Geurhinder houtvergasser?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Geurhinder houtvergasser?

Bericht door cotweeneutraal »

Hallo,

ik heb sinds een week een houtvergasser staan.

Zeer tevreden van, alleen heeft de buurman last van de geur. Hij heeft een duivenhok op hoogte staan, de rook zou erop slaan.

De houtvergasser staat in onze garage met plat dak, daaruit komt een schouw die 4 meter boven het dak uitkomt. Dit is nog altijd een 2m onder de 'nok' van ons huis, dat eraan gebouwd is.

Ik dacht dat een houtvergasser geen geur afgaf? De geur is gewoon verbrand hout, kampvuurgeur, en komt ook voor na het opstarten van de houtvergasser.

Wat kan je nog doen buiten het verhogen van de schouw?

Het hout dat ik stook komt van de houtboer omdat mijn vers gekapt hout nog een seizoen moet drogen. Het zou in principe dus droog genoeg moeten zijn. Ik gebruik enkel een beetje pallethout om hem aan te steken.

Ik overweeg wel om briketten te kopen, kost minder en zou wegens nog droger betere verbranding en minder geur moeten geven?
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: geurhinder houtvergasser

Bericht door peer »

De geur is er altijd, het is vaak helemaal afhankelijk
Van de wind of je hem ruikt
Maar er wordt wel geadviseerd om de schoorsteen
Boven de nok uit te laten komen
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: geurhinder houtvergasser

Bericht door kockie »

De mijne ruik ik ook. Is niet zo'n openhaard geur die ik in het dorp nogal eens ruik (en je je te roken worst aan de waslijn kunt hangen), maar toch wel aanwezig als je benedenwinds staat. Gelukkig wonen mijn buren ver weg :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: geurhinder houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

cotweeneutraal,

Geur zal er altijd wel iets zijn, maar dan hoef je nog geen zichtbare rook uit te schoorsteen te zien.
Wanneer mijn houtvergasser draait, dan ruik ik iets wat op een houtvuur lijkt.

Hangt wel sterk af van wat je stookt.

Pallet-, cq vurenhout en conifeer kunnen (zullen) veel sterkere geur afgeven dan bijv. beuk, wilg etc.
Maar echt stinken moet je vergasser nou ook weer niet de hele stook doen.
De opstart geeft meestal de grootste 'hinder'.
Daarna vaak ook het eerste uur nog wat.
Totdat alles echt op temperatuur is, en er een goed gloeibed is ontstaan.

Mijn manier om zo snel mogelijk de branderkamer op temperatuur te krijgen. En weinig rookhinder.
Opstarten met zoveel mogelijk resten houtskool (vorige stook) op de bodem rondom het brandgat.
Daar omheen fijn hout, zodat kriskras wat hout over de kolen ligt . Aansteken met wat karton(! geeft nl. een gloeiend restant) en een paar proppen krantenpapier.
Brand het hout iets, en ook de houtskool, dan helemaal afdekken met plankjes. (met natuurlijk wat kieren tussen de plankjes)
In bovenstaande manier van aanmaken blijft de vuldeur steeds iets open.
Wanneer ik merk dat het vuur lekker doorgaat, vol stapelen met hout.
Ik zorg dat de afzuiging constant het vuur de naverbrandingskamer intrekt. (dus evt bypassklep richting schoorsteen 100% dicht)

Op deze manier heb ik heel weinig rook bij de opstart. De plankjes onderin voorkomen dat het vuur te snel naar boven gaat, de voorraad hout in.
Hierdoor heb je geen overvloed aan houtgas, dat in een te koele branderkamer maar ten dele verbrandt.

Zodra de plankjes doorbranden, is eigenlijk de branderkamer al behoorlijk op temperatuur. Dat zie ik ook aan de rookgastemperatuur. Die zit vrij snel op 200 graden C. En dan heb je ook een gloeibed van houtskool.

Toch houdt ik wel altijd ook de windrichting in de gaten. Wind uit Zuid-Oost, Zuid en Zuidwest gaat allemaal over de wijk heen.
En mijn schoorsteen staat ook maar op 6,5 m.
Toch heb ik nog geen klachten gehad uit de buurt.

Heb je trouwens foto's van jouw situatie?


Albert
Change, before you have to.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: geurhinder houtvergasser

Bericht door pelletpower »

CO2neutraal, wat schoorsteen betreft hadden we hetzelfde probleem. Nog iets erger zelfs, want we stoken in een huiskamerkachel. Een paar maanden terug is de pijp verlengd en het brandalarm gaat niet meer af bij de buren. (jawel, leve de balansventilatie).
Over de briketten, het zou kunnen zijn dat deze bij de verbranding uit elkaar vallen. In een vergasser lijkt me dat niet wenselijk. Iemand ervaring? De briketten kon ik altijd wel ritselen, zijn grote met diameter 80, maar door de directeur thuis toch niet meer gewenst. Je zag ze in de kachel wel altijd uit elkaar vallen. De pers die gebruikt wordt staat op een hoge druk afgesteld (we hebben de zaak daar in onderhoud). Mocht je briketten krijgen die onder een lagere druk geperst worden (hard genoeg om niet direct uit elkaar te vallen) dan kan ik me voorstellen dat het zaagsel de schoorsteen in getrokken wordt en voor extra overlast zorgt. Voorzichtigheid geboden dus.
Briketten zijn in de buitenlucht (ook weer afhankelijk van de persing) beperkt houdbaar. Vandaar dat ze bij ons niet meer welkom zijn in de woonkamer.
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: geurhinder houtvergasser

Bericht door cotweeneutraal »

Hallo,

Bedankt voor de antwoorden, erg duidelijk.

Als ik het goed begrepen heb:
  • Geurhinder is onvermijdelijk
    Geur van pallethout/resthout/dennehout is 'storender' dan gekloofd hardhout
    Hoe sneller het rendement op zijn max is, hoe minder de geurhinder
    Hoe hoger de schouw, hoe beter
Mogelijke oplossingen:
  • Enkel geklood hardhout of briketten van hardhout
    Sneller op rendement door verbeteren opstart door gebruik opstarthout en houtskool
    Schouw verhogen
Momenteel stook ik al op hardhout, aansteken doe ik door enkele planken pallethout onderaan te leggen, daarboven stapel ik dan direct het hardhout. Gebruik wel een aanmaakblokje, zou een roofingbrander willen aanschaffen.

Schouw verhogen is voor mij financieel actueel niet haalbaar, al m'n geld zit in isolatie en die houtvergasser.

Openstaande vragen:
  • Hoe kan ik de geurhinder nog verminderen buiten het verhogen van de schouw?
    Is de hoogte van mijn schouw wettelijk ok? Ik zag een richtlijn als dat het 1 m boven het dak moet uitsteken, daar zit ik ruim boven. Kan ik door regelgeving omtrent geuroverlast verplicht worden nog hoger te gaan?
Alvast bedankt iedereen, dit helpt mij al een heel stuk vooruit!
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: geurhinder houtvergasser

Bericht door pelletpower »

CO2, je situatie is denk ik vergelijkbaar met de onze. We hebben een aanbouw achter het huis met daarin de woonkamerkachel. De pijp stak ook 4m boven het dak uit. Na klachten van de buurman hebben we er 1,5 m opgezet. Er is nu beduidend minder rook en de kachel brandt beter. Dat laatste zal niet zozeer voor jou situatie opgaan, omdat je waarschijnlijk een rookgasventilator hebt. Wat wij wel zagen is dat de rook voor de verlenging neersloeg door de wind die over het huis kwam jagen. Wij hebben een constuctie aan moeten brengen voor de pijp en krijgen hier ook een hoop opmerkingen over uit het dorp. Belangrijkste vind ik dat de buren geen last meer hebben. We willen de dakrand van de aanbouw nog veranderen (is nu een strakke zinkrand maar een paar rijtjes met pannen is mooier). Dan hebben we gelijk een constructie waaraan we tuidraden kunnen bevestigen om er nog een meter op te zetten. Nu zijn we gelijk met de nok, dan erboven. De buren hebben de aanzuig van de balans op hun nok zitten. Dus als we nog een keer verhogen moeten de problemen definitief geelimineerd zijn.
Om de vergelijking met jouw situatie te maken: het verbaasde ons wat een 1,5m extra doet. En het belangrijkste: geen problemen met de buurt.
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: geurhinder houtvergasser

Bericht door cotweeneutraal »

Perfect vergelijkbaar inderdaad, exact dezelfde situatie. Wat was de kost voor die extra meter buis? Wordt het geheel niet erg wankel? De huidige buis is een stevige van dat materiaal waar ze ook golfplaten van maken.

Zou niet graag een stuk erop zetten en erna brandverzekering betalen want we staan net naast de buren hun zonneboiler en zonnepanelen met onze buis
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: geurhinder houtvergasser

Bericht door kockie »

cotweeneutraal schreef:De huidige buis is een stevige van dat materiaal waar ze ook golfplaten van maken.
Wil je daar eens een foto van maken? Heb je die buis zelf gekocht?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: geurhinder houtvergasser

Bericht door Sandman79 »

werd vroeger wel veel in België geplaatst, Eternit? :) wss nog gemengd met asbest? :)
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: geurhinder houtvergasser

Bericht door JantjeV8 »

En is die pijp geisoleerd?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: geurhinder houtvergasser

Bericht door ritsaert snijder »

Ik zet de rookgassen bewust in, ik wacht tot de wind in een bepaald hoek staat....
groet!

Ritsaert
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: geurhinder houtvergasser

Bericht door gdelea »

kijk ook eens naar de voorschriften in het bouwbesluit, voldoe je hier niet aan, en kan het niet opgelost worden met de buren, dan kan het wezen dat er een stookverbod opgelegd wordt.
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: geurhinder houtvergasser

Bericht door cotweeneutraal »

Veel antwoorden weer, super!

Het is inderdaad Eternit, was de naam kwijt
Hij is niet geïsoleerd maar er zat blijkbaar wel nog 'een buis' in. De installateur zei iig dat het goed in orde was.
Ivm dat bouwbesluit, dat zou ik dus graag willen weten, wat precies die richtlijnen zijn. Vind ze echter niet terug. Aangezien hier veel houtstokers zijn vermoed/hoop ik dat iemand dit ooit al heeft opgezocht?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: geurhinder houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

't Is vrij simpel te vinden hoor!

http://lmgtfy.com/?q=bouwbesluit+hoogte+schoorsteen

Die van de kachelconcurrent geeft voldoende info.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie