Warme bank bouwen aan Tulikivi speksteenkachel (zelfbouw)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Warme bank bouwen aan Tulikivi speksteenkachel (zelfbouw)

Bericht door Hendrik »

Beste houtstokers,

Sinds vorig jaar hebben we een massieve kachel: een zelfgebouwde tweedehandse Tulikivi type TU900 (1000kg).
We waren tevreden, hoewel ik het gevoel had dat de rookgassen bij momenten toch wel erg heel erg warm waren.
Ik kwam geregeld boven de 300graden. Voor de vogeltjes dus. Die detailmetingen post ik nog wel eens.

Dringend tijd voor een warme bank.
Ik lees dit forum al jaren, en vind dat het tijd is om eens iets terug te doen. Vandaar dus dit verslag en fotoreeks.
Ik hoop dat ik op deze manier doe-het-zelvers kan inspireren om zelf aan de slag te gaan met hun kachel.
Meestal vind ik dat de commerciële producten nog ruimschoots kunnen verbeterd worden, en dit is daarvan een bewijs.

Aangezien wij proberen zoveel mogelijk ecologisch en economisch te werk te gaan, kozen we voor een zelfbouwproject, met betonstenen en recuperatievuurstenen.
De vuursteen kwam uit afgedankte elektrische accumulatoren.

Ontwerp:
Op het internet vond ik vooral beschrijvingen van buizensystemen, die ik niet wou, wegens de slechte warmteafgifte van rookgassen in een cylinder.
(Bij Tulikivi betaal je algauw 1500EUR voor een slecht werkende cylindrische bank van 1,5m.)
Dus wou ik lange, smalle rechthoekige kanalen, voor een optimale “wrijving” van de rook.
De foto's zullen dit verduidelijken.

Dus, de idee:
Ik ontwerp zelf een bank met een maximale warmteoverdracht aan de wanden.
Een dubbel heenkanaal leek me interessant, omdat de hete rook dan in het eerste stuk een dubbel zo groot stuk wand "ziet".
Het retourkanaal is enkel uitgevoerd, en is iets breder, om de trek niet teveel te belemmeren.

De bank moest strak zijn, passen in ons interieur en bij de Tuli, goed werken, en zo zwaar en groot mogelijk zijn.
We hebben een grote living, en een paar extra m² afstraaloppervlak zou welgekomen zijn.
Dus hebben we een warme bank van 2,5m lang, 53cm hoog en 80cm breed gebouwd.
Dat is dus >5m extra rookkanaal. Een bypass-klep is nodig voor de eerste 15' van het stoken.

Het resultaat (foto's en beschrijvingen) vinden jullie hierbij. Met z'n tweeën heeft ons dat een weekje werk gekost. En een goeie 400EUR.

Exit-temperatuur van de rookgassen:
meestal ergens tussen de 60 en 80graden Celcius. Ik beschouw dat als een recuperatie van rond de 150 à 200 graden.
De bank zelf wordt (bij 20kg hout per dag) ongeveer 50 à 60graden.
We zijn er heel tevreden mee. Hij werkt als een zonnetje, letterlijk en figuurlijk.

Als je vragen of opmerkingen hebt, hoor ik die graag.

Warme groet,
Hendrik
Bijlagen
De warme bank in beton, naast onze Tulikivi TU900.
De warme bank in beton, naast onze Tulikivi TU900.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Warme bank bouwen aan Tulikivi speksteenkachel (zelfbouw

Bericht door account verwijderd »

Henrik,

Mooie warmtebank, heb je de bouwbeschrijving bijgevoegd?
Het resultaat (foto's en beschrijvingen) vinden jullie hierbij
Het is interesant om te weten hoe jij het binnenwerk van de warmtebank hebt uitgevoerd.
Verwijderd
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Re: Warme bank bouwen aan Tulikivi speksteenkachel (zelfbouw

Bericht door Hendrik »

Eerste reeks van 10 foto's van het bouwen van de warme bank
Achteraansluiting van de Tuli. De rookgassen moeten naar links opzij geleid worden.
Achteraansluiting van de Tuli. De rookgassen moeten naar links opzij geleid worden.
Radiator weggenomen. Hier zal de warme bank komen.
Radiator weggenomen. Hier zal de warme bank komen.
Betonnen boordstenen, betonnen tegels, en recuperatievuurstenen
Betonnen boordstenen, betonnen tegels, en recuperatievuurstenen
Het grondplan. 15cm isolatie tegen de buitenmuur.
Het grondplan. 15cm isolatie tegen de buitenmuur.
Alles wordt verlijmd en gedicht met vuurvaste silicone
Alles wordt verlijmd en gedicht met vuurvaste silicone
De layout van de kanalen wordt duidelijk
De layout van de kanalen wordt duidelijk
Aansluiting op de Tuli
Aansluiting op de Tuli
De grond van de kanalen: een laag glaswol met daarop vuurvaste mortel
De grond van de kanalen: een laag glaswol met daarop vuurvaste mortel
Opmetselen van de kanalen
Opmetselen van de kanalen
De bypass-klep. Open = in de schouw, dicht = in de warme bank
De bypass-klep. Open = in de schouw, dicht = in de warme bank
Lees hier hoe je de foto's in de goede volgorde krijgt: viewtopic.php?f=8&t=735
Laatst gewijzigd door kockie op 07 nov 2012, 08:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: In goede volgorde gezet
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Warme bank bouwen aan Tulikivi speksteenkachel (zelfbouw

Bericht door account verwijderd »

Mooi,

Het is beter als je met de laatste foto begint met invoegen, dan komt je eerste foto bovenaan. :mrgreen:
Verwijderd
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Re: Warme bank bouwen aan Tulikivi speksteenkachel (zelfbouw

Bericht door Hendrik »

Volgende 10 foto's van het bouwen van de warme bank
Ingang van de warme bank is breder dan de uitgang van de Tuli. Hierdoor expanderen de hete gassen, waardoor er mogelijkheid tot extra verbranding is. (meetbaar heetste punt van de bank)
Ingang van de warme bank is breder dan de uitgang van de Tuli. Hierdoor expanderen de hete gassen, waardoor er mogelijkheid tot extra verbranding is. (meetbaar heetste punt van de bank)
Layout van het retourkanaal
Layout van het retourkanaal
Heen- en retourkanaal volledig opgemetseld
Heen- en retourkanaal volledig opgemetseld
Aansluiting retour, rookgassen op weg naar buiten...
Aansluiting retour, rookgassen op weg naar buiten...
Vuurstenen in het ontdubbelde heenkanaal, voor optimale warmteopname
Vuurstenen in het ontdubbelde heenkanaal, voor optimale warmteopname
Het "interne dak" op de kanalen. (boordstenen van 6cm dik) Wordt zometeen "dichtgevoegd" met glaswol.
Het "interne dak" op de kanalen. (boordstenen van 6cm dik) Wordt zometeen "dichtgevoegd" met glaswol.
Intern dak ligt dicht
Intern dak ligt dicht
Zelfgefabriceerde mof voor aansluiting schouwpijp in een betondal. Mijn vrouw heeft netjes een gat "geprikt" met de betonboor.
Zelfgefabriceerde mof voor aansluiting schouwpijp in een betondal. Mijn vrouw heeft netjes een gat "geprikt" met de betonboor.
Veegluikje onder de bypass-klep. Hier komt nog een betondal voor, die dan meegeschilderd wordt in het kleur van de schouw.
Veegluikje onder de bypass-klep. Hier komt nog een betondal voor, die dan meegeschilderd wordt in het kleur van de schouw.
Meten is weten... Bij 2x stoken per dag ligt de exit-temp. rond de 60 à 80 graden C.
Meten is weten... Bij 2x stoken per dag ligt de exit-temp. rond de 60 à 80 graden C.
Laatst gewijzigd door kockie op 07 nov 2012, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: In goede volgorde gezet
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Re: Warme bank bouwen aan Tulikivi speksteenkachel (zelfbouw

Bericht door Hendrik »

Nog even voor de volledigheid de totaalprijs van de warme bank:

- betonnen boordstenen en dallen: 60 EUR
- vuurvaste silicone: 4 spuitbussen à 7 EUR
- arduinen dekplaat van 3cm: 315 EUR
- een halve slijpschijf versleten op dat beton (grrr)
- eigen werk: "gratis" :-)
--> Totaal: een goeie 400 EUR.

Totaalgewicht warme bank: ruim 1500kg.
Met onze Tuli erbij maakt dat een massa van ruim 2500kg, en nu in totaal ongeveer 3,5m² afstraaloppervlak.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warme bank bouwen aan Tulikivi speksteenkachel (zelfbouw

Bericht door ritsaert snijder »

Hendrik,
Welkom op het forum! Mooie kachel en bank! Strak gemaakt. Heel leuk verslag. Mooie bypass.

Ik heb het allemaal snel gelezen, paar vragen.
Je temperatuur is heel strak tegen het condensatiepunt? Klopt dat? Bewust? Waarom gebruik van glaswol, rockwool is toch veel temperatuurbestendiger?

Ik ga het nog beter bestuderen.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Warme bank bouwen aan Tulikivi speksteenkachel (zelfbouw

Bericht door gdelea »

als die afvoergastemperatuur zo laag blijft ,zou ik zo ie zo ook de buis omdraaien dan krijg je geen roetwater bij de buis langs.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Warme bank bouwen aan Tulikivi speksteenkachel (zelfbouw

Bericht door David86 »

Ik vind het prachtig,

Met een relatief klein budget toch een een prachtig resultaat.

Mijn complimenten (en jaloezie :) )

Groeten,
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warme bank bouwen aan Tulikivi speksteenkachel (zelfbouw

Bericht door ritsaert snijder »

@ Gdelea,
Inderdaad de buis zit verkeerd om....en je ziet dat hij inderdaad condenseert! Als je een keer per dag stookt duik je nog verder onder de 60 graden (neem ik aan). Dan wordt het behoorlijk nat onder de buis?

@Hendrik
Is het een bewuste keuze om te condenseren?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Warme bank bouwen aan Tulikivi speksteenkachel (zelfbouw

Bericht door gdelea »

je hebt dan ook kans dat de speksteen door gaat zweten. die kachel is die bewust gekozen voor die ruimte ,hij lijkt mij wat aan de kleine kant, en dan moest je hem langer doorstoken ,waardoor ook de schoorsteen temperatuur opliep?
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Re: Warme bank bouwen aan Tulikivi speksteenkachel (zelfbouw

Bericht door Hendrik »

Dag iedereen,

- we gebruikten glaswol, omdat we die toevallig liggen hadden. Misschien iets minder warmtebestendig dan rotswol, maar er komt toch nooit rook in de bank die warmer is dan 450°C. Dus daar hebben we geen zorgen mee.

- de exit-temp zit inderdaad dicht tegen het dauwpunt aan. Ik had liever gehad dat onze eindtemperatuur 80 à 100°C was...
Maar het is zeer moeilijk op internet exacte info over afkoelingen en warmteopnames per oppervlak te vinden.

Als ik de info die ik wel vond, toepaste op m'n eigen ontwerp, kwam ik uit op een exit-temp. van minus 140°C, of iets in die omgeving. Zou m'n vrouw niet leuk gevonden hebben...
Tot zover de betrouwbare informatie... ;-)
Ik trek het nu wat op flessen, maar de conclusie is: als ik met die berekeningen verdergegaan was, hadden we nu een warme bank die de helft kleiner was.
Soms moet je een beetje hoger durven mikken. In het slechtste geval moeten we binnenin een kanaaltje verleggen en wat massa verwijderen.
We zijn tevreden met onze exit-temp. van 80°C. Er is (sinds twee maanden) geen druppeltje condens te zien...

- de condenssporen die jullie zien op de laatste foto zijn oud (recuperatiebuis), en hebben niks met de warme bank te maken.

- Ik duik nu even m'n archief in om de werkelijke uitgangstemperaturen van onze Tuli op te sporen, en zal die hier zometeen posten.
Dan ga ik ook wat dieper in op de grootte (of eerder de "kleinte") van onze Tuli.

Groetjes,
Hendrik
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Warme bank bouwen aan Tulikivi speksteenkachel (zelfbouw

Bericht door gerard »

@Hendrik,
Je schrijft bij een van de foto’s, dat je 2x per dag stookt. Elders in je verhaal lees ik 20 kg. per dag. Betekent dit dat je twee ladingen van ongeveer 10 kg. verbrandt? Dan verbaast het me niet dat je die 300°C afgastemperatuur bereikt en zelfs overschrijdt. Dit is veel te veel voor deze kleine stookruimte.
Verder schrijf je bij een foto: Ingang van de warme bank is breder dan de uitgang van de Tuli. Hierdoor expanderen de hete gassen, waardoor er mogelijkheid tot extra verbranding is. Eerlijk gezegd, lijkt me dit: ten eerste niet gewenst, en ten tweede niet mogelijk.
Groet,
Gerard
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Warme bank bouwen aan Tulikivi speksteenkachel (zelfbouw

Bericht door 12much »

Wow!! Hendrik en de misses, geweldig mooie bank! En ik dacht dat ik een grote belgisch blauwe brok had gekocht om mijn open scheermes op te slijpen... :lol:

Begrijp ik nou goed dat het bovenblad uit 1 stuk bestaat? Mooi hoor en past als geen ander bij de Tuli. Gefeliciteerd met het resultaat.
Never burn faster than your Wocket.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warme bank bouwen aan Tulikivi speksteenkachel (zelfbouw

Bericht door ritsaert snijder »

Hendrik,
we gebruikten glaswol, omdat we die toevallig liggen hadden. Misschien iets minder warmtebestendig dan rotswol, maar er komt toch nooit rook in de bank die warmer is dan 450°C. Dus daar hebben we geen zorgen mee.
Ik dacht eigenlijk ook meer aan het bouwbesluit en je verzekering. Het is gewoon een rookkanaal wat aan de voorschriften moet voldoen. Maar aan de andere kant een horizontaal rookkanaal mag ook niet...Is dit formeel een onderdeel van de kachel?

Weet iemand het antwoord?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie