf gebouwde tril tafel later foto ervan

2 autobanden opeen een houten plaat erop met aan de onderzijde een schuurmachien die trilt en klaar is kees.
Op het eerste zicht werkt het goed.

heb de beton laten trillen tot geen bellen meer naar boven kwamen weet niet of dat goed is wat ik deed.

We wachten het resultaat af.

vraag om een bay pass te maken zou dat werken om een plat stuk vuurbeton te gieten met een staaf inox in zou dan een gat voorzien tussen eerste en 2de bell waar die op komt te liggen.???

zoals al reeds vele malen aan gehaald is metaal een kort leven beschoren dus een klep boven in de eerste bell zal dit ook zijn.

De persoon waar ik mee samen werk nu en ik lossa massa kachel onderdelen kan aan kopen.
http://www.eco-nova.info/

De tril tafel
Afbeelding

boven stuk rocket
Afbeelding
Afbeelding

mvg pedro
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door Dutch John »

Ik vraag mij af of RVS in beton gieten goed zal gaan. RVS kent een behoorlijke uitzettingscoëfficiënt. Het kan de beton kapot drukken. Dan is het beter een klep geheel uit rvs kiezen. Gebeurt niets mee, tenzij hij altijd roodgloeiend staat in een zuurstofrijke omgeving. En dat lijkt me in een bell niet het geval. Zelf gebruik ik gewoon staal voor bypasskleppen, maar zorg dat ik er altijd nog enigszins bij kan voor reparatie of vervanging.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
heb laatst een RVS riser gebruikt voor RBB314 maar die ging compleet vervormen (wel roodgloeiend/ niet heel zuurstofrijk denk ik)
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door kockie »

Pedro,

Heb je een proefstuk gemaakt met je triltafel? Naar ik van Peterberg heb begrepen komt het trillen vrij nauw qua kracht en tijd (de de combi daarvan)...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

kockie schreef:Pedro,

Heb je een proefstuk gemaakt met je triltafel? Naar ik van Peterberg heb begrepen komt het trillen vrij nauw qua kracht en tijd (de de combi daarvan)...
Nee das men proef stuk ik heb geprobeerd.

Op aan raden van de leverancier mag ik maar 5min meer trillen in plaats van 15 omdat de producten in de beton niet zouden scheiden licht boven en zwaardere materialen onderin.

Heb ook foto door gestuurd naar hinds en volgens bert ziet dit er net zo uit zoals hij zen beton giet

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Voor het probleem met de bay pass had ik gedacht om een inox buis 8mm in een L te plooien dit omwikkelen met superwool en mee in gieten zo kan het metaal uitzetten indien nodig.
De buis zelf zal dan licht los zitten in het beton vlak maar kan er niet uit.
Zoals ritsaert aan heeft zal ook inox een kort leven beschoren zijn bovenin de eerste bell,als ik op mijn manier kan werken zou de beton klep bovenop de bell liggen en schuiven en daar is het al koeler.

laat de ideeen maar komen.

mvg pedro
Plaats reactie