hoe houtkachel aansteken?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: hoe houtkachel aansteken?

Bericht door Wouter Gillis »

Absoluut!
kijk eens op deze linken:

duitstalige video http://www.youtube.com/watch?v=bHbGUeioLQY
franstalige video http://www.youtube.com/watch?v=5Fz5IkxRFEQ

Groeten Wouter
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: hoe houtkachel aansteken?

Bericht door rinchen »

Nog een tip i.p.v. gekochte aanmaakblokjes:
Ik laat na het koffiezetten de gemalen koffie drogen. Als het droog is meng ik het door wat gesmolten kaarsvet. Deze brei kun je dan in een papiertje scheppen en dichtvouwen. (Overgebleven papieren muffin vormpjes bijvoorbeeld)
Als ik koffiezet met koffie filter laat ik het gewoon in het papieren filter drogen en vouw de bovenkant daarna dicht in een vorm met lip, deze laat ik vervolgens weer gesmolten kaarsvet opzuigen. De lip is handig om aan te steken. Klinkt bewerkelijk, maar het valt mee en ik doe het in batches als ik de tijd heb. Heb ik ze niet en geen tijd om ze te maken dan kan ik meestal met 1 vel krantenpapier en dun gespleten wilgenhout mijn Rocket Mass Heater aan maken, maar de stookwijze is dan ook wel verschillend van andere kachels. Ik geef wel de voorkeur aan de met kaarsvet gemaakte koffie-aanmaakblokjes, omdat die langer doorbranden en ik dus niet hoef te blazen als het vuur uitgaat :-)
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: hoe houtkachel aansteken?

Bericht door RuudBalk »

Wouter Gillis schreef: 13 jan 2012, 11:08 Dag Rom,

met de methode door Gerard beschreven kom je al aardig ver. 8kg is uiteraard overkill voor jouw kachel, 3 kilo per keer lijkt me meer dan voldoende. Ik heb de gewoonte om te starten met omgekeerd stoken. Als het hout een gloeibed is geworden (na +/- 1uur) schuif ik de gloeiende asse naar achter in de kachel en leg vooraan tegen de ruit nieuw hout. Zo brand dit nieuw hout langzamer en vollediger in vergelijking met wanneer ik het op het gloeibed leg. (het wordt eveneens afgekoeld door de ruitspoeling).

Oja, mijn kachel is een Saey 92, wel wat gepimpt door mij met vuurvaste stenen binnenin.

Ik gebruik dezelfde blokjes als Gerard. Het is houtafval met een soort was. Vrijwel geurloos en ecologischer dan de zip variant.

Papier gebruik ik niet. Het heeft de neiging een nogal verstikkende asse te veroorzaken vind ik.

Groeten
Wouter
Hallo Wouter,

Pas jij bij het vullen van de kachel nog steeds bovengenoemde bewerking van de gloed toe? Of heb je inmiddels een andere werkwijze zoals de gloed naar links en rechts schuiven?

Met vriendelijke groet,
Ruud Balk.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: hoe houtkachel aansteken?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Ruud,
De saey is op pensioen, vervangen door een batchrocket. Ik zou de gloeiende as steeds het dichtst bij de rookgasafvoer leggen en het nieuw hout daar waar de verbrandingslucht binnenkomt, natuurlijk afhankelijk van wat mogelijk is met de kachel.
Groet Wouter
Plaats reactie