Energievoorziening - vraagstuk? (binnenland Zweden)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Energievoorziening - vraagstuk? (binnenland Zweden)

Bericht door Dick »

Beste,

dit heeft wat uitleg nodig. Wij gaan emigreren, en komen heel ver van elektriciteit en moeten dat dus zelf opwekken. Nu is dat zomers geen probleem omdat de zon dan bijna 24 uur per dag aanwezig is, echter in de winter periode is het eigenlijk overdag alleen maar schemerig. Omdat we om ons heen veel bomen hebben en min of meer in een dal zitten is wind energie not done!

Ik wil zo groen mogelijk leven en wil dan ook geen generator wat op benzine of diesel brand.

Het idee is dan ook om een stoom machine te gaan gebruiken wat dan weer een generator/dynamo laat draaien.
Of door een Houtgasgeneratoren energie opwekken. Hout en water in overvloed.

Ik wil graag, omdat ik timmerman ben en niks met metaal kan, een systeem aan schaven die ons daar in het hoge noorden kan voorzien van energie.
Wie kan mij adviseren met een merk of leverancier waar ik terecht kan?

Ik hoor graag van u.

Groet

Dick
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 25 dec 2012, 20:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix, afsplistsing draad andere locatie, Cp mm
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door Dutch John »

Hallo en welkom Dick,

Lastig vraagstuk. Hoe deden de lokalen dat vroeger? Als ook zij afhankelijk waren van fossiele brandstoffen, dan vrees ik dat je gaat verkassen naar een omgeving die niet erg vriendelijk is voor zijn moderne bewoners. Houtgas kan, maar gaat je erg veel tijd kosten in de aanmaak van het hout. Machinaal aanmaken kan natuurlijk ook, maar maakt je nog afhankelijker van apparaten die om (metalen) onderhoud en onderdelen vragen.

Kan je niets met waterkracht? Ligt tevens in de lijn voor een timmerman.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door Dick »

Dankje voor je reactie DJ!
Gebied is zo groot als NoordHolland!
En er staat maar een huis, wij!

Hout bij de vleet.

Andere vraag, heb een StoomMachientje gevonden, als ik die nou aanschaf, is dat eerder realiseerbaar dan Houtvergassen?

Water gaat niet lukken, s'winters vriest alles dicht hier, -40 is het gemiddelde!
We hebben een put daar halen we water uit middels een hoogte verschil met het huis.

Eerste bewoners deden het met een kachel, that's it!

Maar mn meisje moet werken, en die is aangewezen op een pc!

Dus... PRIK hebben we nodig...

groet

Dick
Laatst gewijzigd door Dick op 09 aug 2012, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door Dutch John »

Dick,

Een stoommachine vraagt om slechts een houtvuur. Zelfs bij een slechte verbranding blijft hij nog lange tijd draaien, al krijg je natuurlijk last van vervuilde stoompijpen. Een verbrandingsmotor eist schoon houtgas. Dat laatste is het grote struikelblok bij houtvergassing. Het vraagt om hout dat netjes op maat is en een machinist met gevoel voor verbrandingsmotoren en houtgasgeneratoren. Goede houtgasgeneratoren moet je met een lampje zoeken en zijn duur. Het blijft een sport voor liefhebbers en masochisten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door Dick »

DJ, dank weer voor je reactie

Ik denk dan toch dat het stoom wordt, dat is iets wat ik nog begrijp, fik water stoom draaien.
Heel kort door de bocht natuurlijk.

Deze heb ik op het oog.

http://www.mikebrownsolutions.com/1hpapic.htm

Ik hoor graag commentaar, het moet in een keer goed zijn.

groet

Dick
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door account verwijderd »

@Dick,

Als je echt op stoom wilt gaan draaien op korte termijn, dan kun je
ter vergelijking is kijken op deze site, de prijzen heb ik via de mail.
Het is geen a-klasse, maar ik zou het aandurven en e.v.t. naargelang de inschakelduur e.v.t. modificaties aanbrengen aan de zuiger / lagering o.i.d.
Er zijn youtube video's van te vinden.


STEAM ENGINES
Over and above our regular open type steam engines under production, we have developed closed type steam engines of the following series. In open type engines, you can see crank shaft and cross head moving, while in closed type, you can not see revolving crank and crosshead moving up and down.
Working pressure is 160 psi. Steam consumption is about 16kg/hp/hr. i.e. 25 hp steam engine will consume 400kg of steam per hour. Exhaust temperature is about 100 degree. Steam from boiler directly goes to steam engine via centrifugal water separator. So no schematic diagram is necessary. If you can connect electronics grid synchronizer, then you can feed power to grid also. If you want alternator, we can supply appropriate capacity alternator also. Photos will be displayed on our web site very soon. You are most welcome to visit here if you desire.

(1) Single cylinder double acting steam engine 2.5 hp, cylinder dia 63mm x stroke 80mm, US$ 1250/-
(2) Single cylinder double acting steam engine 4 hp, cylinder dia 76.2mm x stroke 80mm , US$ 1300/-
(3) Single cylinder double acting steam engine 6 hp, cylinder dia 90.2mm x stroke 80mm, US$ 1400/-
(4) Single cylinder double acting steam engine 8 hp, cylinder dia 101.6mm x stroke 80mm, US$ 1500/-
(5) Single cylinder double acting steam engine 10 hp, cylinder dia 101.6mm x stroke 116mm, US$ 2000/-
(6) Single cylinder double acting steam engine 14 hp, cylinder dia 114 mm x stroke 116mm, US$ 2200/-
(7) Single cylinder double acting steam engine 20 hp, cylinder dia 140mm x stroke 116mm, US$ 2400/-
(8) Single cylinder double acting steam engine 25 hp, cylinder dia 152mm x stroke 116mm, US$ 2500/-
(9) Single cylinder double acting steam engine 30 hp, cylinder dia 152mm x stroke 146mm, US$ 4500/-
(10) Single cylinder double acting steam engine 35 hp, cylinder dia 165mm x stroke 146mm, US$ 4800/-
(11) Single cylinder double acting steam engine 40 hp, cylinder dia 175mm x stroke 146mm, US$ 5000/-
(12) Single cylinder double acting steam engine 50 hp, cylinder dia 190mm x stroke 146mm, US$ 5200/-

Delivery period 5 to 10 days.
Ask for proforma invoice for desired engines.

STEAM ENGINES WITH ALTERNATORS
Steam engine 6 hp + Alternator 3 KVA on common base frame = US$ 1900/-
Steam engine 8 hp + Alternator 4 KVA on common base frame = US$ 2100/-
Steam engine 10 hp + Alternator 5 KVA on common base frame = US$ 2600/-
Steam engine 14 hp + Alternator7.5 KVA on common base frame = US$ 2900/-
Steam engine 20 hp + Alternator 12.5 KVA on common base frame = US$ 3300/-
Steam engine 25 hp + Alternator 15 KVA on common base frame = US$ 3600/-
Steam engine 30 hp + Alternator 20 KVA on common base frame = US$ 5500/-
Steam engine 35 hp + Alternator 25 KVA on common base frame = US$ 6100/-
Steam engine 40 hp + Alternator 30 KVA on common base frame = US$ 6600/-
Steam engine 50 hp + Alternator 35 KVA on common base frame = US$ 7000/-
Alternators are with digital display of KW, V, Hz.
STEAM POWER PLANTS
Steam engine 6 hp + Alternator 3 KVA + Boiler 48 sq ft HS. = US$4000/-
Steam engine 10 hp + Alternator 5 KVA + Boiler 89 sq ft HS. = US$5200/-
Steam engine 20 hp + Alternator 12.5 KVA + Boiler 155 sq ft HS. = US$ 10000/-
Just for your information.
Recently in last 10 days, we dispatched the following steam engines:-
(1) steam engine 50 hp with 35 kva alternator to Madagascar.
(2) steam engine 18hp with sugarcane crusher to Madagascar.
(3) complete steam power plant 20hp-10kw in India.
(4) complete steam power plant 10hp-5 kw to Lebanon.
(5) steam engine 2.5 hp in India.
Before 2 to 3 months, we dispatched
(6) 2 steam engines to Sweden.
(7) complete steam power plant 18hp-10kw to France.
(8) complete steam power plant 8hp-3kw to France.
(9) complete steam power plant 2hp-1kva to Nepal.
(10) complete steam power plant 18hp-10kw to Australia


V. K. DESAI
Managing Director
AADHUNIK GLOBAL ENERGY
TINYTECH PLANTS
Tagore Road, RAJKOT - 360002, INDIA
91 92 27 60 65 70 ( MOBILE)
91 281 245 5730
91 281 246 7552 (FAX)
tinytech@tinytehindia.com
www.tinytechindia.com
Verwijderd
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door frans »

Als je alleen een lt nodig hebt zou je ook een hometrainer met een dynamo plus accu kunnen gebruiken, blijf je gelijk ook lekker warm.
Ook zijn er elementen die (kachel) warmte omzetten in stroom, misschien is dat ook een idee.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door deleted »

Dick schreef:Maar mn meisje moet werken, en die is aangewezen op een pc!

Dus... PRIK hebben we nodig...
Dick,
En hoe werkt dat dan zo zonder internetverbinding ?

G
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door Sandman79 »

Bi directionale satteliet verbinding?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door Dutch John »

Dick schreef: Ik hoor graag commentaar, het moet in een keer goed zijn.
Dan moet je iets kopen dat van vuurhaard tot stopcontact klaar is. Plug and play. Zelfbouw leidt altijd tot verbeterpunten en vreet daardoor nog meer tijd. Of zoiets te koop is, weet ik niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door Sandman79 »

Wat ik me afvraag is of je zo een Indisch ding niet wat kan verbeteren, zodat je bv wel naar het net kan terugkoppelen (lijkt me we wel haalbaar) en vooral hoeveel manueel werk het opstoken van die boiler vraagt/ en of eventueel het lopen van die boiler niet een beetje verder geautomatiseerd kan worden...
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door Lunch »

In plaats van een stoommachine kun je ook een Stirlingmotor op je kachel monteren.
En mits het 's winters regelmatig waait kun je natuurlijk ook een windmolen neerzetten.
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door Dick »

Heren, hartelijk dank voor jullie reacties, geweldig.

Reactie op jullie schrijven: internet is in Zweden overal, een soort WIFI wat het hele land dekt, de grap is dat we op onze plek geen bereik hebben met de telefoon, maar wel 20 mb download internet!

Windmolen is not done, het huis staat in een dal, rond om ons staan bomen van rond de 30 meter dus dat wordt niks, mast wordt me te groot en te duur!

Waterval op 30 meter afstand was van de winter (min 40 graden!) een mooie vaste massa aan ijs, dus dat werkt ook niet.

Zomers daar en tegen wordt het weer niet donker, dus mijn zonnepanelen maken lekker over uurtjes.


Omdat deze materie voor mij totaal nieuw is, denk ik aan een simpele oplossing wat ik begrijp.
Dus ik kwam op de stoom machine uit!

Ik kwam wel een man tegen op youtube die een slim idee had wat mij erg aansprak,een kachel boiler stoom machine, maar het idee wat in ontwikkeling, en verder kan ik niks meer vinden van dit persoon.
Maar zijn idee is precies wat ik zoek!

http://www.youtube.com/watch?v=5vNrJhrt ... r_embedded#!

Ik moet wel een goede houtkachel boiler vinden, of een pragmatische oplossing hiervoor is op zijn plaats, dus ideeën zijn van harte welkom.

Warme groet

Dick
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door kockie »

Dick schreef:
Ik kwam wel een man tegen op youtube.....
Die man spoort niet :mrgreen: Is hier op het forum terug te vinden en heet Michel. Hij heeft al een behoorlijk topic lopen over dit onderwerp. Leesvoer: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=989
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Energie vraagstuk?

Bericht door Dick »

Nou zeg, die zocht ik, en aangezien ik ook niet spoor zal het wel goed komen.

Dank voor je reactie, ik ga dit zorgvuldig doornemen!


groet

Dick
Plaats reactie