Bouw fornuis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jwardenier
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Bouw fornuis

Bericht door jwardenier »

Hallo , wie kan het mij zeggen .ooit heb ik een keer een boekje gehad over zelfbouw steenen kachels ,in dit kachel ontwerp was als vuurvaste steen een straat klinker gebruikt en verlijmt met tegellijm .
ik zou een foruis willen bouwen met brood oven rook kast en warmwatervoorziening .
mijn vraag is dus zijn de oude roode straatklinkers en tegellijm hiervoor geschikt ,ik heb deze straatklingkers ook gebruikt als vuurplaats voor mijn kookpot buiten daar kook ik aardappelen in als varkensvoer dit gaat reuze goed k heb de steenen rond gestapeld met daaromheen zand en daarop [in] de kookpot , als rookgas afvoer heb ik een ijzeren buis rond 12cm ,doordat ik op de vloer stook heb ik heel weinig hout nodig . gr John
Laatst gewijzigd door kockie op 21 feb 2012, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix i.v.m. vindbaarheid
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: bou fornuis

Bericht door Albert van WdJ »

Volgens mij bedoel je het boek van Willem Aalders: Gemetselde kachels, fornuizen en open haarden.
isbn 90 6248 696 7

Wordt heel af en toe tweedehands aangeboden. Mogelijk via een bibliotheek verkrijgbaar.

Albert
Change, before you have to.
jwardenier
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: bou fornuis

Bericht door jwardenier »

Hallo ,volgens mij was dat het boek maar dan een oudere versie met blauw kaft k heb wel een nieuwere maar daar gaan ze uit van charmotte steenen en stookt men op een rooster , het fornuis wat ik in gedachten heb zou een vloerverbranding moeten hebben een tunnel van zon 1,20 m met daarop een staalplaat , k heb ooit gelezen dat tegellijm 1000 gr zou kunnen hebben en dat deze klinkers deze temperatuuren ook zouden kunnen hebben , het fornuis zou continu gestookt moet kunnen worden [hoofdverwarming]en ook een heleboel warm water moeten leveren [keuken badkamer en kaaskamer]
gr John
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: bou fornuis

Bericht door Wouter Gillis »

Dag John,

bouw er als test eens een kleine rocket stove mee, weet je gelijk of die stenen en lijm hittebestendig genoeg zijn... En laat ons de resultaten weten!

groet
Wouter
jwardenier
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: bou fornuis

Bericht door jwardenier »

Halo ,dat is een goed idee ,maar klein probleem ik ken de rocket stove niet, heeft u een voorbeeld of tekening ,ik zal het resultaat laten weten ,zoals ik eerder vertelde heb ik deze steenen wel voor een kookpot gebruikt en dit houd zich goed gr John
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: bou fornuis

Bericht door gerard »

@john
De klinkers of andere baksteen, kunnen weliswaar de warmte wel aan (ze worden namelijk bij hoge temperatuur gebakken), ze kunnen echter niet goed tegen de temperatuurverschillen (thermische schok: verwarmen/afkoelen). Het gevolg is dat ze na verloop van tijd zullen gaan barsten. Dit hoeft niet meteen te gebeuren, maar na een tijdje gaat het fout. Denk hierbij ook eens aan een schoorsteenbrand in een gemetseld kanaal.
Dat je deze problemen nog niet hebt bemerkt in de door jou gebouwde kookpot, komt volgens mij vnl. doordat je ze los hebt gestapeld. De stenen kunnen zo hun spanning beter kwijt. Maar het zou heel goed kunnen dat wanneer je de kookpot zou afbreken, je wel degelijk schade aan de stenen vindt…

Aalders heeft de klinkerkachel inderdaad ooit eens kort in een ander boek beschreven. Dezelfde kachel was eerder ook al in een artikel van De Twaalf Ambachten beschreven. Het idee voor deze kachel kwam van een Duitse school voor tegelkachelbouwers. Ze bouwden een ronde kachel van klinkers en beplakten daarna de binnenkant met vuurvilt. Daarbinnen maakten ze van triplex een verloren bekisting waarna ze de ontstane tussenruimte volstortten met vuurvast beton! Als metselspecie werd geen tegellijm maar vuurvast cement gebruikt. De kachel werd inderdaad als een Grundofen gestookt, zonder rooster.

Groet.
Gerard
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: bou fornuis

Bericht door kockie »

jwardenier schreef:Halo ,dat is een goed idee ,maar klein probleem ik ken de rocket stove niet, heeft u een voorbeeld of tekening ,ik zal het resultaat laten weten ,zoals ik eerder vertelde heb ik deze steenen wel voor een kookpot gebruikt en dit houd zich goed gr John
http://lmgtfy.com/?q=rocket+stove+tekening
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bouw fornuis

Bericht door jwardenier »

hallo Gerard bedankt voor uw duidelijke uitleg , in mijn kookpot heb ik nog geen schade gezien maar zoals u zij, mischien dat dit komt doordat ik hem los gestapeld heb ,voor de kookpot is het ook niet erg al zou hij schade oplopen ,ik kan hem zo weer opnieuw maken maar wanneer ik een kachel binnenshuis zou bouwen zou dat een teleurstelling zijn om met een veloren mal te gaan werken zou mischien dan een optie zijn .
dan Kokie. ik heb op de betreffende pagina gekeken en heb me behoorlijk verlekkerd wat een geweldig systeem ,ik moet me er nog wel in verdiepen maar ik ben nu al om, k heb mijn idee dan ook aan de kant gelegt , k ben nu wel erg geintereseerd ,zou er een mogelijkhijd zijn om ergens dit systeem te bekijken.
ook ben ik nu wel tot de conclusie gekomen dat de kachels die we nu hebben weleswaar mooi zijn maar k wa verbranding niet op kunnen tegen een rokcet stove k moet nu een heel bos kappen en hout wordt steeds schaarser en mijn eigen aanplant levert nog niets anders op dan wat aanmaakhout .
k ben behoorlijk wat opgeschoten ,of eingelijk ook niet.
gr John :!:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bouw fornuis

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie