Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door deleted »

Cotweeneutraal,

Ik sluit me aan bij Dj.
Heb je trouwens al getekend voor dat huis ?
Indien niet, zou ik aanraden om een zo goedkoop mogelijk (oud,klein, vervallen, ...) huis te kopen met zoveel mogelijk grond. Probeer de lening en duurtijd tot een minimum te beperken. Compenseer liever door er je eigen jeugdige energie aan toe te voegen. Koop ook bij voorkeur de grond niet allemaal aan bouwgrondprijs.
Achteraf in de buurt van het huis moeten zoeken/kopen blijkt ook vaak een frustrerende bezigheid.

G
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door JantjeV8 »

Zoek contact met bos-eigenaren. Leg een voorstel neer voor het onderhoud van die percelen. Heb je wel de lusten, niet de lasten.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door kockie »

Zo heb ik het ook gedaan. Van 3 Ha mag ik de helft uitdunnen, populier van 30-40 cm doorsnede. Verder nog een buurman met 3Ha bos met enig achterstallig onderhoud. Voornamelijk grove den. Brandt fantastisch in zowel vergasser als bergkachel!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door frans »

En bedenk, bosgrond is tussen de 0.5 en 1 euro /m2 waard.
De rest is weer gebakken lucht, dat geldt zeker bij de hele kleine stukjes.
En wat waarde stijging betreft, de bedragen zijn in de loop van de jaren hetzelfde gebleven alleen de fl. is vervangen door e.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door cotweeneutraal »

Heb er vannacht nog eens goed over nagedacht :mrgreen:

Het huis dat we hebben gekocht staat op een redelijk stuk grond, 1290m2, maar vond het ook belangrijk dat het huis zelf instapklaar is, heb bewust geen bouwval gekocht omdat je dan TE veel verborgen kosten hebt. is 260 m2 met twee garages en 4 slaapkamers instapklaar. Alles is al getekend voor het huis, kan ik dus niet terugdraaien (en wil ik ook niet :fff )

MAar na een nacht nadenken denk ik niet voor de bosgrond te gaan. Ik ga in fases werken. Eerst beginnen m'n huis te isoleren en kachels te plaatsen etc. Dan ga ik experimenteren met het aankopen van 'vers' brandhout, ongekliefd etc. Binnenkort krijg ik mijn bedrijfswagen en opslag en ga ik wat sparen en een groot stuk bos kopen indien het is wat ik wil. Direct 1,5 - 2ha.

Op hypotheek lenen wil ik niet echt doen voor die bosgrond, als ik leen wil ik op korte termijn 'ervanaf' zijn.

Of zoals hierboven aangegeven werd het vruchtgebruik van een bos, om al wat te 'oefenen' :mrgreen:

Als de prijzen al jaren stabiel zijn is er ook geen 'druk' om nu een bos te kopen omdat het anders binnenkort onbetaalbaar wordt.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door frans »

cotweeneutraal schreef:interessant artikel over bosgrond als belegging:

http://www.vilt.be/Bos_en_hout_als_veil ... _beleggers

Zelf een bos kopen, noemt Richard Boomer van Forest Value niet de slimste zet. “Er komt meer bij kijken dan je denkt. Er is gauw 10 à 15.000 ha nodig die min of meer op elkaar aansluiten om alles efficiënt te kunnen regelen met de vele afnemers.

Ik zal ht dus zeker niet moeten doen om rijk te worden :wink:
Dit artikel staat bol van twijfelachtige beweringen.
Doet sterk denken aan de onderhand meestal failliet gegane z.g. "gouden beleggingen" in teak plantages.
Allemaal gebaseerd op het z.g. piramide systeem.
Toen al lag ik te schuddebuiken van de argelozen die er van uitgaan dat een goede boom iets is die je vandaag plant en morgen als parket kan verkopen..., en dat je nu al kan bepalen hoeveel die boom over 10 jaar opbrengt.
Dit artikel staat werkelijk bol van de verkoop praat en halve waarheden, teveel om hier neer te schrijven.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door cotweeneutraal »

net daarom, als ik het doe is het voor de lol en om zelfbedruipend te zijn. Als ik 90 ben en nog moeite heb om een boom te vellen kan ik m'n bos verkopen om naar het warme zuiden te verhuizen :mrgreen:
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door bertocello »

Er zijn in Belgie veel steden en gemeenten die jaarlijks via lottoewijzing aan bosbeheer doen.
Dit hout in dat amateurs houtstokers kunnen bieden op loten bos die dienen uitgedund te worden, zeker in een bosrijk gebied kan je op deze manier aan heel wat (nu nog) goedkoop hout komen zonder zelf eigenaar te zijn van een stuk grond.

greetz bertocello
Lumber
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2022, 14:07

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door Lumber »

Dag leden, ik ben nieuw op het forum en heb een vraag wat binnen dit onderwerp valt. Ik heb vorig jaar een volledig omheind bos van 0,75 hectare gekocht met een volwassen opstand van circa 40%grove den, 40%eik en overige bestaat uit wilde lijsterbes, Amerikaanse vogelkers en krentenboompje. Er is circa 50 jaar niets aan het stuk bos gedaan, vandaar de volwassen opstand. Nu wil ik het bos gebruiken voor mijn haardhout en ben ik op zoek naar tips voor een verantwoord beheer om te kappen. Kan ik het best hele stukken kaal kappen en vooral de grootste bomen kappen, of alleen de grove dennen bijvoorbeeld? Ik kan het hout in het bos laten drogen onder een zeil wat ik als tent tussen bomen heb gespannen. Dus opslag is geen enkel probleem.

Ik hoor graag jullie input!
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door Pietje »

Brandhout kan je niet eeuwig bewaren. Er komen kevers en torren in, en het wordt lichter en lichter... Dus ik zou de kap in overeenstemming met je verbruik inrichten. Dus max 2x je jaarverbruik.
Maar een bosje enkel voor brandhout is ook weer zonde. Je kan er ook een fijn plekje maken om te vertoeven met kampvuur, je kan er fruit en noten zetten voor oogst, iets doen aan biodiversiteit. En er blijft altijd wel iets te zagen over.
Ik zou een aantal eiken heel groot laten worden. Grove dennen als eerste. Amerikaanse vogelkers nog eerder ;-)

Verder zou ik in het midden een open plek maken, en een pad naar het midden toe. Dan heb je daar een plek waar de bomen naartoe kunnen vallen en vanwaar je ze het terrein af kan halen. Daarmee hoef je niet alle bosbodem te verdichten. Affijn, ik heb de plek natuurlijk niet gezien, maar zo stel ik me het voor...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door Brit »

Ik ben het met Pietje eens. Eerst de Amerikaanse kers eruit, ook de kleintjes, want die blijven wortel uitlopers maken. Verder prima hout voor stoken en (meubels) bouwen, maar echt het reinste onkruid.
Veel plezier/succes. :mrgreen: :fff :wink:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door WilfredT2 »

Ik kaap dit draadje ook maar even :-)

Wil ook graag stukje Bos. Maar vind het lastig om het te vinden. Mag zijn in Groningen, Drenthe, overijssel of Friesland.

Wat zijn beste plekken om dit te vinden?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door pelletpower »

Holy Google

Denk erom dat je het zo dichtbij mogelijk wilt. Weiland is ook goed, dan kun je blanco met wilg en voedselbos beginnen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bos aankopen voor eigen brandhout - Rendabel?

Bericht door Pietje »

WilfredT2 schreef: 20 mei 2022, 10:40
Wat zijn beste plekken om dit te vinden?
Briefje bij de supermarkt of advertentie in het plaatselijke sufferdje kan wonderen verrichten. er zijn veel mensen met een stukje bos van een paar duizend meter. Betaalbaar en leuk om in te werken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie