Kachelbouwworkshop door Heikki Hyytiainen en Vuurmeesters

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bartje
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 aug 2006, 08:16
Locatie: ZUTPHEN
Contacteer:

Kachelbouwworkshop door Heikki Hyytiainen en Vuurmeesters

Bericht door bartje »

Beste mensen, zoals sommigen weten laat ik mijn kachel door Vuurmeesters bouwen. Dit vond ik op hun site:


Kachelbouwworkshop door
Heikki Hyytiainen en Vuurmeesters


Net als 15 jaar geleden komt de Finse architect en kachelbouwmeester Heikki Hyytiainen naar Nederland. In samenwerking met Vuurmeesters geeft hij in de week van 29 mei een workshop kachelbouwen.

H. Hyytiainen is inmiddels wereldwijd bekend door zijn research en ontwikkeling op het gebied van schone houtverbranding. Hij inspireerde zowel in Noord - Amerika en Canada als ook in Europa veel mensen om kachelbouwer van beroep te worden.
In Nederland waren dat o.a. Fetze Tigchelaar van de firma Tigchelaar Tegelkachels en Roland Voppel van het kachelbouwbedrijf Vuurmeesters.

zie http://vuurmeesters.nl/kachelbouwworkshop.html
geen geld wel plannen en hoop
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Erg interessant, Bartje!

Dit is werkelijk een unieke kans voor aspirant finoven-bouwers.
Heikki is een man bij uitstek om van te leren over finovens.
Hij is een man met buitengewoon veel praktische en theoretische kennis én ervaring.
Hij heeft ook al enkele prachtboeken over finovens geschreven.

Ik denk wel dat de cursus zal georganiseerd worden rond de bouwpaketten die 'Vuurmeesters' maakt en verkoopt.
Fetze Tigchelaar doet dat ook zo.
Dat hoeft echter niet hinderend te werken.

Bedankt voor deze uitstekende tip!

Dirk
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Beste Dirk,
Ik wil graag meer weten over thorie en praktijk van de finoven.
Welk boek zou je me aanraden om te kopen? En het ISDN nummer van dat boek.
Ik ben nog te onwetend om me aan te melden voor die workshop, helaas.
Ik vermoed dat jij er wel bij zult zijn :D

Alvast bedankt
Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Hallo Hans,

Voor een workshop is het niet nodig om al iets af te weten van finovens.

Bovendien, volgens mij weet jij behoorlijk veel af van kachels en kachelbouw! Je hebt toch al eens zo'n Demotech kachel gebouwd, plus je kachel thuis? En wat met je ervaringen op je werk, in Roemenië etc.?

Of ik zal gaan? Ik zou erg graag willen, misschien vooral om zo deze pionier Heikki te kunnen ontmoeten. Helaas, 'kunnen' blijft in mijn geval altijd het grote vraagteken. Ik moet om gezondheidsredenen erg spaarzaam met mijn energie omgaan. Ik heb echter reeds verschillende workshops kunnen meedoen in het verleden, dus wie weet, lukt het nu ook wel.

Wat die boeken betreft: ik heb een paar belangrijke boeken zeker al enkele keren vernoemd op dit forum, maar ik doe het graag terug:

1) "Finnish Fireplaces, Heart of the Home" geschreven door Albert Barden en Heikki Hyytiäinen ISBN 951-682-168-5

2) "The Book of Masonry Stoves, Rediscovering an Old Way of Warming" geschreven door David Lyle ISBN 1-890132-09-8

Ik bezit nog veel andere boeken over kachelbouw, maar de twee die ik hier vermeld, vind ik buitengewoon goed! Absolute aanraders voor wie wil bijleren over gemetselde kachels!

Dirk
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Bedankt Dirk, ik ga in ieder geval 1 boek bestellen.
En ik ga nadenken over die workshop.
Hans
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: Kachelbouwworkshop door Heikki Hyytiainen en Vuurmeesters

Bericht door Peter 1962 »

Ik had graag een boek gekocht over finovens, en wou daarvoor gebruik maken van de verwijzing door Dirk Bauwens naar het boek van Heikki Tyyainen. Maar als ik op amazon.com ga kijken, staat er : out of print, en niet meer op stock. Wel zie ik een verwijzing dat er een ander boek zou komen.

Is er op dit moment een recent boek van de hand van Tyyainen ?

Andere vraag : heeft deze man een eigen website ?
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Kachelbouwworkshop door Heikki Hyytiainen en Vuurmeesters

Bericht door gerard »

Peter 1962 schreef:Ik had graag een boek gekocht over finovens, en wou daarvoor gebruik maken van de verwijzing door Dirk Bauwens naar het boek van Heikki Tyyainen. Maar als ik op amazon.com ga kijken, staat er : out of print, en niet meer op stock. Wel zie ik een verwijzing dat er een ander boek zou komen.

Is er op dit moment een recent boek van de hand van Tyyainen ?

Andere vraag : heeft deze man een eigen website ?
Hallo Peter 1962,

Allereerst een correctie, zijn naam is Heikki Hyytiäinen, en om met je laatste vraag te beginnen: Nee, hij heeft geen website.
Helaas voor jou en vele anderen is het boek Finnish Fireplaces Heart of the Home reeds geruime tijd uitverkocht. Heikki schreef het boek samen met Albert Barden. En Albert had de allerlaatste exemplaren maar is er nu dan ook echt doorheen. Antiquarisch is het boek ook al behoorlijk moeilijk te bemachtigen, maar af en toe duikt er toch weer eentje op.
FFHH is een prima standaardwerk over de tegenstroomkachel en het principe, al is het hier en daar toch wel verouderd en aan vernieuwing toe. Heikki noemt het dan ook "the old book".
Er is tot op heden nog geen recenter boek verschenen. Wel is Hyytiäinen bezig met een nieuw boek (bedoeling is drie verschillende taalversies!), maar dit kan nog wel even op zich laten wachten. Naast het schrijven is Heikki namelijk ook nog steeds druk bezig met onderzoek, ontwikkeling, ontwerpen en workshops.

Zonder Heikki Hyytiäinen was het mogelijk, zelfs in Finland, slecht met de tegenstroomkachels afgelopen. Je kunt hem dan ook echt als de grote pionier van deze kachels zien.
Albie Barden en Doug Wood hebben het principe van Heikki geleerd en hebben de opgedane kennis meegenomen naar de VS. Je kunt hen dan ook als de pioniers van Noord-Amerika zien, waar het finovenprincipe overigens goed is aangeslagen.
In Nederland zijn het vooral Vuurmeesters en Tigchelaar geweest die met het finovenprincipe aan de slag gingen, en je mag ze wat mij betreft zien als de Nederlandse pioniers.

Groet,
Gerard

Websites van genoemde namen:
Albert Barden: http://www.mainewoodheat.com
Doug Wood: http://www.woodmasonry.com
Vuurmeesters: http://www.vuurmeesters.nl
Tigchelaar: http://www.tigchelkachels.nl
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: Kachelbouwworkshop door Heikki Hyytiainen en Vuurmeesters

Bericht door junior »

beste allemaal,
hallo Gerard,
inderdaad, dat kan je wel zeggen dat het boek FFHH 'the old book ' mag genoemd worden.
Bij dat boek is ook een bouwplan van een finoven verbonden wat eigenlijk (op een paar details na) ook beschreven word door Willem Aalders.
Vorig jaar heb ik een een finoven gemaak volgens dit plan, hier heb ik wel een aantal aanpassingen aan gedaan, maar de luchttoevoer had ik volgens plan gebouwd.
Met als gevolg dat de secundaire verbranding niet was wat het had moeten zijn.
Dankzij peter van de berg heb ik dan toch meer inzicht in het hoe en waarom van de luchttoevoer.
Ik vraag me af of er nog mensen zijn die een kachel gebouwd hebben volgens dat oude principe?
By the way,
m'n kachel staat nu weer in z'n blootje en word stilletjes aan weer opgebouwd op hoop van zege!
groeten, Bert
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: Kachelbouwworkshop door Heikki Hyytiainen en Vuurmeesters

Bericht door Peter 1962 »

Goeiemorgen,

Zelf een finoven metselen met als startbasis enkel een plan, lijkt me op zich al een bijzonder projekt, dwingt bewondering af. Om dat dan opnieuw af te breken, aan te passen en dan terug op te bouwen : :o Ik weet niet goed wat de overtreffende trap is van het woord bewondering, maar het is in elk geval zeker van toepassing.

Welke wijzigingen breng je aan t.o.v. het originele plan op vlak van luchttoevoer ? Heb je daar een schets van en zo ja, kun je deze posten hier ?
Ik denk dat velen hier samen met mij héél veel belangstelling voor hebben.

groeten,
Peter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Kachelbouwworkshop door Heikki Hyytiainen en Vuurmeesters

Bericht door gerard »

junior schreef:beste allemaal,
hallo Gerard,
inderdaad, dat kan je wel zeggen dat het boek FFHH 'the old book ' mag genoemd worden.
Bij dat boek is ook een bouwplan van een finoven verbonden wat eigenlijk (op een paar details na) ook beschreven word door Willem Aalders.
Vorig jaar heb ik een een finoven gemaak volgens dit plan, hier heb ik wel een aantal aanpassingen aan gedaan, maar de luchttoevoer had ik volgens plan gebouwd.
Met als gevolg dat de secundaire verbranding niet was wat het had moeten zijn.........
groeten, Bert
Hallo Bert,

Wat ik heb gezien op jouw foto's, heeft niet veel meer met het oorspronkelijke plan te maken. De aanpassingen die jij hebt gemaakt zorgen dat dit een totaal andere kachel is geworden.
Dat de secundaire verbranding niet was wat het zou moeten zijn ligt volgens mij dan ook niet aan het oorspronkelijke ontwerp maar aan jouw eigen aanpassingen!
Dit oude model heeft dan wel niet de tegenwoordig veel toegepaste secundaire luchttoevoer, maar heeft volgens de "oude normen" altijd een prima secundaire verbranding vertoond.

Ik zou bv. proberen d.m.v losse stapeling (evt. met dotjes siliconenkit) van vuurvaste stenen, de firebox zijn oorspronkelijke vorm te geven. M.a.w. jouw aanpassing, de terugwijkende achterwand, teniet doen. Heeft die stapeling geen invloed op de verbranding dan kun je de stenen zo weer weghalen. Maar je schrijft dat de kachel weer in z'n blootje staat, dus ik begrijp dat het voor dit experiment alweer te laat is? Even zo is het waarschijnlijk te laat om, naast de firebox-aanpassing, het derde tegenstroomkanaal dicht te stoppen met steenwol.

Met deze "experimenten" zou je namelijk behoorlijk dichtbij het oorspronkelijke ontwerp komen. De kans lijkt me groot dat je dan tot de conclusie zou komen dat het niet aan het oorspronkelijke ontwerp maar aan jezelf heeft gelegen, die tegenvallende secundaire verbranding....!

Hopelijk heb je bij de tweede opbouw meer succes.

Groet,
Gerard
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: Kachelbouwworkshop door Heikki Hyytiainen en Vuurmeesters

Bericht door junior »

Danklewel Peter 1962, voor de mooie woorden, maar niet alles is rozegeur en maneschijn ten huize deze impulsieve kachelbouwer. Het stof dat erbij te pas komt maakt m'n vrouw met momenten nogal ongemakkelijk, maar ze zorgt er dan ook voor dat de werken niet blijven aanslepen.
Nu werk ik volgens de werkwijze zoals men kan zien op
http://www.pyromasse.ca
Als je alles eens goed bekijkt krijg je een goed beeld van hoe deze kachels ineen zitten.
Ik zorg ook dat er minder massa is, zodat de wandtemperatuur stijgt, aangezien m'n huis nog niet genoeg geisoleerd is.
Het derde tegenstroomkanaal heb ik ook opgegeven, aangezien ik nu zoveel mogelijk naar een origineel ontwerp wil terugkeren. De schouw heb ik ook al omgeleid naar een verticale schouw, dus zonder ventilator. Dit vondt ik veel te veel gedoe om telkens ook die ventilator in de gaten te houden.
Maar dit kan wel veel praktischer uitgewerkt worden dan hoe ik het gemaakt had(heel voorlopig).
Dag Gerard, ik weet dat je in het verleden al je bedenkingen had bij de vorm van de stookkamer, en de reden waarom ik die zo gemaakt had was achteraf gezien niet echt de moeite waard, maar ik kan me echt niet voorstellen dat zo een kleine aanpassing de hele secundaire verbranding teniet zou doen, want als ik stookte met het deurtje op een kier, zodat er meer lucht bij de vlammen kwam kreeg ik wel een mooie verbranding, maar dan was er ineens een overmaat aan lucht. de schouw was dan wel reuk en kleurloos.
En als je de stookamer van een masonry heater bekijkt zie je dat deze een pak groter zijn dan die van mij.

Gerard, weet jij toevallig geen voorbeelden staan van kachels volgens dat oude principe die nog gebruikt worden, want ik zou natuurlijk heeel graag eens zo een goed werkende kachel willen zien.
vriendelijke groeten, Bert
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Kachelbouwworkshop door Heikki Hyytiainen en Vuurmeesters

Bericht door gerard »

junior schreef:Dag Gerard, ik weet dat je in het verleden al je bedenkingen had bij de vorm van de stookkamer, en de reden waarom ik die zo gemaakt had was achteraf gezien niet echt de moeite waard, maar ik kan me echt niet voorstellen dat zo een kleine aanpassing de hele secundaire verbranding teniet zou doen, want als ik stookte met het deurtje op een kier, zodat er meer lucht bij de vlammen kwam kreeg ik wel een mooie verbranding, maar dan was er ineens een overmaat aan lucht. de schouw was dan wel reuk en kleurloos.
En als je de stookamer van een masonry heater bekijkt zie je dat deze een pak groter zijn dan die van mij.
Juist die aanpassing is volgens mij de reden van het niet functioneren. Maar daar heb ik je in een PB al over geïnformeerd. Ik zou ook nooit een finoven regelen met een deurtje op een kier. Er bestaat dan geen primaire en secundaire lucht, maar alleen maar lucht. Een finoven stook je met gesloten deur, en die blijft dan ook dicht. Het liefst tot de volgende lading.
Een Masonry Heater mag dan meestal een grotere stookkamer hebben, maar er gaat ook een grotere lading hout in. De benodigde hoeveelheid hout per stookbeurt bepaald de grote van de stookkamer. Die moet het liefst passen als een schoen...

groet,
Gerard
Plaats reactie