Klopt, mijn berekening was een theoretisch maximum. eigenlijk de cillinder waarnaar ik op zoek moet.JantjeV8 schreef:
Deze en andere opmerkingen hebben me aan het rekenen gezet. Ten eerste; de tank op de motor is 3.5 liter. Als we uitgaan van een maximale cilinder van pak'm'beet 50 cm, dan zou deze een binnendiameter van net geen 9.5 cm kunnen hebben
(3,141592654*(0.5*9.5)*(0.5*9.5))=3544,109212
Of ik begrijp jou niet, maar de cilinders die je op de foto hebt staan, hebben mijns inziens geen van beide een diameter van 9,5cm.
De lengte van de cilinder zegt totaal niks over de kracht die hij kan leveren, alleen over de slag die hij kan maken.
De diameter dient inwendig gemeten te worden, immers tegen dat oppervlak gaat de olie drukken.
Da's een goede, moet ik de dubbelwerkende cilinder eigenlijk dan ook vullen met hydrauliekolie? In dat geval is de totale hoeveelheid olie meer dan 3,5 liter en kan ik eventueel een grotere cilinder kiezen. (wat waarschijnlijk weer langzamer gaat).JantjeV8 schreef: Dubbelwerkende cilinders hebben het voordeel dat je reservoir vaak wat kleiner kan zijn, immers de olie aan de stangzijde van de cilinder stroomt terug in de tank op het moment dat je de cilinder aan de perszijde vol pompt met olie.
Goede tip, de constructie zal ik nog uitgebreid behandelen zodra duidelijk is hoe het pompje werkt en welke cilinder er bij gebruikt gaat worden.JantjeV8 schreef: Denk er om dat de constructie waar je de cilinder straks tussen gaat monteren, sterker is dan de perskracht die de cilinder kan leveren. Anders duwt hij op z'n max de constructie uit elkaar in plaats van het hout doormidden. Dus zorg ook dat die constructie heel erg deugdelijk in elkaar gezet wordt. Sterke en voldoende bouten, of goed laswerk is een vereiste.
Ik dacht op basis van je eerder post te hebben geconcludeerd dat ik de elektronische aansturing zou moeten vervangen door een ventielenblokje. Dat lijkt me iig aannemelijk, de elektronische aansturing zal niet werken omdat door de opgebouwde druk wordt geschakeld voordat het hout gekloofd is, maar mbv het ventielenblokje zou dat toch opgelost moeten zijn? of is het niet zo eenvoudig om dit gewoonweg te vervangen?tiho schreef: Wat ik me eigenlijk ook nu realiseer, is dat als dit een blok is met een volgorde sturing je er waarschijnlijk ook geen dubbelwerkende cilinder mee gaat kunnen bedienen.
Is het in dat geval mogelijk om het gehele blok te vervangen? Anders zal er naast een andere cilinder misschien ook een andere motor moet komen
Een andere gedachte die bij me me op komt; gezien de 'snelheid' van het pompje zou het misschien een idee zijn om ipv 1 grote cilinder 2 kleinere te monteren, waarbij m.b.v. 2 schakelaars (één voor hydrauliek en de andere om de cilinder af te koppelen) de 2e aan of uit gezet kan worden. het meeste hout wat ik heb liggen (of misschien alles wel) zal vrij eenvoudig kapot gaan. Als ik dan een paar stukken heb waarvan je van tevoren al ziet dat het moeilijk zal worden, dan schakel ik de 2e cilinder er bij aan.
Stel beide cilinders hebben een perskracht van 6 ton. De overdruk beveiliging staat op 130 bar en het mooiste zou zijn dat de cilinder meer aan kan dan die 130 bar. In dat geval kan hij nooit krom trekken, want de overdruk beveiliging voorkomt dan.
95% van het hout kan ik dan "snel" met één cilinder kloven, voor de laatste 5% schakel ik de 2e cilinder bij.