[PROJECT] Zelf houtklover maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door recumby »

ik kloof ook al jaren met een gewone kloofbijl. erg gemakkelijk als je midden in het bos een boompje omgelegd hebt.
Ik heb trouwens dit weekend een nieuwe kloofbijl gekregen van vrouwlief. Niet zo goedkoop, maar echt een plezier om te gebruiken: de fiskars x27!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door kockie »

Voorheen kloofde ik ook op polsstoom, maar na een ongelukje met mijn rug 2 jaar geleden, moet ik het na 3 blokken al voor gezien houden. Een kloofmachine neemt mij dus een hoop rugpijn uit handen. Tillen gaat gek genoeg wel weer goed. Zelfs na een dag hout halen (meterstukken) heb ik nauwelijks last van de rug, na 3 blokken moet ik eerst even gaan liggen, helaas :(
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Dutch John »

Zou het verschil in rugbelasting liggen aan het feit dat je met het handje meer kuubs in dezelfde tijd kort slaat? Het mooiste is met z'n tweeën kloven. Je kunt afwisselen, sneller werken en toch ouwehoeren...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door kockie »

Het ligt bij mij echt aan het slaan. Ook bij het palen inslaan heb ik hetzelfde probleem. Afwisselen en ouwehoeren kan gelukkig ook met de kloofmachine.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door deleted »

Deze kenden jullie al ?

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Tim »

G,

Erg goed voor je gewrichten, dat apparaat.

Ik laat de bijl het werk doen, die dan af en toe een blokje aansporing nodig heeft. Maar m'n rug doet het dan ook nog goed.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door deleted »

Ach,
gewoon polsdik hakhout nemen ipv al dat meubelmakershout en geriefhout op te branden ...
:fff

G
LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

Zo.. nieuwe cilinders aangeschaft. Foto's volgen


Ben nog steeds op zoek naar wat tips m.b.t. het aansluiten van de stekker.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

ben benieuwt naar de foto,s. Hoe ga je ze aansturen trouwens, beide kanten aansluiten op de uitgaande nippels? Lijkt mij geen goed plan namelijk. Nu ik dit tik, waarom meerdere cilinders.

Op het lasforum heb ik net iemand wat op weg geholpen die met 30 ton stammen van 60 cm in 16 parten wil drukken. Na Kockies berekening bleek het al om 37 ton te gaan.
LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

tiho schreef:ben benieuwt naar de foto,s. Hoe ga je ze aansturen trouwens, beide kanten aansluiten op de uitgaande nippels? Lijkt mij geen goed plan namelijk. Nu ik dit tik, waarom meerdere cilinders.

Op het lasforum heb ik net iemand wat op weg geholpen die met 30 ton stammen van 60 cm in 16 parten wil drukken. Na Kockies berekening bleek het al om 37 ton te gaan.

Tja, dat is het andere uiterste. Zoals ik eerder al aangaf wil ik stukken van zo'n 30 cm kunnen kloven. Deze cilinders kunnen 32 cm aan, tezamen met 2 cm marge op het eind kom ik dan op 34 cm maximaal kloofbaar. perfect voor mij.

Meerdere cilinders; Het idee ontstond na de opmerking van JantjeV8:
De werkdruk van 180bar is prima, alleen met een 800watt motor zal het nog niet zo vlot gaan, het tempo zal laag liggen.
Omdat voor het meeste kloofwerk een paar ton genoeg is heb ik besloten om voor 2 kleinere cilinders te kiezen. Een van deze cilinders kan bij 130bar ongeveer 4,5 ton drukken, bij het aanschakelen van de 2e cilinder dus 9 ton.

Afbeelding

Specs
Buitendiameter 7
Binnendiameter > 6.5
lengte 32 cm


Rond aansturing zit ik nog met veel vraagtekens. Vast staat dat de elektronische aansturing er af moet, dat zal ik vervangen door een 3 weg bedieningshendel. Hoe dat nu allemaal precies aangesloten moet worden weet ik nog niet. Ik begreep dat de 2 uitgangen pers uitgangen zijn, hoe krijg ik er bijvoorbeeld een retouruitgang op? Wie helpt met met een (niet-technische) tekening? of wat tips zodat ik de tekening zelf kan maken?
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Boor een gat in de tank en las er een nippel op. Resultaat is een retouraansluiting. Maar ik zou op zoek gaan naar iets anders. Straks blijkt het niet te werken met deze aansturing bv al doordat er een volgordesturing ingebouwt zit. De electronische aansturing van dit blok zal als je hem gebruikt aangesloten dienen te zijn om de oliestroom te leveren waarmee je het andere ventiel moet voeden. Je kunt niet het een voor het ander vervangen!!
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door willem »

Entry-level modellen voor huis gebruikers in BGU machines kwaliteit
gebruiksvriendelijke twee hand bediening
mechanisch beheerd door hydraulische kleppen (THS 5)
krachtige hydraulische componenten
hoge kwaliteit speciale elektrische motor
Low-onderhoud
Compact ontwerp
Rubber hand vatten en wielen voor gemakkelijk transport
Technische gegevens
Station E Motor1, 5 kW P1
Spannung230 V
Spaltkraft5 t
Spaltlängemax. 530 mm
Afmetingen (B x h x D) 1150 x 480 x 360 mm
Gewichtca. 54 kg
Actie prijs € 279,- incl.b.t.w



Als je met je aanschaf van div. componenten hier onder weet teblijven doe je het goed.
Voor dit bedrag moet jij het wiel niet meer willen uitvinden.

Zelf werk ik al jaren lang met 3-soorten machines van dit Duitse merk maar dan alles op krachtstroom, goed- betrouwbaar en degelijk.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Kleine toevoeging. Als je via een volgend ventiel werkt gaat de volgordesturing ook niet meer werken dus de tweede cilinder heb je dan niks aan. Voor die prijs hierboven verkoop je dit en dan houdt je nu al geld over denk ik.
LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

tiho schreef:Kleine toevoeging. Als je via een volgend ventiel werkt gaat de volgordesturing ook niet meer werken dus de tweede cilinder heb je dan niks aan.
Is het niet mogelijk een afsplitsing te maken met een schakelaar?
tiho schreef:Voor die prijs hierboven verkoop je dit en dan houdt je nu al geld over denk ik.
Zou kunnen, ben het iig nog niet aan kwijt. Maar daar gaat het ook helemaal niet om toch...
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Dat is zo, het gaat ook om het zelf doen. Als de druk is bereikt dat de andere poirt opengaat, zou dit weer naar een ander ventiel moeten gaan voor de volgende cilinder met weer een retour. Maar als jij de ene hendel loslaat is de druk weer weg. Het gaat volgens mij echt niet lukken zo.

Olie stroom kun je niet met een schakelaar splitsen. Dat gaat alleen mechanisch.
Plaats reactie