[PROJECT] Zelf houtklover maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

tnt schreef:misschien kunnen jullie hier wat mee

https://www.bva-auctions.com/auction/ca ... 560/265890

TnT
Leuk spul, ik houd het even in de gaten. Het is alleen zo jammer dat je bij BVA altijd ver boven de marktprijs betaald.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door kockie »

LinkerHanden schreef: Leuk spul, ik houd het even in de gaten. Het is alleen zo jammer dat je bij BVA altijd ver boven de marktprijs betaald.
Daar ben je toch zelf bij? Je bepaalt toch zelf je bod met in je achterhoofd opgeld en btw.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door ritsaert snijder »

Daar ben je inderdaad zelf bij, maar ik vind die veilingen (troostwijk/BVA) ook nogal duur, is daar een reden voor?
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Sandman79 »

in vergelijking met andere veilingen vind ik ze vaak ook duur. Af en toe een koopje. Maar op de locale veiling vd rechtbank kan je meer koopjes doen precies. zeker als er bv hydraulisch materiaal weggaat.
Bij troostwijk enzo betaal je idd vaak een pak meer dan de prijs op marktplaats of andere 2dehandsverkoop. Opletten maw :)
Spiekerjozef
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2011, 22:25
Locatie: Haarlo,Achterhoek

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Spiekerjozef »

Hallo,ik heb even een tekening gemaakt van de dwarsdoorsnede van het kloofgedeelte van onze kloofmachine, kan het zelf niet digitaal want daar is mijn geduld niet toereikend voor.
De cilinders zitten in de kokerprofielen,aan de kop van de cilinders zit een vlakke plaat aan het oog van de cilinder zo dat deze nog iets flexibel is,de plaat van de cilinder drukt tegen de plaat van de kloofkant van de koker,zo zit de cilinder mooi beschut maar kan door loshalen van de pen aan de achterzijde makkelijk verwijderd worden voor eventueel onderhoud.
Het wiel van de ketting is verstelbaar om eventueel speling op te vangen en de cilinders zo af te stellen dat als de ene uit is de andere in is.
Het hydrauliek wordt met elektrische ventielen aangestuurd,het wil wel eens voorkomen dat de cilinders niet goed aangestuurd worden,bijvoorbeeld als er druk op de cilinder wordt gezet die al uit is,hiervoor is de knop om hem weer anders te laten lopen.
Het kloofgedeelte wordt door de zaag bediend,als de zaag in de bovenste stand wordt doorgedrukt dan gaat het aanvoerbandje en het kloofgedeelte lopen,het aanvoer bandje loop tot aan de afslag die in lengte verstelbaar is.
Het zagen ziet er angstaanjagend uit maar mocht de zaag klemmen dan piepen de V snaren en kan door de knop op pisbakhoogte de motor rechtstreeks stopgezet worden.

Groet Andre

PS bij het zoeken naar spullen op marktplaats begin ik vaak achteraan hier kijkt bijna niemand en met een beetje geluk zijn de mensen blij als ze al een bod krijgen. :fff
Bijlagen
kloof .jpg
LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

Weet iemand toevallig waar de waarden P. en KB. voor kunnen staan op een hydrauliek unit?
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

P is druk misschien? Staat er geen getal met een symbool oid achter?
LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

tiho schreef:P is druk misschien? Staat er geen getal met een symbool oid achter?
Ben er ondertussen achter, ik stelde de vraag omdat ik een pompje op het oog heb. de P is de Liters per minuut (11,8 bij dit pompje) en de KB is een type codering (met daarbij 20,8. de inhoud van de tank). Het betreft echter een pompje van 120bar continue met 180 bar piek. En nu vraag ik me af hoe dat precies zit. Kan ik die 180 bar ook daadwerkelijk gebruiken als piek? M.a.w. zet ik er een drukbegrenzingsventiel op afgesteld op 180 bar, of op 120 bar of misschien ergens daartussen?
Het lijkt me zelf ook wel handig om een drukmeter er op te zetten om te begrijpen wat er precies gebeurd.

Ik heb al een beetje zitten rekenen, bij 120 bar drukt 1 cilinder 4,2 ton in 6 seconden. met 2 cilinders duurt het dan dus 12 seconden. Dat vind ik eigenlijk wel aan de onderkant van wat wenselijk is (4,2 ton lijkt me aan de lage kant, 6 seconden is voor mij nog acceptabel als het bij ongeveer 90% van het hout lukt) vandaar dat ik me ook afvraag of 180 bar dus ook daadwerkelijk gebruikt kan worden.

Ondertussen weinig vordering gemaakt met het ontwerp, veel te mooi weer om van te genieten.
LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

LinkerHanden schreef: Ik heb al een beetje zitten rekenen, bij 120 bar drukt 1 cilinder 4,2 ton in 6 seconden. met 2 cilinders duurt het dan dus 12 seconden. Dat vind ik eigenlijk wel aan de onderkant van wat wenselijk is (4,2 ton lijkt me aan de lage kant, 6 seconden is voor mij nog acceptabel als het bij ongeveer 90% van het hout lukt) vandaar dat ik me ook afvraag of 180 bar dus ook daadwerkelijk gebruikt kan worden.
Iemand een antwoord op mijn vraag m.b.t. de 120 / 180 bars? kan ik die 180 inzetten op het moment dat het kloofkruis het hout raakt? en zet ik er dus een overdrukventiel van 180 bar op?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door kockie »

Ik zag vandaag op een duits forum nog een grappig idee. Iemand gebruikte daar 2 cilinders. Een enkel- en een dubbelwerkende. Daarmee had hij een snellere teruggaande slag. De slag naar beneden was duidelijk langzamer (logisch natuurlijk) Het ging in dit geval om een 30 tons klover, aftakas aangedreven.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Je moet niet rekenen met een piekdruk. Dat is gewoon de max druk en daar moet je niet op gaan werken. Je moet van de werkdruk uitgaan.
LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

tiho schreef:Je moet niet rekenen met een piekdruk. Dat is gewoon de max druk en daar moet je niet op gaan werken. Je moet van de werkdruk uitgaan.
Ok, dank je. en dan dus het overdrukventiel instellen op de werkdruk.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door JantjeV8 »

Yep, werkdruk is je uitgangspunt.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door willem »

Met een zuigerdiameter van bv 8cm heb je nog maar 6-ton
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door account verwijderd »

300 bar op 8cm zuigerdiameter.
Da's niet lauw. :mrgreen:

Dat is ruim 300kg per cm2
Oppervlakte cirkel Pi * r x r = 3,14 x 4 x 4 = 50,24 cm2
De kracht is dan 300 * 50.24 = 15072 kg ofwel 15 ton
Verwijderd
Plaats reactie