Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door JantjeV8 »

Franq77 schreef: Wellicht is er inderdaad sprake van een ontluchtingsprobleem, ik heb even een foto toegevoegd van de aansluitingen. Aan een kant (links) gaat het koude water er in en komt ook het warme water eruit, inmiddels zit daar ook een ontluchter aan de warme kant. Aan de andere kant zit een U bocht, bedoel je dat ik die U bocht moet voorzien van een ontluchter?
Inderdaad, ik heb die u-bocht door gehaald en daar zo'n zelfde ontluchtertje geplaatst. Feitelijk zou het geen verschil mogen maken, maar ja, theorie en praktijk....
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

We zijn nu zes jaar verder en het tempierungssysteem is min om meer af.
Daarom heb ik maar eens mijn ervaringen met het aanleggen van dit systeem opgeschreven in mijn blog. Zou je het weer doen ? Ja, denk het wel maar wel een versimpelde versie, achteraf bezien had een en ander wel makkelijker gekund. Het systeem is ongeveer 80% van wat de architect in 2013 heeft ontworpen.

Ik heb drie statische technische pagina's aan mijn blog toegevoegd: Over tempierung, over de verwarmingsinstallatie en over de biomeiler.

De volgende stap wordt nu het installeren van een warmtepomp. Deze had er al moeten zijn maar het loopt niet erg vlot met de plaatselijke loodgieter helaas.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Ernest Dubois »

Franq77, weet je iets over Henk Snellingberg daar in Spierdijk te vertellen? Ik was er een paar manden terug op bezoek maar kon hem niet vinden. Hoor ik het graag als je wat weten.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door benthuis »

Frank, d'r zat en foutje in je linkjes. SRC mag vervallen..
Is gefixed.

Vraagjes over de biomeiler:

Je schrijft over zware apparatuur. Kraan/trekker met voorlader en aanrijdt mogelijkheid van een dumper oid is voldoende lijkt me? Hoe werkt dit door op de EROEI?

Baggertechniek?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door benthuis »

Frank, zijn oude boeren mest silo's geen prachtige plek voor het bouwen van biomeilers? Ben aan dat die gedachte al eerder voorbij is gekomen... Ik ga eens kijken naar de kosten van gebruikte silo's. Het lijkt me een fantastische combi voor kleinschalige boeren bedrijfjes/tuinderijen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

Ernest Dubois schreef: 22 dec 2019, 15:11 Franq77, weet je iets over Henk Snellingberg daar in Spierdijk te vertellen? Ik was er een paar manden terug op bezoek maar kon hem niet vinden. Hoor ik het graag als je wat weten.
sorry ken ik niet
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Ernest Dubois »

Okee, bedankt.
Werken, das leuk.
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

benthuis schreef: 22 dec 2019, 19:23
Je schrijft over zware apparatuur. Kraan/trekker met voorlader en aanrijdt mogelijkheid van een dumper oid is voldoende lijkt me? Hoe werkt dit door op de EROEI?

Baggertechniek?
Bedankt voor het fixen van de links.

Het energierendement wordt er natuurlijk niet beter op met al die benodigde diesel voor de zware apperatuur.
Denk inderdaad dat baggertechniek goed van pas kan komen bij het maken van een biomeiler. Idealiter worden de snippers in een open waterdichte container vol water een week van te voren in de week gezet. Daarna gebruik je een krachtige baggerpomp om de snippers uit de container te zuigen en in de biomeiler te dumpen. Voor afbreken zou je ook een krachtige kolkenzuiger kunnen gebruiken. Wellicht dat het op die manier een stuk eenvoudiger en efficiënter wordt.
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

benthuis schreef: 22 dec 2019, 19:39 Frank, zijn oude boeren mest silo's geen prachtige plek voor het bouwen van biomeilers? Ben aan dat die gedachte al eerder voorbij is gekomen... Ik ga eens kijken naar de kosten van gebruikte silo's. Het lijkt me een fantastische combi voor kleinschalige boeren bedrijfjes/tuinderijen...
zou goed kunnen.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Orbiter »

Dank voor de update. Mooi werk. Veel werk ook. Koperboer is ook blij met jouw project...
Plaats reactie