Wandisolatie geluid

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
oceanlotus
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jun 2012, 12:20

Wandisolatie geluid

Bericht door oceanlotus »

Hallo, ik heb tussen twee slaapkamers in slechts een wand van gipskarton (denk ik). Ons huis is een huurwoning, in principe mag ik geen "vaste" veranderingen doen. Ik dacht aan een verwijderbare en tegelijk betaalbare en natuurlijke oplossing voor geluidsisolatie tussen de twee kamers: een combinatie van paletten en schapenwol, waarvan ik voldoende voorhanden heb. Mijn vraag is, klinkt dit zinvol? En zo ja, hoe dit best aan te pakken? Hoe de paletten tegen die dunne wand te bevestigen? Wat zijn de mogelijkheden om de paletten/wol af te dekken?
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Wandisolatie geluid

Bericht door Johndc »

Wat te denken van oordopjes? :mrgreen:
Een klein gaatje boren in de wand en dan weet je al hoe die wand is opgebouwd.
En trouwens...als de deur tussen die twee vertrekken onderaan een spleetje heeft van 1cm gaat het geluid bijna ongehinderd van de eene plaats naar de andere.
Dempende vloerbekleding ipv laminaat doet bvb ook al wonderen.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wandisolatie geluid

Bericht door JantjeV8 »

Lage tonen moet je met gewicht, massa tegen zien te houden, bijvoorbeeld extra gipslaat of gipsvezelplaten o.i.d.
Hoge tonen moet je juist met isolatiematerialen.

Isoleren is zorgen dat er geen/zo min mogelijk geluid het vertrek verlaat.
Geluid absorberen is het geluid in een dempende laag afremmen.

Staat de wand direct op de vloer en loopt de vloer daaronder door van het ene vertrek naar het andere? Zorgen dat daar een onderbreking zit verhoogt de comfort-waarden aanzienlijk.

Gaat het om contact geluid?
Als het een enkel metal-stud wandje betreft, zitten de gipsplaten aan beide zijden waarschijnlijk direct in de stalen c-stijlen geschoefd. Contact geluid wordt via die verbindingen direct van de ene ruimte naar de andere doorgegeven. Een dun los staand scheidingswandje er voorzetten zal het beste resultaat geven, onderzijde op een pe-schuimbadje plaatsen. Voorzetwandje goed vullen met wol. En 1 of 2 lagen gipsplaat er tegenaan. Zorg dat het voorzetwandje geen verbinding met de bestaande wand krijgt, dus vloer en plafond gebruiken om wandje af te steunen.
oceanlotus
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jun 2012, 12:20

Re: Wandisolatie geluid

Bericht door oceanlotus »

van harte dank voor de bruikbare tips!
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Wandisolatie geluid

Bericht door Mees* »

RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Wandisolatie geluid

Bericht door RicharddeBlauw »

Hoop dat ik hier even over op mag voortborduren.

Wij wonen in een sociale huurwoning uit de jaren 50. De draagmuren binnen en de scheidingsmuur tussen de woning met buren bestaat uit vrij forse grijze poreuze steen. Er zitten echt behoorlijke ruimtes tussen de kiezels van de steen. Maar de kiezels zijn allemaal grijs. Deze muren trillen enorm waardoor elk contactgeluid als een trilling door het hele huis gaat. Het vrij normaal dichtslaan van een deur bij de buren betekent trillen van een keukenkastje bij ons.

Heeft iemand een idee wat de naam is van deze steensoort en waar deze van is gemaakt?
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wandisolatie geluid

Bericht door JantjeV8 »

MBI Betonsteen

Absoluut oncomfortabele steen met slechte isolerende eigenschappen, voelt altijd koud en kil aan, heeft niet de warmte accumulerende eigenschappen zoals een keramische Poriso wel heeft.

Dat trillen komt omdat in die jaren de (begane grond) vloeren voor alle woningen als 1 plaat doorgestort werden. Kun je bijna niks meer tegen doen, tenzij je bereid bent om een 'box in box' te gaan bouwen.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Wandisolatie geluid

Bericht door RicharddeBlauw »

Dank je JantjeV8,

Dacht eerst dat het een steen was met iets van slakken van de hoogovens maar kan het toch niet goed vinden. Het is inderdaad de rottigste steen die ik maar ken, wat een trilding. Die MBI steen ziet er nog redelijk vlak en netjes uit maar die hier zijn gebruikt zijn wat groffer lijkt wel. Ze lijken me ook vrij zacht. Kunnen het in die tijd ook andere stenen zijn geweest?

Het gekke van die vloer is dat de keuken/gang die grenst aan de buren (ook keuken/gang) inderdaad van beton is maar de woonkamer gewoon van hout. De trillingen van buren komen dus gewoon mijn huis in.

Op zich is er gewoon rekening mee te houden, paar strips hier en daar en je bent al een heel eind maar als je buren daar nog nooit van hebben gehoord wordt het dus een treurige zaak, zeker als ze denken...ach er zit toch een rubber strip op die voordeur dus kun je lekker achter je dicht meppen. Hoe is het toch mogelijk dat mensen niet beseffen dat ze om 06.00 uur de deur niet dicht kunnen gooien alsof het 15.00 uur is.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wandisolatie geluid

Bericht door deleted »

@Richard

Een soort argexblokken ?
http://www.immoweb.be/nl/bouwen-renover ... artid=2982

G
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Wandisolatie geluid

Bericht door RicharddeBlauw »

Heb het plaatje van de Argexblokken bekeken en daar lijkt het sterk op.
Dit zijn van die grote snelbouw blokken en dat is bij mij niet.

De steenmaat is bij mij 8,5 cm hoog en ca. 20,5 cm lang.
Bij mij zitten er soms ook veel groffere stenen tussen, dat verschilt nogal.
De dikte kan ik niet zien maar hol zijn ze zeker niet.

Zoeken zoeken en zoeken... de steen in mijn huis lijkt ook wat op drijfsteen maar ik begrijp dat dit niet echt voor dragende muren is gebruikt terwijl het bij mij echte een dragende muur is.
Plaats reactie